מלאי כרטיסי פיס בשווי 5 מיליון שקל: העיסוק הצדדי והמשתלם של חברת התרופות

רקח הבורסאית שבשליטת קרן פימי משמשת כמפיצה של מוצרי הפיס בירושלים ובמודיעין • דוחותיה חושפים שיעורי רווח גבוהים יחסית מפעילות זו, לצד ערבויות בעשרות מיליונים לפיס

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

קרוב ל-5% מהכנסותיה של חברת התרופות רקח , וחלק גבוה יותר מרווחיה, הגיעו אשתקד מאפיק פעילות שאינו חלק מפעילות הליבה של החברה: עסקי ההגרלות. מדובר בזיכיון שבו מחזיקה החברה להפצת מוצרי מפעל הפיס באזור ירושלים, מודיעין והסביבה.

קרן הגידור הקטנה שמנסה להדיח את המיליארדר לארי פינק מבלקרוק 
כשהשכר הוא רק בונוס: הכירו את שיאני השכר בבורסה של תל אביב 

רקח, הנשלטת כיום בידי קרן פימי של ישי דוידי (לצד מייסדי החברה, מרדכי וג'ורג'ט אלגרבלי), פועלת בתחום הפצת מוצרי הפיס כבר משנת 2009, בתחילת הדרך כמפיצה באזור ירושלים בלבד. ההסכם האחרון נחתם לתקופה בת שלוש שנים מחודש מאי 2022, עם אופציה להארכתו בשתי תקופות נוספות עד מאי 2029.

במסגרת הפעילות, רקח מפיצה מוצרי מפעל הפיס לזכיינים, מנהלת את ההדרכה של הפעילות השיווקית הנעשית בכ-350 נקודות המכירה, וכן מעניקה לנקודות אלה מענה לוגיסטי. לצורך זה מפעילה החברה מערך סוכנים, מערך לוגיסטי ושירותי מחסן ומשרד בהר חוצבים בירושלים.

בשנת 2023, הכנסותיה של רקח מהתחום, המוגדר בדוחותיה "המגזר המיוחד", היו דומות להכנסות ב-2022 והסתכמו ב-15.6 מיליון שקל. עם זאת, הרווח התפעולי ירד ב-48.3% לכ-1.6 מיליון שקל, בשל גידול בהוצאות מכירה, שיווק והנהלה, כולל פחת דמי זיכיון. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד ב-14% ל-4.5 מיליון שקל.

למעשה, זיכיון הפיס הוא מגזר הפעילות הרווחי ביותר של רקח, הן על בסיס רווח תפעולי והן על בסיס EBITDA, למרות הירידה ברווחיות ב-2023: שיעור הרווח התפעולי במגזר זה היה 10.5% לעומת שיעור כמעט אפסי במגזר מוצרי הליבה (התרופות), ושיעור של 3.8% במגזר הפצת מוצרים שונים לבתי מרקחת וקופות חולים. שיעור ה-EBITDA של פעילות הפיס עמד על 29%, לעומת 12.9% במוצרי הליבה ו-4.6% בהפצה.

"זכינו במכרז"

בעבר סיפר מרדכי אלגרבלי לגלובס איך הגיעה רקח לפעילות הזו: "המומחיות של החברה הבת שלנו, אופיר את שלפארם, היא בהפצה. היה מכרז של מפעל הפיס אליו ניגשו 75 חברות, ונבחרו בו 9 לאזורים שונים, כאשר בנו בחרו לאזור ירושלים".

לא כל אחד יכול להתמודד על הפעילות הרווחית של הפצת מוצרי הפיס. דוחות רקח לשנת 2023 מגלים כי החברה ערבה למפעל הפיס בסכום של 48.7 מיליון שקל. לפי הדוח, "תשלום דמי הזיכיון בסך 6 מיליון שקל שהוצעו על ידי החברה במסגרת המכרז שולמו ונכללו במסגרת הנכסים הבלתי מוחשיים". נתון נוסף שעולה מהדוחות הוא שמלאי כרטיסי הפיס שבידי רקח עמד בסוף השנה על כ-5 מיליון שקל (לפי עלות הרכישה), ירידה לעומת 13.5 מיליון שקל בסוף 2022.

רווח צנוע על ההשקעה

רקח נוסדה לפני כשלושה עשורים על-ידי מרדכי וג'ורג'ט אלגרבלי, והחלה להיסחר בבורסה ב-1995. החברה מייצרת ומשווקת תרופות גנריות, תכשירים רפואיים, תוספי תזונה ומוצרים דרמו-קוסמטיים. כיום נסחרת רקח בשווי של כ-160 מיליון שקל, לאחר ירידה של 15% במניה בשנה החולפת ושל כ-35% בשלוש השנים האחרונות.

ב-2015 נכנסה קרן פימי לחברה בהשקעה של כ-80 מיליון שקל, והיום מחזיקה כ-43% ממניות רקח, ששוויין 66 מיליון שקל. בתחילת 2021 מכרה הקרן נתח ממניותיה תמורת 27 מיליון שקל, כך שהיא מורווחת כעת סכום צנוע למדי על השקעה שבוצעה לפני כמעט עשור. בני הזוג אלגרבלי מחזיקים יחד בכ-30% ממניות החברה שייסדו.

לאחר כניסת פימי להשקעה מונה אברהם ביגר לתפקיד יו"ר רקח, ומרדכי אלגרבלי ששימש בתפקיד זה קודם לכן מונה למנכ"ל. ב-2023 עלות השכר של אלגרבלי הייתה כמיליון שקל, בעוד עלות השכר של אשתו ג'ורג'ט כמנכ"לית חטיבת הייצור הייתה 1.6 מיליון שקל.

את שנת 2023 סיימה רקח בהפסד של 6.9 מיליון שקל (על הכנסות של 321 מיליון שקל) לעומת הפסד של כ-2 מיליון שקל ב-2022.