שלושה מכרזים במשרד התחבורה מעלים את השאלה האם בהנהלה מריחים את הסוף

מסדרונות משרד התחבורה סערו לאחרונה בעקבות שלושה מכרזים מעוררי מחלוקת, ובמשרדי הממשלה תוהים האם האצת המינויים קשורה להערכות שימיה של הממשלה ספורים • משרד התחבורה: "כלל המינויים עוברים את ההליכים הנדרשים ואת אישורי הגורמים המשפטיים"

שרת התחבורה מירי רגב ומנכ''ל המשרד משה בן זקן / צילום: דוברות השרה רגב
שרת התחבורה מירי רגב ומנכ''ל המשרד משה בן זקן / צילום: דוברות השרה רגב

שלושה מכרזים מעוררי מחלוקת שוטפים את משרד התחבורה לאחרונה, ובמשרדי הממשלה תוהים אם בסביבת שרת התחבורה מירי רגב מריחים את סוף כהונת הממשלה, ועל כן מאיצים את המינויים במשרד בהתאם.

מחקר חושף: גניבות הרכב זינקו ב־35% ברבעון החולף, ומה הדגם המבוקש
ציר מרכזי בתל אביב עומד להיסגר. אלה ההשלכות
דוחות שפיר חשפו: עיכוב משמעותי בפתיחת הקו האדום בירושלים

הצטרפה ליוזמת רגב להדיח ולמנות

מדובר למעשה בשלושה מכרזים שהסעירו את המסדרונות המנומנמים של משרד התחבורה לאחרונה. הראשון, שהתקיים לפני כשבועיים, הוא לראש אגף רשויות מקומיות במשרד - תפקיד המקביל לסמנכ"ל האחראי על השקעה ברשויות המקומיות.

לתפקיד מונתה ורד סויד, בעלת ניסיון עשיר בשירות הציבורי, אך ללא ניסיון רב בתחום התחבורה. סויד, שמונתה על ידי שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי לדירקטוריון רשות שדות התעופה כנציגת המדינה, גברה על מועמדים מתוך המשרד בפער גדול. מי שלקח חלק בהליך המינוי שלה הוא אבנר פלור, שכיהן לצידה בדירקטוריון הרשות, ומתפקד גם כראש מנהל תשתיות במשרד התחבורה.

גורמים בענף מתארים לגלובס כי מיד לאחר מינויה של רגב לשרת התחבורה הצטרפה סויד ליוזמתה להדיח את המנכ"ל הקודם, חגי טופולנסקי, שמונה על ידי מיכאלי. אותה יוזמה כללה גם את מינויו של עופר מלכה, מנכ"ל המשרד בקדנציה הקודמת של רגב, במקום טופולנסקי.

פלור עצמו אף הוא קודם מאז שנכנסה רגב למשרד התחבורה, לפני מעט יותר משנה. פלור שימש כמ"מ מנכ"ל המשרד עד שבנציבות הסכימו למנות את משה בן זקן, איש הליכוד ומקורבה של רגב, לתפקיד המנכ"ל הקבוע. לאחר מכן, קיבל את תפקיד ראש מנהל תשתיות במקום קודמו שי קדם.

ורד סויד, מונתה לאחרונה לתפקיד ראש אגף רשויות מקומיות במשרד התחבורה / צילום: כדיה לוי
 ורד סויד, מונתה לאחרונה לתפקיד ראש אגף רשויות מקומיות במשרד התחבורה / צילום: כדיה לוי

במשרד התחבורה מציינים שכל הליכי המינוי מלווים על ידי נציבות שירות המדינה. טענה זו מגיעה על רקע העובדה שראש אגף משאבי אנוש במשרד, ניסים מזרחי, ישלים בקרוב מעבר לתפקיד בכיר בנציבות.

מתפקיד זוטר, לתפקיד בכיר

אל מינויים אלו מצטרף מכרז נוסף, והפעם לראש האגף לתיאום תשתיות - גם כן תחת פלור. בתפקיד זכה יואל זינגר, שעבר קפיצה "מטאורית", כפי שמכנים גורמים, מתפקיד זוטר יחסית בקדנציה הקודמת של רגב, לפני ארבע שנים בלבד, לתפקיד הבכיר שעליו התמודד כעת.

