בערב אחד: השבבים החדשים של גוגל ואינטל שמאתגרים את אנבידיה

גוגל הכריזה על השקת מעבד ליבה מרכזי חדש המבוסס על ארכיטקטורת ARM • אינטל השיקה את הדור השלישי של המאיץ הגרפי שלה, גאודי • שתי בשורות לא טובות לאנבידיה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

שתי ענקיות טכנולוגיה משיקות הערב שבבים חדשים ומאתגרות אגב כך את הדומיננטיות של אנבידיה  בתחום הבינה המלאכותית מתוך מטרה להפחית את התלות העולמית במונופול של הענקית מסנטה קלרה. אחרי השקות קודמות של  אמזון  ומיקרוסופט , מודיעה הערב (שלישי) אלפאבית (גוגל)  לראשונה על השקת מעבד ליבה מרכזי חדש (CPU) המבוסס על ארכיטקטורת ARM, תחת המותג "אקסיון" (Axion), שאמור לסייע לה לבצע יותר פעילויות מבוססות בינה מלאכותית לצרכים פנימיים, וכן כחלק משירות המסופק ללקוחות דרך שירותי הענן של החברה.

ניתוח | בעיצומו של המחסור האדיר בשבבי בינה מלאכותית: אינטל מכריזה על השינוי הגדול בתולדותיה  
מספרי חברת ההייטק המבטיחה נחשפו ואלו לא חדשות טובות 

גוגל סירבה לפרט מה יהיו תכונותיו הטכניות, לא ציינה היכן הוא מיוצר ומהו הגודל הממוצע של הטרנזיסטורים המשובצים בה, ואמרה כי בהמשך השנה תפרסם פרטים נוספים. יחד עם זאת, היא הצהירה כי השבבים שלה יהיו בעלי ביצועים טובים יותר מהמתחרים: לפחות 30% יותר ביצועים ביחס לשבב כללי מבוסס ARM ולפחות 50% יותר משבבי שרתים המבוססים על ארכיטקטורת x86, המיוצרים על ידי AMD ואינטל. גוגל מציינת כי מעבדי הליבה כבר מפעילים שרתים שתומכים בשירות הפרסומות של יוטיוב, מנוע גוגל מפות ושירות ניהול המידע ביג קוורי (BigQuery).

מעבדי ליבה מרכזיים מהווים, אמנם, רק חלק מתשתית לאימון או הפעלת מודלים של בינה מלאכותית. הם משלימים ובמידה רבה גם מנהלים את פעילותם של המאיצים הגרפיים, תחום שגם בו גוגל פעילה כבר מספר שנים באמצעות המעבד הגרפי שלה המכונה TPU. עם זאת, פיתוח של מעבדי ליבה ומעבדים גרפיים בו זמנית מאפשר לה למכור שרתי בינה מלאכותית או לספק שירותים שכאלה מרחוק עבור חברות אחרות. הדבר יכניס את גוגל לתחרות אותה היא מנהלת מול אנבידיה ומיקרוסופט באספקת שרתים המסוגלים לאמן מודלים של בינה מלאכותית או להפעיל אותם. גוגל עושה באותם השרתים שימוש פנימי באימון מודלים והפעלת שירות ג'מיני, המקבילה של החברה ל- Copilot של מיקרוסופט.

המחולל הגרפי TPU הוא המקבילה של גוגל לשבב ה H100 של אנבידיה ומעבד "גאודי" של אינטל. הערב הכריזה גוגל על הדור החמישי שלו, ועל מחשבי על חדשים בעלי מספר שבבים הכפול מהגרסה הקודמת. מחשב על כזה, המבוסס על טכנולוגיה של קירור נוזלי, יוכל להפגין ביצועים ברמה כפולה מהגרסה הקודמת ולהשתמש ברוחב פס בהיקף משולש. עם זאת, גוגל לחלוטין לא מתעלמת מאנבידיה: היא משיקה שירותים חדשים שיתבססו על מעבד הבינה המלאכותית החדש של אנבידיה, בלקוול, וכן תספק שירות המאפשר ללקוח לבחור את תמהיל החומרה שבתוכו - בין המוצרים של גוגל לאלה של אנבידיה.

להשקה זו זווית ישראלית: את פעילות השבבים בגוגל לשרתים וחוות שרתים מנהל הישראלי אורי פרנק ממרכזי פיתוח ברחבי העולם, ובין השאר גם בתל אביב ובחיפה. פרנק ישתתף בועידת ההייטק TECH IL של גלובס שתתקיים בשבוע הבא בתל אביב.

הגאודי 3 של אינטל: כבר יש לקוחות

השקה נוספת הערב הגיעה מכיוונה של אינטל , שהשיקה את הדור השלישי של המאיץ הגרפי שלה, גאודי, המבוסס על המעבד שפותח בהבאנה לאבס הישראלית ויהיה האחרון שיישא את המותג גאודי. גאודי 3 מיוצר ככל הנראה דווקא אצל המתחרה של אינטל, TSMC הטייואנית, בטכנולוגיה של 5 ננומטר. לטענת אינטל, השבב החדש יאפשר אימון מודל בינה מלאכותית מהיר יותר פי 3 מהמחולל המקביל של אנבידיה, NH100, ביצועים מהירים יותר ב- 50% בתחום הפעלת המודלים (Inference) וחסכון של 40% בצריכת החשמל. לטענת אינטל, השבב החדש מגיע לביצועים טובים יותר במודלי שפה המבוססים על קוד פתוח בהם לאמה של מטא ופאלקון של TII האמירתית. חברות כמו HPE, לנובו, דל וסופר מיקרו הודיעו כי ישלבו את גאודי 3 במוצריהם, ואליהם יצטרפו שני לקוחות חדשים: בוש הגרמנית ו- IBM.

אינטל חזרה על תכניותיה לעתיד בתחום העיבוד הגרפי: המותג גאודי ייעלם, והטכנולוגיה שלו תשמש בסיס למעבד גרפי חדש בשם פאלקון שורס (Falcon Shores), שתשלב גם את ארכיטקטורת מעבדי השרתים Xe, עם ממשק תכנות אחיד, oneAPI, כמענה לתוכנת "קודה", שכבת התוכנה הדומיננטית של אנבידיה.