מניות טכנולוגיה | בדיקת גלובס

עם זה קשה להתחרות: הבוננזה בתלוש השכר של עובדי אנבידיה

הקפיצה הגדולה בערך המניה של אנבידיה פתחה לאחרונה עבור עובדיה אפיק רווחי במיוחד - תגמול על בסיס מניות • החברה מאפשרת לעובדיה לרכוש אותן במחיר הנמוך בשנתיים החולפות • וגם: מאפל ועד אינטל, מה מציעות המתחרות?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: כדיה לוי
ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: כדיה לוי

הראלי בוול סטריט מביא עובדי הייטק רבים לשקול את מרכיב המניות בתלוש השכר שלהם בבואם לחפש מקום עבודה חדש. כאשר הביקוש למנייה כמו זו של אנבידיה גואה, אין פלא ש־3,000 עובדי החברה בישראל נהנים מחלק משמעותי מכך בחבילת התגמולים שלהם. גם ללא הקפיצה האדירה במניית אנבידיה  - שצמחה ב־225% בשנה החולפת וב־1,800% במהלך החמש השנים האחרונות - תוכנית המניות של החברה היא מהנדיבות בשוק, שמאפשרת לעובדיה לייצר הכנסות נוספות של עשרות אלפי שקלים בשנה.

הבכירה שעזבה את מטא כדי למצוא לאנבידיה מנוע צמיחה חדש
בדיקה טכנולוגית | מגיוס עובדים ועד עולם הרכב: בשורת ה־AI של אנבידיה

ענקית השבבים מציעה לעובדיה להפריש בין 1% ל־15% משכרם בכל חודש לקרן הנצברת לטובת רכישה של מניות החברה אחת לחצי שנה. החברה מעניקה 15% הנחה על מחיר המנייה לרכישה, ואף אפשרות לרכוש אותה במחיר היסטורי עד שנתיים לאחור. כלומר, במחיר נמוך הרבה יותר.

במסגרת זו, אנבידיה מאפשרת לעובדים לרכוש את המנייה במחיר הנמוך ביותר באחת מארבע דגימות אפשריות כל חצי שנה במשך שנתיים. כך לדוגמה, עובד המועסק שנתיים בחברה ויבקש לממש את זכותו לרכוש את מניות החברה כעת, יזכה למנייה במחיר של 103 דולר, זאת על אף שמחירה כיום הוא 904 דולר. המחיר הנמוך הוא תוצר של 15% הנחה על המחיר הנמוך ביותר במהלך השנתיים האחרונות, שנדגם בחודש ספטמבר 2022, חצי שנה בדיוק לאחר תחילת העסקתו של העובד, אז עמדה מניית אנבידיה על שער של 121 דולר.

אנבידיה הציבה בהתאם לחוק בארה"ב תקרת רכישה לעובדיה בסכום ששקול לעד 25 אלף דולר בשווי המניות במועד הרכישה. כך, באופן תאורטי, עובד שהיה מבצע עסקה שכזו היום, היה מרוויח 21.5 אלף דולר בשנה או 80 אלף שקל בבת אחת. אלא שהרכישות מתבצעות אחת לחצי שנה על פני שנתיים. בתום התקופה הזו, התוכנית מתאפסת ושוב נמדדים שערי המניות ארבע פעמים, פעם בחצי שנה לפי המחיר המעודכן. על רקע זאת, הבחירה ההיסטורית של אנבידיה לתגמל את העובדים במניות על חשבון בונוסים במזומן השתלמה.

מה מציעות המתחרות?

תוכנית לרכישה עצמית של מניות על ידי העובדים היא תמריץ נוסף בו מפתות חברות ההייטק את עובדיהן להישאר זמן רב יותר בחברה או לבוא לעבוד בהן מלכתחילה. ההטבה הזו קיימת לצד הענקת חבילת מניות חסומות (מניות הניתנות לעובד בחינם מבלי הצורך לרכוש אותם), כאשר התנאי היחיד לקבלתן הוא צבירת ותק מסוים בחברה. בנוסף אליה, חברות ההייטק נוהגות להעניק גם בונוסים שנתיים או רבעוניים על בסיס ביצועי החברה, הצוות או רמת הביצוע האישית.