זינגר הצטרף למנהל התשתיות של משרד התחבורה תחת ראש המנהל בקדנציה הקודמת של רגב, שילה אדלר - לשעבר מנכ"ל מועצת יש"ע ופעיל בקמפיין "הליכוד" לכנסת. תחתיו, זינגר היה אחד מהאחראים על משאבי האנוש של המנהל, סיורי נופש ופנאי וכן פניות ציבור. עת חזרה רגב למשרד התחבורה הוא זכה לקידום מהיר.

זינגר אף מונה לפני כמה חודשים לדירקטור מטעם משרד התחבורה ברשות שדות התעופה. לפי מקורות בענף, המינוי הזה נועד לקדם את מועמדותו של עופר מלכה למנכ"ל רשות שדות התעופה. מקור בענף אומר כי זינגר הוא "אדם שהועסק בפניות ציבור ובמשימות כוח אדם קטנות, ונהפך לבעל תפקיד בכיר בתוך שנה אחת, זה מפתיע".

בגלובס אמורה הייתה להתפרסם כתבה בנושא כבר עם פרסום המכרז לראש אגף תיאום תשתיות. אלא שאז זינגר ומשרד התחבורה טענו שהוא כלל לא הגיש מועמדותו למכרז. הכתבה לא פורסמה, זינגר התמודד - וגם זכה.

אף אחד מהמועמדים לא היה נוח לשרה

המכרז השלישי שהתקיים לאחרונה הוא לראש אגף תכנון ומדידה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. אולם מכרז זה הסתיים כפיאסקו כאשר מועמדים רבים ניגשו, אבל איש מהם לא נבחר. הרשות לתחבורה ציבורית אחראית על 12 מיליארד שקלים מדי שנה. ההערכה היא שבסביבת רגב לא מצאו מישהו מבין המועמדים שיהיה נוח לשרה.

מנהל האגף הקודם, ניר משה, עזב את המשרד לאחר שהתמודד לתפקיד ראש הרשות לתחבורה ציבורית ודורג במיקום גבוה על ידי ועדת האיתור. אלא, שרגב בחרה בסופו של דבר בעידן מועלם, שדורג במקום הרביעי ואחרי ניר משה ואלכס דן שכיהן בעבר כמשנה למנכ"ל רכבת ישראל. דן הסיר במפתיע את מועמדותו אבל משה דבק בה ובסופו של דבר לא נבחר.

בשנה האחרונה רגב הצליחה להחליף כמעט את כל צמרת משרד התחבורה. גם תפקידי המפתח המקצועיים במשרד אוישו בדמויות שרגב קידמה, ובענף תוהים האם קדחת המינויים נולדה מהזמן השאול שייתכן ועומד בבסיס כהונתה של הממשלה הנוכחית.

במשרד התחבורה מסרו בתגובה: "ייאמר ככלל כי כל המינויים עוברים את ההליכים הנדרשים ואת אישורי הגורמים המשפטיים. ורד סויד נבחרה במכרז בין־משרדי כדין. מכרזי בכירים מנוהלים ומפוקחים על ידי נציבות שירות המדינה. סויד נבחרה פה אחד על ידי כלל חברי הוועדה. ביחס ליואל זינגר, בעת הפנייה הוא לא הגיש כלל מועמדות ולא היה ברשימת המתמודדים.

"באשר לניסים מזרחי, שציינת כי תוגמל בתפקיד בנציבות, צר לנו, אך מינויים בנציבות עדיין אינם בסמכות משרד התחבורה. לגבי אבנר פלור, הוא מהוותיקים והמנוסים בין אנשי הניהול במשרד והוא נהנה מרקורד עשיר בתחומי התחבורה. הוא איש מקצוע הזוכה להערכה רבה והמינוי שלו כמו של שאר הנזכרים לעיל זכה לכל האישורים של הגורמים הרלוונטיים".