יבוא | בלעדי

השלכות החרם הטורקי? גל נוסף של עליות מחירי חומרי הגלם לבנייה

חברת סיני סטור הודיעה על העלאה של 30% במחירי המלט, ושל 12% במוצרי הגבס • טמבור הודיעה על העלאה של 5% במוצרי הצבע והבנייה • הסיבה: התייקרות חומרי הגלם ועלויות השינוע

חומרי גלם רבים התייקרו, גם בשיעור דו־ספרתי / צילום: Shutterstock
חומרי גלם רבים התייקרו, גם בשיעור דו־ספרתי / צילום: Shutterstock

מחירי חומרי הגלם לבניייה ממשיכים להתייקר על רקע החרם מטורקיה: לידי גלובס הגיעו לאחרונה עוד שתי הודעות של חברות המספקות חומרי גלם לבנייה, ובהן עדכון על התייקרות חומרי גלם רבים - גם בשיעור דו־ספרתי.

יותר משלוש שנים: הסטנדרט החדש של הקבלנים למסירת דירות 
בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה 
חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות 

כך, חברת סיני סטור, המשווקת ומפיצה מוצרי גמר לבנייה, עדכנה את לקוחותיה לאחרונה על עלייה, בין היתר, של 30% במחיר המלט הלבן, של 18% במוצרי בידוד ושל 12% במחיר לוחות הגבס לסוגיהם. החברה הודיעה על עליות מחירים, נמוכות יותר, גם במוצרי צבע, במוצרי רובה ועוד. רוב העליות במוצרי החברה יתרחשו החל ב־1 ביוני, אך העלייה במחירי המלט כבר נכנסה לתוקף ב־8 במאי. נזכיר כי המלט הוא אחד המוצרים המיובאים ביותר מטורקיה בשנים האחרונות, עד כדי כך שמפעלים מקומיים, כמו מלט הר טוב ונשר נסגרו, או שפעילותם הצטמצמה משמעותית.

חברת הצבע טמבור הודיעה במקביל על עלייה של 5% במוצרי הצבע והבנייה שהיא מספקת ללקוחותיה. עלייה זו במחיר תיכנס לתוקף בעוד ימים אחדים, ב־26 במאי. בתחילת החודש דיווחנו כאן על  העלאות מחיר ראשונות של חומרי גלם לבנייה - בהם מוצרי חברת רב בריח, שעלו ב־8%, מוצרי ברזל שהעלתה קבוצת נוימן ב־9% לטון, ומוצרי בידוד צמר זכוכית, שעלו ב־20%.

"זו רק ההתחלה"

באותה הודעה של חברת רב בריח היא ציינה מפורשות את הקשר לחרם של טורקיה, וציינה כי הצעד שנקטה מגיע בעקבות "חוסר היציבות הכלכלית העולמית ואפקט מלחמת 'חרבות ברזל' בישראל ובאזור, הגבלות המסחר מול טורקיה, עליית מחירי הדולר ועליית מחירי ההובלות ומחירי הסחורות".

סיני סטור וטמבור שהודיעו לאחרונה על העלאות המחיר, דווקא לא ציינו מפורשות קשר לחרם הטורקי, ושתיהן תלו את העלאת המחירים בכמה גורמים. טמבור, למשל, ציינה כי העלייה במחיר באה בעקבות "התייקרויות משמעותיות ומתמשכות בעלויות חומרי הגלם, בארץ ובעלם, בעלויות השינוע ועוד". עם זאת, אפשר להניח כי מדובר בהשפעות עקיפות גם של החרם הטורקי, אשר כבר צוין כי עשויות להביא לעלייה הן במחירי חומרי הגלם והן בעלויות התובלה.

בתחילת החודש, כאשר נודעו עליות המחירים הראשונות, אמר לגלובס עמית גוטליב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז, כי זוהי רק תחילת הדרך: "זו רק ההתחלה, כי כך זה עובד בדרך כלל: ברגע שחברה גדולה אחת 'אוזרת אומץ' ומודיעה על העלאת מחירים, כל החברות שולחות הודעות דומות בעקבותיה. זה כמו דומינו ראלי - אחרי הודעות כאלו אני מניח שיצוצו הודעות נוספות. כך מתנהלים הדברים תמיד".