עם זאת, תוכנית רכישת המניות מהווה הטבה משמעותית בחברות בהן מניית החברה צומחת במיוחד. בחברות בהן המנייה סטגנטית, המצב שונה לחלוטין. לדוגמה אפל, שמעסיקה בישראל כ־2,000 עובדים, מספקת לעובדים אפשרות לרכוש מניות בהנחה במחיר היסטורי. אך בניגוד לאנבידיה שמאפשרת להקצות עד 15% מהמשכורת לצורך הרכישה, בחברה מגבילים את הסכום ל־10% בלבד ומספקים כמוה הנחה של 15% על מחיר הרכישה. עוד מציעים באפל את האפשרות לרכוש מנייה במחיר היסטורי לתקופה של שישה חודשים לאחור בלבד. כמו באנבידיה, גם כאן יכול העובד לבחור את מחיר המנייה הנמוך ביותר מבין השניים המוצעים לו. אולם, מניית אפל  ירדה בחצי השנה האחרונה בכ־1.3%, ובכלל עלתה בלא יותר מ־4% בשנה האחרונה.

גם אינטל, המעסיקה הפרטית הגדולה בישראל עם 14 אלף עובדים, מציעה תוכנית דומה. החברה מאפשרת לחזור למחיר ההיסטורי רק חצי שנה אחורה, אם הוא נמוך יותר מהמחיר במועד הסגירה. כמו אנבידיה, היא מספקת הנחה של 15% ממחיר המנייה ומאפשרת לעובד לקבוע כמה אחוזים ממשכורתו יפריש לתוכנית, בטווח שנע בין 2% ל־15%. מניית אינטל  עלתה בכ־25% בששת החודשים האחרונים, כך שעובדים יכלו לרשום תשואה מסוימת על ההשקעה. אולם, עדיין מדובר בתשואה זניחה ביחס לתמריץ אחר שאינטל מספקת - בונוס שנתי בגובה שתיים עד שלוש משכורות. בונוס כזה נע בין 120 אלף שקל בממוצע למהנדס בדרגה 5 המאפיינת את דרגי הביניים, ל־450 אלף שקל לפני מס עבור מהנדסים בכירים מאוד מדרגה 9. לשם השוואה, אנבידיה כמעט ואיננה מחלקת בונוסים.

ומה מתרחש בענקיות הטק האחרות המעסיקות אלפי ישראלים? עובדי מיקרוסופט  יכולים גם הם להפריש עד 15% ממשכורתם לטובת רכישת מניות פעם ברבעון ובהנחה של 10% בלבד על מחיר המנייה באותו היום, מבלי האפשרות לרכוש לפי שער היסטורי; סיילספורס מאפשרת, כמו אנבידיה, הנחה של 15% על רכישת המניות עם אפשרות למחיר היסטורי של עד שנה אחורה.

ובאלו שאין תוכנית

בענקיות אחרות כמו אמזון , גוגל  ומטא  כלל לא קיימת תוכנית רכישת מניות: בחברות אלה מתקיימת הענקה שנתית של מניות בהתאם לביצועי החברה, היחידה העסקית והעובד באותה תקופת הזמן. מפתח בכיר ממוצע במטא (בדרגת L5) יכול לקבל חבילת מניות בשווי ממוצע של 145 אלף דולר למשל, זאת בנוסף על בונוסים הניתנים במזומן. אין להסיק מגובה הטבת תוכנית הרכישה של מניות על גובה התגמולים בחברה. תוכנית התגמולים של אנבידיה נחשבת לנדיבה ביותר, אך הבונוסים המחולקים בה נמוכים ביחס לתעשייה. ואכן, חברות שבהן ביצועי המנייה פושרים יותר לאורך השנים, נזקקים לבונוסים המחולקים במזומן לעובדים כפי שהיה בשנתיים האחרונות בחברות כמו אפל או גוגל.