שוקולד, קפה וגם צבעי שיער: דיפלומט הודיעה על העלאת מחירים

חברת דיפלומט הודיעה על העלאת מחירים של מגוון מוצרי מזון וטואלטיקה בשיעור של עד 4%, שבועיים אחרי שפרסמה את דוחותיה לשנת 2023 בהם הזהירה מהעלאת מחירים קרובה • ההתייקרויות ייכנסו לתוקף ב-1 במאי • שר הכלכלה ניר ברקת: "דיפלומט, תתביישו"

מדפי מזון בסופרמרקט / צילום: Shutterstock, 89stocker
מדפי מזון בסופרמרקט / צילום: Shutterstock, 89stocker

חברת דיפלומט הודיעה לקמעונאים על העלאת מחירים בחלק ממוצריה בשיעור של עד 4%, שבועיים אחרי שפרסמה את דוחותיה לשנת 2023 בהם הזהירה מהעלאת מחירים קרובה.

במוצרי הטואלטיקה, העלייה תחול על קטגוריות הסוללות, צבעי שיער, אבקות כביסה, היגיינה נשית ונוזל כלים. במוצרי המזון, העלייה תחול על קטגוריות מרגרינה, מיונז, קפה, רטבים, עוגיות, שוקולד, חטיפים, דגני בוקר ותחליפי גבינה. ההתייקרויות ייכנסו לתוקף החל מ-1 במאי. 

ניתוח | עליות המחירים וחגיגת הרווחים: המספרים שחשפו הדוחות של ענקיות המזון
בלעדי | בכירה נוספת עוזבת את שופרסל: סמנכ"לית משאבי האנוש התפטרה

"מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' חלפו למעלה משישה חודשים חודשים, שבהם הצלחנו, במאמצים ניכרים, לשכנע את ספקינו להימנע או לדחות עליית מחירים של מוצרינו, וכך הצלחנו לשמר את המחירים עד לאחר חג הפסח", נכתב במכתב של דיפלומט לרשתות המזון. "אחרי תקופה לא מבוטלת זו, לצערנו חלק מספקינו הבינלאומיים הודיעו על עדכון מחירים, ובהתאם לכך אנו נאלצים להודיע על עדכון מחיר של חלק מהמוצרים אותם אנו מפיצים". 

לא העלאה ראשונה

דיפלומט העלתה מחירים פעמיים במהלך 2023: ביוני היא הודיעה על התייקרות של חלק ממוצרי הקפה, העוגיות והטונה אותם היא מפיצה ומשווקת, בשיעור ממוצע של 6.1%. מחירי מוצרי הטונה עודכנו בשיעור שלא יעלה על 4%. כחודש לפני כן היא הודיעה החברה על העלאת מחירים בשיעור של עד 25% במותגי היינץ, פרינגלס, מילקה, אוראו וריין דיז'ון. לפני כשנה וחצי הודיעה דיפלומט על העלאת מחיר, שנדחתה לאחר מחאה נגדה ונגד חברות נוספות שהודיעו על העלאת מחירים באותה עת, ביניהן שסטוביץ וקימברלי קלארק.

דיפלומט התכוונה להעלות מחירי מוצריה לפני כחצי שנה, לאחר חגי תשרי, אולם דחתה את ההתייקרויות לאחר המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס על העוטף ב-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה. בהמשך דיפלומט גם נכללה ב"רשימה הירוקה" של שר הכלכלה ניר ברקת, לאחר שהתחייבה כי תקפיא העלאות מחירים עד אחרי פסח, וככל שתוכל לנסות למנוע את העלאות המחירים מצד ספקיה. 

רשתות השיווק יתנגדו? 

כעת, גם הספקים של דיפלומט מעלים מחירים, ואלה יתגלגלו לצרכנים, אלא אם כן רשתות השיווק יחליטו לסרב להעלאת המחירים של דיפלומט, מה שיכול להיות מבחן ראשון בגזרת המחירים לאחים יוסי ושלומי אמיר, שרכשו לאחרונה רבע ממניות שופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בארץ.

שופרסל בראשות אורי וטרמן ואיציק אברכהן, המנכ"ל והיו"ר היוצאים, הובילה בסוף 2022 מאבק נגד הספקים שהעלו מחירים והצליחה להוריד במעט את ההתייקרויות. כעת נצטרך לגלות אם מדובר בתחילת גל נוסף של התייקרויות, למרות "הרשימות השחורות" של ברקת

ברקת: "דיפלומט, תתביישו"

תגובתו של ברקת הגיעה כמה שעות לאחר הודעת דיפלומט, כשהעלה לעמוד הפייסבוק שלו תמונה עם מוצרי דיפלומט - בהם אבקת כביסה אריאל, קפה ג'ייקובס ועוגיות אוריאו - עליהם מודבקות מדבקות עגולות שחורות, יחד עם הכיתוב: "לא קונים מחברה שמעלה מחירים בזמן מלחמה, דיפלומט תתביישו".

את "חוק המדבקה השחורה" שלו הציג ברקת בפברואר, אז החל לקדם חקיקה נגד חברות מזון שייכללו ב"רשימה השחורה", אלה שהעלו מחירים בזמן מלחמה. לפי החוק, על כל מוצר שמחירו יעלה תודבק מדבקה שחורה, במטרה לסמן לצרכנים מי העלה מחירים בתקופת המלחמה. בנוסף קרא ברקת להחרים כל חברה שייקרה מוצריה בתקופה זו.

דיפלומט עוסקת ביבוא, שיווק מכירות והפצה של למעלה מ-100 מותגי צריכה המוניים בינלאומיים ומקומיים בתחומי המזון, הטיפוח האישי, ההיגיינה וניקיון הבית. דיפלומט, שהוקמה בשנת 1963, פועלת כיום בחמש מדינות: ישראל, דרום אפריקה, גאורגיה, ניו זילנד וקפריסין. החברה מוכרת את מוצריה, בין היתר, לרשתות קמעונאיות בתחומי המזון, רשתות דראגסטור, בתי מרקחת, מכולות, השוק המוסדי וסיטונאים.