צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי • עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

אונייה של צים / צילום: Shutterstock
אונייה של צים / צילום: Shutterstock

חברת צים  הודיעה היום (ה') ללקוחותיה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל ב־450 דולר למכולת 20 רגל וב־900 דולר למכולת 40. ההתייקרות שתחל ב־25 במאי, נובעת מעדכון היטל עונת השיא (PIS).

כיום, מחיר בסיס לשילוח מכולות 20 רגל בקו מהמזרח הרחוק עומד על כ־3,100 דולר, אך אליו מתווספים היטלים רבים: כ־100 דולר עבור שירות נמל בסין (THC); כ־4 דולר עבור הובלת ציוד מיוחדת (SEH); 718 דולר עבור תוספת דלק על הנתיב הארוך יותר, בגלל שצריכים לשוט דרך כף התקווה הטובה במקום הים האדום (NBF); 80 דולר היטל מלחמה (NBF); 10 דולר ביטחון נמלים (IPS); ו־250 דולר עבור שירותי נמל יעד (THD).

בסיכומו של דבר, מדובר על כ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל, כשההיטלים מהווים כ־27.3% מהמחיר החדש בקו המזרח הרחוק-ישראל. הבעיה מבחינת היבואנים שההיטלים אינם ניתנים למו"מ, אלא רק מחיר הבסיס. כלומר, בשורה התחתונה, כשלקוח מגיע למו"מ מול צים, הוא ישוחח על אותם 3,100 דולר מחיר בסיס. אם וכאשר יקבל 10% הנחה, למשל, הוא יקבל אותם על 3,100 דולר (כ־310 דולר הנחה) ולא על המחיר הסופי של 4,260 דולר.

"המוסכמות בשוק השינוע הבינלאומי הן, שבעת שליחת הצעת מחיר, מחברת תעופה או ספנות, חלק מהמחיר הינו מחיר הבסיס של ההובלה שעליו מעמיסים חברות השינוע 'היטלים'", אומר לגלובס אלעד ברשאן, עמיל מכס ומומחה בשילוח בינלאומי, מייסד-שותף SlickChain פלטפורמה לשילוח דיגיטלי של רכבים. "כלומר, עלות שיוצאת בפועל מכיסו של הלקוח, אבל שלא מקובל לנהל עליה מו"מ. כך יוצא שחלק לא מבוטל מעלות השינוע היא למעשה עלות קבועה. מה שמשאיר את האפשרות של חברות השינוע להעניק הנחות, רק על מחיר הבסיס בלבד, שהוא כאמור רק עלות חלקית".

נזכיר כי בעקבות מתקפות החות'ים בים האדום, חלק מחברות הספנות נעתרו לדרישת שליחיה של איראן בתימן לא לשוט לישראל. בולטת ביניהן היא הענקית הסינית קוסקו, החברה הרביעית בגודלה בעולם. כפי שנחשף בגלובס בחודש ינואר, החברה שחולשת על 11% מהובלת המכולות בעולם נקטה בצעד, אף שהחות'ים לא מתיימרים אפילו לאיים על ספינות סיניות. מי שהושפע במישרין מהצעד הוא נמל המפרץ בחיפה, שהמפעילה שלו היא חברה סינית ממשלתית אחרת, SIPG . אותו נמל הרבה לפרוק ספינות של קוסקו.

מצים נמסר בתגובה: "ישנן התייקרויות מחירים בכלל שוק הספנות העולמי, וזאת עקב התגברות מאסיבית בביקושים בשילוב המגבלות על היצע האוניות והציוד. הביקושים שהחלו לעלות מאמצע אפריל,ואף המשיכו לעלות במאי. זאת כמובן לצד חוסר היכולת לעבור בתעלת סואץ ובעקבותיה הקפת אפריקה וירידת מפלס המים בפנמה, אשר מוריד משמעותית מאוד את יכולת וכמות האוניות לעבור בה. ניתן לשייך זאת למגוון רחב של סיבות ומצבים מתפתחים במקומות שונים בעולם אך המהות היא קפיצה בביקושים העולמיים בשילוב של חוסרים באוניות ובציוד (מכולות) במגוון מקומות בעולם".