אחרי אפקט פורים: ירידה ברכישות בכרטיסי אשראי בכל ענפי המשק הבולטים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי הירידה הבולטת היא בענף המזון, בין היתר בשל "ריקון המזווה" לקראת פסח

מדפי סופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי
מדפי סופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

אחרי חג הפורים וכאשר פסח עדיין במרחק כמה שבועות, במחזורי רוב הענפים המרכזיים במשק נרשמת השבוע ירידה בהשוואה לשבוע הקודם - כך עולה מנתוני מדד הפניקס גמא השבועי. המדד בוחן את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). 

הפעילות בנתב"ג עולה, ואפילו טרמינל 1 חוזר: מי החברות שנותרו בחוץ, ומדוע
"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאת מחירים

הירידה הגבוהה ביותר במחזור הקניות בשבוע של ה־24־30.3.24 נרשמה בענף המזון (13%), והיא נובעת מירידה של 4% בגובה הקנייה הממוצעת וירידה של 9% במספר הקניות. כאשר בוחנים לעומק את ביצועי הענף מגלים ירידה של 15.5% במרכולים ובסופרמרקטים השכונתיים, ירידה של כ־15% במאפיות וירידה של 10% בקצביות.

 

"הציבור נמצא בסוג של המתנה לקראת חג הפסח", מסביר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "הקניות לחג הפורים הסתיימו, וההיערכות לחג הבא טרם החלה. אנשים 'מרוקנים את המזווה', ובקרוב יחלו לקנות מצרכים לפסח".

בנוסף צופה לחמני כי בשבועות הקרובים "יחלו מבצעים ברשתות ובחנויות בענפים השונים - בעיקר אופנה ומזון - ומחזורי הקניות יעלו ככל שנתקרב לחג עצמו. עם זאת, התחזקות הלחימה בצפון יכולה להשפיע לרעה על מחזורי המכירות בענפים שאינם מוצרי צריכה לחג".

נציין כי ענף התיירות, שהיה במגמת התאוששות בחודש האחרון, רושם השבוע ירידה קטנה של 1%, כך שהפער לעומת ספטמבר עומד כעת על 6% (לפני חמישה חודשים עמד הפער על 87%).