בשורה למעסיקים: לא ייאלצו לשאת בעצמם בהפרשות הסוציאליות של עובדים במילואים

ועדת העבודה והרווחה אישרה את תקנות הביטוח הלאומי, המגדירות לראשונה שיפוי נוסף של 20% משכרו של עובד המשרת במילואים בשירות חירום. זאת, במטרה לסייע במימון ההפרשות הסוציאליות של העובד לדמי ביטוח, לקופות ולקרנות, שעד היום שולמו ע"י המעסיק • בתוך כך, רשות המסים תאפשר לייחס הכנסות מתגמולי מילואים של הביטוח הלאומי אל מול הוצאות והפסדים משנה קודמת או השנה הנוכחית, לפי בחירה

חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל
חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל

מעסיקים לא ייאלצו לשאת עוד בתשלומי ההפרשות הסוציאליות של עובדיהם שיצאו למילואים. זאת, לאחר שוועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ב') את תקנות הביטוח הלאומי, המגדירות לראשונה שיפוי נוסף בשיעור של 20% משכרו של עובד המשרת במילואים בשירות חירום. השיפוי הנוסף נועד לסייע במימון ההפרשות הסוציאליות של העובד לדמי ביטוח, לקופות ולקרנות, שעד היום שולמו על-ידי המעסיק.

התקנות נוסחו בהמשך להסכם שנחתם בין ההסתדרות לנציגי המעסיקים ולצו ההרחבה שניתן להסכם על-ידי שר העבודה יואב בן צור. עלותו הכוללת של המהלך עומדת על כ-2.5 מיליארד שקל. 

למלא את הבור התקציבי: שורת הצעדים של מנהל רשות המסים החדש
לקראת עסקת חטופים? המומחה שמנסה לנתח מה רוצה סינוואר

עד כה, הביטוח הלאומי החזיר למעסיקים רק את עלות שכר הברוטו של עובדיהם שנקראו לשירות מילואים. התשלום לא כלל תנאים סוציאליים אותן ממשיך המעסיק לשלם מכיסו בשיעור שמגיע לאלפי שקלים בחודש.

הדיון שנערך היום היה הדיון השני בנושא, כאשר בדיון הראשון לא הוצג פתרון לבעיה על-ידי האוצר, והוא הסתיים ללא החלטה אופרטיבית. נציגי משרד האוצר שהציגו את הפתרון שגובש כעת, הסבירו כי השיפוי יינתן בגין שירות מילואים של עובד בתקופה שהוגדרה כשירות חירום, והוא יינתן רטרואקטיבית מ-7 באוקטובר ועד סוף שנת 2024. 

"החלטה היסטורית"  

אביאל הבר מאגף התקציבים באוצר אמר כי "בדיונים קודמים שנערכו כאן עלתה מצוקתם של המעסיקים, הנובעת מאותם תשלומים שלא שופו עד היום על-ידי המדינה. מבדיקה שנערכה עלה כי המכנה המשותף הנמוך ביותר לגובה ההפרשות הניתנות על-פי חוק הוא 16% משכר העובד. המדינה הביעה נכונות לשאת בעלות הזאת. יו"ר הוועדה הציע אז לתת 20%, ואימצנו את ההצעה הזו, שעוגנה גם בהסכם מול ארגוני המעסיקים".

עו"ד שלומי מור, המשנה ליועמ"ש הביטוח הלאומי, הסביר כי השיפוי הנוסף יינתן אוטומטית יחד עם דמי המילואים עצמם, וציין כי מי שכבר קיבל החזרים, יקבל את השיפוי הנוסף רטרואקטיבית ללא צורך להגיש בקשה נוספת. "נאפשר לכל מעסיק לקבל את הכסף במהירות וביעילות האפשרית, במינימום בקשות ממנו", אמר.

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, אמר כי מדובר ב"החלטה היסטורית וחסרת תקדים, אשר צפויה להסיר נטל כלכלי ולא הוגן שנשאו על גבם המעסיקים. פעלנו מול הממשלה על-מנת שהמעסיקים ישופו בגין התשלומים הסוציאליים ששילמו לעובדות והעובדים ששירתו במילואים החל מתאריך 7/10/23 ועד ליום 31/12/24. השיפוי מצטרף למתווה הפיצויים שאושר בכנסת עבור המעסיקים שחוו ירידה בהכנסות בעקבות המלחמה".

ואולם חלק מנציגי המעסיקים קוראים להגדיל בעתיד את גובה השיפוי וכן לקדם חקיקה נוספת שתקדם הסדר קבוע בנושא. מיכל וקסמן-חילי מהתאחדות התעשיינים אמרה בדיון הבוקר כי "אנחנו מברכים על הניסיון של המדינה לנסות ולקחת אחריות על הכספים שהמעסיקים משלמים, אבל זה לא מכסה בפועל את התשלומים בהם הפרשות לפנסיה, פיצויים, ימי הבראה, חופשה, קרן השתלמות והסכמים קיבוציים המחייבים לתת הרבה יותר ממה שקובע החוק. המיצוע ההגיוני הוא 37%. אסור לנו ליצור תמריץ שלילי להעסקת משרתי מילואים". 

רשות המסים בהקלה משלה 

בתוך כך, רשות המסים פרסמה היום הקלה נוספת לאנשי המילואים, כשהודיעה כי תאפשר לייחס הכנסות מתגמולי מילואים של הביטוח הלאומי אל מול הוצאות והפסדים משנה קודמת או השנה הנוכחית, לפי בחירה. ‏

בצל מלחמת "חרבות ברזל" ולאור גיוס המילואים הנרחב, הודיעה הרשות כי תאפשר לייחס הכנסות מתגמולי מילואים המתקבלים מהמוסד לביטוח לאומי בעבור שנת המס הקודמת, לשנת המס בגינה שולמו או לשנת המס במהלכה שולמו, וזאת בהתאם לבקשת הזכאים.

ייחוס ההכנסה מתגמולי המילואים לשנת המס הקודמת יתאפשר בכפוף להגשת דוח שנתי או הגשת בקשה להחזר מס, הן לשנת המס שבה התקבלו תגמולי המילואים והן לשנת המס אליה הם מתייחסים.