גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

מדובר באופציות שקיבל לפני 7 שנים ופקעו • שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, צפוי לפרוש מתפקידו ולעבור לתפקיד יו"ר פעיל בחברה וגם לאחר המכירה הוא יישאר בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט

גיל שויד / צילום: כדיה לוי
גיל שויד / צילום: כדיה לוי

כבר שנים ארוכות שמנכ"ל צ'ק פוינט , גיל שויד, אינו מקבל מהחברה שכר (למעט שכר מינימום) או בונוס, אלא הקצאות אופציות בלבד, לבקשתו. המטרה היא לייצר התאמה בין התגמול של שויד לבין האינטרסים של בעלי המניות האחרים בחברה: אם מחיר המניה עולה, שני הצדדים נהנים. ואכן, הקצאת אופציות שבוצעה ב-2017 ופוקעת בימים אלה מראה ששויד נהנה מהעלייה במחיר המניה.

ההפתעה של פאגאיה ולמה מניית צים זינקה ביותר מ-35% בשבוע אחד? 
המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״ 

דיווח שהועבר ל-SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב) מצביע על כך ששויד צפוי למכור כ-1.3 מיליון מניות - אופציות שהוקצו ב-2017 ופקעו - בתמורה לכ-200 מיליון דולר. מחיר המימוש של האופציות שהוקצו לו היה כ-115 דולר, המחיר בו נסחרה המניה באותה תקופה, כך שהרווח של שויד מהמכירה יגיע לכ-48 מיליון דולר. עם זאת, הרווח הסופי תלוי במחיר המניה בעת המכירה. לפי הדיווח מדובר במכירה עיוורת, כלומר, מכירה שבה המועד נקבע מראש ואינו מתוזמן על-ידי המוכר.

גם לאחר מכירת המניות יישאר שויד בעל המניות הגדול ביותר בצ'ק פוינט. בסוף שנת 2023 שויד החזיק ב-25.3% ממניות החברה, שהשווי הנוכחי שלהן מגיע לכ-4.5 מיליארד דולר. מלבדו לא היו עוד בעלי עניין בצ'ק פוינט. שויד לא נוהג למכור מניות שברשותו, אך מוכר מדי פעם אופציות שפוקעות.

תפקיד המנכ"ל טרם אויש

צ'ק פוינט, המספקת פתרונות לאבטחת סייבר, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 17.1 מיליארד דולר, לאחר שמוקדם יותר השנה המניה הגיעה לשיא כל הזמנים, אך נחלשה מאז וירדה ב-9%. שויד הודיע בפברואר על כוונתו לפרוש מתפקיד המנכ"ל לאחר שלושה עשורים בתפקיד, והוא יעבור לתפקיד היו"ר הפעיל בחברה. עם זאת, עד כה החברה לא דיווחה על מחליף כך שאין עוד תאריך יעד לשינוי התפקיד של שויד.

בכנס TECH IL של גלובס שנערך לאחרונה, אמר שויד שבכוונתו להתמקד פחות בתפעול החברה ויותר במחשבה האסטרטגית. לדבריו, "אני חושב שאחרי 31 שנה, שינוי זה טוב. התפקיד שלי כמנכ"ל לפני 30 שנה, לפני 20 שנה, לפני 10 שנים והיום לא נראה אותו דבר. צ'ק פוינט גדלה, אני גדלתי, הדברים הם שונים". הוא הביע תקווה שהמנכ"ל הבא יגיע מישראל, ואמר כי "מאוד הייתי רוצה למצוא מנכ"ל שיהיה בישראל, ועדיף שיהיה ישראלי. אני חושב שיש פה אנשים נפלאים, אבל אין המון אנשים עם ניסיון בניהול מערכות ובתחום שלנו, ולכן זה לא מובן מאליו".

שויד מנהל את החברה מאז הקמתה, אך רק החל מ-2014 צ'ק פוינט מחויבת לדווח על שכרו. בעשור שחלף מאז שויד קיבל מהחברה תגמולים בעלות כוללת של כ-315 מיליון דולר שרובם ככולם בהקצאות הוניות.