זכויות עובדים | שאלות ותשובות

לקראת פסח: כל מה שמנהל צריך לדעת על זכויות עובדים בחגים

על דמי חגים, חופשות מרוכזות, עלויות והוצאות - גם בזמן מלחמה • כך תיערכו לקראת חג הפסח במקום העבודה

כך תיערכו לקראת החגים במקום העבודה / צילום: Shutterstock
כך תיערכו לקראת החגים במקום העבודה / צילום: Shutterstock

בכל שנה מגיעים החגים, ואיתם גם שאלות בנוגע לזכויות העובדים והדקויות הקטנות שמנהלים עלולים לפספס. בכתבה הבאה נעשה סדר בכל מה שנוגע לזכויות עובדים, יחד עם טיפים שכדאי לכל מנהל ליישם כדי לוודא שהעובדים יקבלו את הזכויות כהלכתן. 

בשורה למעסיקים: לא ייאלצו לשאת בעצמם בהפרשות הסוציאליות של עובדים במילואים
לידיעת שרון גל: מה עושים אם המעסיק לא מוכן לקבל את ההתפטרות
מתווה החל"ת מסתיים, ועובדים בענף התיירות והפנאי נשארים ללא פתרון

מהו השכר עבור מי שעובד בערב חג?

כפי שמסבירה עו"ד איילת רם, שותפה במחלקת דיני עבודה במשרד ליפא מאיר ושות', אין תעריף מיוחד של שכר לעבודה בערב חג. עם זאת, עבודה בערב חג מזכה בגמול שעות נוספות לאחר 7 שעות. "במקומות עבודה בהם חל צו ההרחבה בדבר מעבר לשבוע עבודה בן חמישה ימים משנת 1990, בערב חג יהיה יום העבודה בן 7 שעות בתשלום 8, או בן 8 שעות בתשלום 9 (למעט ערב יום כיפור, לגביו נקבע כי יום העבודה יהיה בן 6 שעות בתשלום 9). בנוסף, קיימים ענפים מסוימים בהם חלים צווי הרחבה המעניקים הטבות נוספות בגין עבודה בערב חג".

"ערב החג נחשב ליום עבודה רגיל ולא חלק מהחג, ולכן העובד יהיה זכאי לתשלום שכר רגיל", מוסיפה עו"ד ליבי שוד-אלדר ממחלקת דיני עבודה במשרד AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות', "אולם זאת בכפוף לכך שכמו בימי שישי אורכו הרגיל של יום עבודה בערב חג הוא 7 שעות, ועל עבודה מעל ל-7 שעות יש לשלם גמול שעות נוספות".

עובד שאין לו סידור לילדים במהלך ימי החופשה במסגרות הלימודים, האם ניתן לחייבו להגיע לעבודה?

העובדה שאין מענה חינוכי לילד אינה מהווה פטור מהגעה לעבודה. "כמובן שעובד יכול לבקש לצאת לחופש בימים אלה, אך יש לזכור שהמעסיק אינו מחויב בהכרח לאשר חופשים בתאריכים שביקש העובד (למרות שעליו לקחת בחשבון גם את רצון העובד ככל שניתן). עם זאת, עובד זכאי לקחת יום חופש באחד מהמועדים המפורטים בתוספת של חוק חופשה שנתית, הכוללים, בין היתר, ערבי חג, ימי זיכרון ועוד, לרבות שני ערבי חג פסח וחג המימונה, כל עוד הודיע על כך למעסיק 30 ימים מראש", אומרת עו"ד רם.

ועדיין, על המעסיק לקחת בחשבון דבר נוסף, כפי שמתארת עו"ד הלית שמחוני ממחלקת דיני עבודה במשרד AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'. "מצופה מהמעסיק לפעול בתום-לב ולקחת בחשבון שיקולים ענייניים ורלוונטיים, בשוויון וללא אפליה. לכן, סירוב גורף של המעסיק למימוש ימי חופשה עלול להיתפס כהתנהגות חסרת תום-לב".

האם עובד שסיים את שירות המילואים סמוך לחג יקבל שכר מהמעסיק או מהצבא?

עו"ד רם מסבירה כי עבור תקופה בה העובד שירת במילואים הוא יקבל תגמול מהמוסד לביטוח לאומי. במרבית המקרים, ובמיוחד אם מדובר בעובד חודשי, העובד יקבל את השכר עבור התקופה בה שירת במילואים מהמעסיק, שלאחר מכן יתחשבן מול ביטוח לאומי. עבור יום חג בו העובד נעדר מהעבודה, הוא יהיה זכאי לקבל דמי חג מהמעסיק.

9 ימי החג המזכים בתשלום הם: שני ימי חג ראש השנה, יום כיפור, שני ימי חג סוכות, שני ימי חג פסח, יום העצמאות ושבועות. אלא אם כן חלים הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה על המעסיק הקובעים אחרת, ימי חג בשבת אינם מזכים בתשלום דמי חג.

"ככלל, עובדים בשכר שאינו חודשי (יומי/שעתי) זכאים לתשלום דמי חג רק אם עבדו באותו מקום עבודה לפחות 3 חודשים, ואם לא נעדרו מהעבודה יום לפני ואחרי החג, אלא אם היה מדובר בהיעדרות בהסכמת המעסיק או מכוח הדין. ככל שהעובד נעדר יום לפני החג עקב שירות מילואים, מדובר בהיעדרות מכוח הדין, ולכן היעדרות זו לא תפגע בזכאותו לדמי חג".

האם מעסיק יכול להכריח עובד לצאת לחופשה או להגביל אותו?

כאמור, המעסיק הוא הקובע את מועדי חופשות העובדים, תוך התחשבות במידת האפשר ברצון העובד, ולכן מעסיק יכול בעיקרון "להכריח" עובד לצאת לחופשה. "ואולם אם מדובר על חופשה של שבוע ומעלה, יש להודיע על כך לפחות 14 יום מראש. למרות זאת, אם לעובד אין יתרת ימי חופש, המעסיק אינו יכול לכפות עליו לצאת לחופש", מסבירה עו"ד רם.

עו"ד שמחוני מוסיפה כי מכיוון שיציאה לחופשה של עובד מחייבת את אישור המעסיק, המעסיק בהחלט יכול להגביל את משך החופשה של העובד, בהתאם לצורכי מקום העבודה ותוך התחשבות בבקשות העובד.

האם ימים בהם חלה עובד במהלך החופשה ייחשבו כימי חופש?

סעיף 5.א לחוק חופשה שנתית, התשי"א-1951, קובע כי ימים בהם העובד חולה ואינו מסוגל לעבוד, אינם נחשבים לימי חופשה. "לכן, במקרה שהעובד אשר שוהה בחופשה הציג למעסיקו ימי מחלה, לא ניתן לנכות עבור ימים אלה בגין חופשה, אלא יש לשלם בגינם דמי מחלה", אומרת עו"ד שוד-אלדר.

מה לגבי עובדים נוצרים/ערבים?

עובדים שאינם בני הדת היהודית רשאים לבחור לקבל דמי חג לפי הדת היהודית או לפי דתם. בכל מקרה יהיה מדובר על 9 ימי חג בשנה, אלא אם כן חלים הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה על המעסיק הקובעים אחרת.