צים חזרה להרוויח, אך האנליסטים ציפו ליותר; המניה צוללת בטרום מסחר

התוצאות משופרות לעומת הרבעון המקביל, בו היא הפסידה • החברה העלתה את התחזית השנתית שלה לרווח לפני הפחתות של של 1.15-1.55 מיליארד דולר • על רקע החזרה לרווח חוזרת החברה גם לחלק דיבידנד

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

חברת התובלה הימית צים  סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הכנסות של כ-1.56 דולר ורווח נקי של 92 מיליון דולר, כאשר הרווח הנקי למניה הסתכם ב-75 סנט. התוצאות משופרות לעומת הרבעון המקביל - ההכנסות ברבעון צמחו ב-13.7% והחברה עברה מהפסד לרווח - אך האנליסטים ציפו ליותר, וממוצע תחזיות האנליסטים היה הכנסות של 1.57 מיליארד דולר ורווח נקי של 1.46 דולר למניה. כתוצאה, המניה ירדה ביום שלישי בטרום מסחר.

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל
המפקח על הבנקים על חלוקת הדיבידנדים: "זו החלטה של כל בנק"

החברה, שבעבר הייתה הרווחית ביותר בישראל, אך עברה להפסד ב-2023, על רקע ירידת מחירי התובלה הימית, העלתה את התחזית השנתית שלה והיא צופה EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 1.15-1.55 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת ל-850 מיליון דולר עד 1.45 מיליארד דולר ב-2024. ה-EBIT (רווח בנטרול ריבית ומס) יהיה בין 0-400 מיליון דולר, בעוד שקודם לכן, דובר על סכום שלילי של 300 מיליון דולר עד חיובי בסך 300 מיליון דולר. על רקע החזרה לרווח חוזרת החברה גם לחלק דיבידנד, והיא הודיעה על חלוקת 28 מיליון דולר שהם 23 סנט למניה (30% מהרווח הנקי ברבעון, בהתאם למדיניות הדיבידנד) ב-11 ביוני.

צים הובילה ברבעון 846 אלף מכולות - עלייה של 10% ביחס לרבעון המקביל; המחיר הממוצע למכולה היה 1,452 דולר - עלייה לעומת 1,390 ברבעון המקביל ובהשוואה ל-1,102 דולר בלבד ברבעון הקודם. ה-EBITDA הרבעוני הסתכם ב-427 מיליון דולר - עלייה של 14.5% מהרבעון המקביל; והחברה ייצרה 326 מיליון דולר מפעילות - עלייה לעומת 174 מיליון דולר ברבעון המקביל. בסוף הרבעון, היו לצים 2.25 מיליארד דולר והחוב נטו הסתכם ב-3.11 מיליארד דולר.

החברה בניהולו של אלי גליקמן אמנם רחוקה משוויה בשיא ב-2022, שהיה אז כ-10 מיליארד דולר, אך המניה שלה עלתה ב-94% מתחילת השנה ושווי השוק שלה היום הוא 2.3 מיליארד דולר. המניה ירדה לאחר פרסום הדוחות.

מניית צים כמעט הכפילה עצמה מתחילת השנה

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אמר היום בשיחה עם גלובס כי "החברה נמצאת במומנטום חיובי, כתוצאה משני גורמים עיקריים: הראשון, הוא שמחירי המכולות בעולם נמצאים בתהליך חיובי, כתוצאה מהמשבר האזורי עם החותים, שמשפיע על צד ההיצע. מכיוון שהאיום החות'י על אוניות שעוברות במיצרי באב אל מנדב יותר מוחשי, אוניות נפגעות, רוב חברות ספנות המכולות עברו לנתיבים שמקיפים את אפריקה, וזה מביא להתארכות משמעותית של ההפלגות. כדי לעמוד ברמת השירות, יש תוספת בסדר גודל של 50% באוניות בקווים. הדבר גורם לכך שהמכולות נשארות יותר זמן בים בשל התארכות הנתיבים, יש מחסור במכולות ומחסור באוניות, וזה משפיע על צד ההיצע. הגורם השני הוא הביקוש - אנחנו רואים עלייה בהזמנות כהכנה לעונת החגים בארה"ב. השילוב בין שני הדברים הללו גורם לעליית מחירים".

מניית צים, כאמור, כמעט הכפילה את עצמה מתחילת השנה, אך היא תנודתית יחסית ורושמת עליות וירידות חדות סביב דיווחים שונים. במקביל, יש בה אחוז גבוה למדי של שורטיסטים. לשאלה האם זה מטריד אותו, השיב גליקמן: "אני מנהל חברה ולא מנהל מניה. בצד הטוב, צים חברה עם היקפי מסחר גבוהים מאוד, של מיליוני מניות, עד כדי כך שהיקף המסחר בצים - מניה אחת - גבוה לפעמים מכל היקף המסחר בבורסה בתל אביב (צים נסחרת בבורסת ניו יורק, ש.ח.ו). צים היום היא חברה שבה רוב המשקיעים במניות החופשיות שלה הם משקיעים קטנים, ומכיוון שיש היקף מסחר מאוד גבוה, יש עליות וירידות גבוהות במניה על כל שמועה או תרחיש שיוצא לשוק. היקף המסחר גדול ומצביע על עניין במניה ובחברה".

אתם חווים קושי מסוים כחברה ישראלית על רקע הקריאות לחרמות?
"אנחנו נמצאים במעל 80 מדינות בעולם. כמובן שיש מדינות שבהן מקשים על כל חברה שההנהלה שלה משויכת לישראל, ואנחנו חווים מפעם לפעם אתגרים מקומיים בהיקפים זניחים, שלא משפיעים על החברה או המניה. לא היו ביטולים של לקוחות, והיקף הביקוש של לקוחות לעבוד עם החברה גדל משמעותית מתחילת המשבר, בגלל סיבות עולמיות וללא קשר לישראל".

גליקמן מוסיף כי "צים נמצאת במומנטום חיובי, גם מכיוון שאנחנו נהנים מהמצב בשוק וגם כי השקענו הרבה באניות חדשות - הכי חדישות שיש היום. אנחנו מקדימים ונהנים מהן הרבה לפני הציפיות שלנו. בעבר, אמרנו שעד סוף 2024, אנחנו בתקופת מעבר, אבל יש לנו הקדמה של שלושה רבעונים בתוצאות ואנחנו מאוד מרוצים".