ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני • חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת • הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי שבנק ישראל, בצעד חריג, הוציאו מכתב פומבי לחברי מליאת הרשות לניירות ערך, בקריאה שלא הוראות מסוימות מכוחו של חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום, אישרה אתמול מליאת הרשות את ההוראות.

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית  
אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד 

חוק התשלומים, הצפוי להיכנס לתוקפו בתחילת חודש יוני, מסמיך את רשות ניירות ערך לקבוע הוראות בין היתר לעניין אופן השמירה על כספי לקוחות ההוראה. הרשות פרסמה בינואר האחרון טיוטת הוראות להערות הציבור, שבהן התירה בין היתר לחברות תשלומים להבטיח ללקוחות תשואה וריבית קבועה מראש, ללא תלות ברווחיות בפועל. הצעד כאמור גרר ביקורת רבה מצד בנק ישראל, שקבע כי מהלך זה יכול 'לסכן את היציבות במערכת הפיננסית'.

במכתב שפרסם אתמול ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק, נכתב כי "אין חולק על כך שיש להמשיך ולעודד את התחרות עם המערכת הבנקאית וליצור כלים לחברות תשלומים שיסייעו להן בכך", אך הדגיש ש"אל להתעלם מהחובה לשמור על היציבות הפיננסית ולמזער את הסיכונים".

כספי הלקוחות ישמרו נגד סיכונים

בבנק ישראל הציעו כהצעה נגדית שלא לאשר לחברות אלו להתחייב לריבית קבועה אלא לריבית בהתאם לרווחיה של החברה. כך, בנק בישראל יוכל להתחייב לריבית קבועה בהתאם לרגולציה של בנק ישראל וחברות התשלומים השונות יעמידו את מתן הריבית בתנאי ששורת הרווח הסופית שלהן תרשה זאת. ברשות טענו מנגד כי צעד זה פוגע לחלוטין בצד התחרותי של החוק שכן הגופים החוץ בנקאיים לא יוכלו להתמודד עם הריבית הקבועה של הבנקים. 

עוד טענו ברשות כי לפי הנכתב בחוק, על חברות התשלומים לשמור את כספי הלקוחות בחשבון ייעודי. חשבון זה אינו חשוף לסיכוני חברת התשלומים, ובכך כספי הלקוחות ישמרו גם במידה שהחברות לא תוכלנה לעמוד בהתחייבות הריבית הקבועה שהן מציעות. בכך סבורים ברשות הטענות של בנק ישראל נגד ההוראה אינן תקפות.

לאחר אישור ההוראה, יו"ר הרשות, עו״ד ספי זינגר, מסר כי "המהלך אמש משלים חלק מרכזי בעיצוב הסדרתן של חברות התשלומים בפיקוח הרשות. חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית יכולה להציע על חשבון העו"ש".

"מן העבר השני ישנה גם חשיבות רבה בשמירת היציבות הפיננסית ושמירה על כספי הלקוחות. ההוראות שאישרה היום מליאת הרשות מאזנות בין שתי תכליות חשובות אלו ומאפשרות מתן ריבית תוך קביעת מנגנוני הגנה מהותיים שיבטיחו את היציבות ושמירת עניינם של הלקוחות. אני מבקש להודות לחברי המליאה על אישור ההוראות וכן לסגל הרשות בראשותה של גב' ענבל פולק, מנהלת מחלקת השקעות, על העבודה הטובה והמאומצת לאורך כל החדשים האחרונים אשר הובילו את כתיבתן של כלל ההוראות בנושא חברות התשלומים".