עוד אחד עוזב: יותר מ־10 בכירים נטשו את משרד התחבורה בתוך שנה

שי קדם, ראש האגף שבמינהל התשתיות, עבד תשע שנים במשרד התחבורה, שבמהלכן אף קודם לתפקיד ראש המינהל • הוא מצטרף לרשימה ארוכה של אנשי מקצוע מוערכים שעוזבים את המשרד לנוכח מצב שגורמים בענף מגדירים: "מקצועיות שהפכה למוקצית"

מירי רגב לצד שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי העוזב / צילום: דוברות משרד התחבורה
מירי רגב לצד שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי העוזב / צילום: דוברות משרד התחבורה

השבוע עזב את משרד התחבורה שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי במינהל התשתיות שבמשרד התחבורה. קדם הוא מבכירי המשרד, והוא עוזב לנוכח מה שהגדירו גורמים בענף כמצב שבו "אי אפשר לתקן יותר, כל יוזמה נתקעת או נבלמת. שום דבר מקצועי לא מעניין יותר, במקום שבו מקצועיות הפכה למוקצית". קדם עבד במשרד התחבורה תשע שנים, והיה מהעובדים המוערכים. הוא קיבל תשבחות על עבודתו ממשרדי הממשלה, מהחברות הממשלתיות ומהשוק הפרטי. בתקופת השרה מרב מיכאלי במשרד הוא קודם לראש מינהל תשתיות, אך לאחר כניסת רגב היא הנחתה לאסוף מידע על פקידים המכהנים במשרות שעדיין מוגדרות כתקופת ניסיון. בתום תקופת הניסיון, מי שכיהן אז כמנכ"ל בפועל, אבנר פלור, סיכם עם קדם על עזיבת התפקיד. פלור עצמו כיהן כמנכ"ל בפועל, כי מינויו של משה בן זקן, איש ליכוד ומקורבה של רגב למנכ"ל, נתקל בסירוב נציבות שירות המדינה. גורמים בענף תיארו את בן זקן כמי שניהל את המשרד בפועל, ואילו פלור "הועמד בפרונט".

בלעדי | ההתרברבות ומאחורי הקלעים של הנסיעה: "לקחתי את מירי רגב להודו"
בלעדי | התוכניות של מירי רגב: חמש טיסות נוספות בחצי שנה

מינוי "מתיישרים"

לאחר שרגב איימה שתוביל החלטת ממשלה לפירוק הנציבות, נסגר הדיל שלפיו בן זקן יכהן חצי שנה כמשנה למנכ"ל, ואז ימונה למנכ"ל, לאחר שצבר ניסיון. לאחר כניסתו לתפקיד המנכ"ל, פלור, שסיים את תפקידו של קדם - נכנס לנעליו ומונה לראש מינהל התשתיות. מדובר במקרה אחד מתוך רבים, אך הוא משקף את הנעשה במשרד התחבורה מאז שמונתה רגב: עזיבה של אנשי מקצוע מן השורה הראשונה, ומינוי אנשים שמוגדרים בענף כ"מתיישרים".

הבכירים שעזבו את משרד התחבורה בשנה האחרונה

מינהל התשתיות
> שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי

רשות שדות התעופה
> חגי טופולנסקי, מנכ"ל

הרשות לתחבורה ציבורית
> רן שדמי, ראש הרשות
> ניר משה, מנהל אגף תכנון ומדידה

נתיבי ישראל
> נועה יוצר, סמנכ"לית הכספים

רכבת ישראל
> מיכאל מייקסנר, מנכ"ל

הרשות לבטיחות בדרכים
> אבי נאור, יו"ר
> ארז קיטה, מנכ"ל

כך קרה ברשות שדות התעופה, כשמיד לאחר מינויה של רגב, מועצת הרשות הובילה הליך הדחה נגד המנכ"ל חגי טופולנסקי. לאחרונה נסגר מעגל כשאותה מועצה בחרה במקומו כמנכ"ל הרשות את עופר מלכה - שכיהן כמנכ"ל משרד התחבורה בקדנציה הקודמת של רגב במשרד, ושנוהג להגן על מדיניותה ולשבחה בראיונות לתקשורת. לאחר טופולנסקי עזב את תפקידו ראש הרשות לתחבורה ציבורית רן שדמי, ובמקומו מונה עידן מועלם, לשעבר מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות, שדורג רק רביעי על ידי ועדת האיתור, אך רגב הקפיצה אותו מעל מועמדים אחרים. כיום, מועלם והנהלת המשרד מקדמים את הפיכת הרשות ליחידת סמך. מבקר המדינה הפציר במשרד התחבורה להסדיר את עבודת הרשות, אך במקביל יחידת סמך תחייב מינוי מועצה מעליה ובעלי תפקידים שונים.

אחד מאותם מועמדים שעליהם גבר מועלם הוא ניר משה, מינהל אגף תכנון ומדידה ברשות, שעזב את תפקידו לאחר שלא נבחר לראש הרשות. למכרז לתפקידו שהתפנה ניגשו מספר מועמדים, אך בהנהלת המשרד העדיפו שלא לבחור אף אחד. ההערכה בענף היא שלא נמצאו מועמדים "מתאימים" לרוח השרה.

שליח השרה להדחות

במינהל התשתיות התפרקה יחידת המאי"ץ, יחידת העילית של המשרד, האמונה על עשרות מיליארדי שקלים של השקעות ברשויות המקומיות. גם מחצית מהעובדים ביחידת החלוץ של רשות המטרו עזבו. עזיבות נרשמו גם בחברות הממשלתיות: בנתיבי ישראל עזבו שומרי הסף, לרבות סמנכ"לית הכספים נועה יוצר, שהתנגדה למינוי ליועמ"ש של עו"ד אלעד ברדוגו, שהצהיר על עצמו כפוקד לליכוד. לאחר שהמינוי נפל בלחץ רשות החברות, מונתה כממלאת מקום עו"ד עינב אבוחצירה שדורגה בעשירייה השלישית על ידי ועדת האיתור, והיא בתו של צ'רלי אלפסי, לשעבר יו"ר סניף הליכוד באשדוד. ברכבת ישראל הוסכם על עזיבת המנכ"ל המוערך מיכאל מייקסנר, לאחר שהדירקטוריון בראשות משה שמעוני ובשליחות רגב פעל להדיחו. גם ברלב"ד עזבו היו"ר אבי נאור והמנכ"ל ד"ר ארז קיטה, וזו רשימה חלקית לשורת אנשי המקצוע שעזבו בקצת יותר משנה את המשרד.

ממשרד התחבורה נמסר: המשרד מודה לשי קדם על תרומתו לשיפור התשתיות והתחבורה בישראל. מאחלים לשי הצלחה רבה בכל אשר יפנה. ככלל, משרדנו מפרגן לכלל העובדים להתקדם בחייהם המקצועיים.