מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% • עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מה צפוי במדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה צפוי במדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בישראל התכנסה בחודשים האחרונים לתוך יעד בנק ישראל (1%-3%), אך מדד חודש מרץ צפוי להביא עמו בשורה שלילית ולהצביע על עלייה. הקונצנזוס בקרב החזאים הוא לקצב שנתי של 2.6%, קצת מעל הנתון של פברואר. הסיבה העיקרית: העונתיות במספר סעיפים מושכת את המדד כלפי מעלה.

שווה מיליונים: כיצד הפכה מנהלת המסחר באי.בי.אי לשיאנית השכר של בתי ההשקעות
הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל בתקופה האחרונה מאיימים לתדלק גם הם את האינפלציה בחודשים הקרובים. יוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק במזרחי טפחות, טוען כי "עליית מפלס החששות העולמי, שכוללת את עליית מחירי הנפט, מתדלקת בצורה משמעותית תחזית של גל אינפלציוני הדומה לזה של היציאה מהקורונה". לדבריו, השפעות אלו לצד החלטת בנק ישראל שלא להוריד את הריבית בשבוע שעבר, הביאו להבנה שבישראל, כמו בארה"ב, הריבית תהיה גבוהה יותר ולאורך זמן. הצפי של בנק מזרחי טפחות לאינפלציה בעוד שנה עומד על 2.9%.

חשש מהתפרצות האינפלציה

גם בבנק הפועלים מעלים חשש מעלייה מחודשת של האינפלציה בחודשים הקרובים. בסקירה של כלכלני הבנק נכתב כי "האינפלציה צפויה להתגבר - העלינו את התחזית לפני כשבועיים ל- 3.2% ל- 12 החודשים הקרובים. מאז השקל פוחת, ושיבושים בהובלה הימית לישראל עשויים להעלות את מחירי הסחורות. אנו רואים סיכון לאינפלציה גבוהה יותר".

יונתן כץ, אסטרטג ראשי בלידר שוקי הון, אומר בשיחה עם גלובס כי הוא צופה עלייה של 0.5% שתביא לקצב שנתי של 2.6% בנתוני חודש מרץ. כץ מסביר את עליית המדד החודשי בהשפעת עלייה עונתית במחירי הדיור וההלבשה וההנעלה, והתייקרות של 1.8% במחירי הדלקים שחלה בחודש שעבר. מחירי נסיעות לחו"ל צפויים לעלות ב-1.5% והבראה ונופש בישראל ב-6% (עליית עונתית). כץ נחשב לאחד החזאים הניציים לאינפלציה בישראל עם תחזית עדכנית של 3.3% בעוד 12 חודשים. תחזית בנק ישראל לעוד שנה מהיום, לשם השוואה עומדת על 2.8% בלבד.