רשות מקרקעי ישראל פרסמה גל מכרזים חדש עם 8,200 יח"ד - אחרי חודש רובם עדיין לא פתוחים להצעות

ערב חג הפסח פרסמה הרשות 29 מכרזים, אולם ב־23 מהם, השיווק טרם החל בפועל • רמ"י: "כל המכרזים שפורסמו נמצאים בתהליכי עבודה וחוברות יתפרסמו בקרוב"

אום אל פאחם. המכרזים הקודמים נכשלו / צילום: איל יצהר
אום אל פאחם. המכרזים הקודמים נכשלו / צילום: איל יצהר

לפני כחודש, ב־17 באפריל, מעט לפני חג הפסח, פרסמה רשות מקרקעי ישראל הודעה לעיתונות על גל מכרזים חדש שיוצא לשיווק, ואשר מציע בין היתר כ־8,200 יחידות דיור. מדובר על 29 מכרזים בערים וביישובים שונים, וביניהם גם כמה מכרזי ענק, עם 1,000 יחידות דיור ויותר, באום אל־פאחם, ביבנה, בירושלים ובבאר יעקב.

חדשות השבוע בנדל"ן | אחרי ארבע שנים, תוכנית "דניה החדשה" יוצאת לדרך
אחרי 6 שנים: החברה שוויתרה על פרויקט נדל"ן גדול בתל אביב

רק מכרז אחד פתוח להגשת הצעות

יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל, אמר בעקבות הפרסום כי "ההיקף הגדול של הקרקעות שאנו מוציאים היום לשיווק הוא בשורה לענף הנדל"ן. המכרזים צפויים להגדיל משמעותית את היצע היח"ד ואת שטחי התעסוקה, וייתנו מענה לצורך בקרקעות למגורים בכל רחבי הארץ".

אלא שבפועל, נכון להיום (ה'), בעת כתיבת שורות אלו, יותר מחודש לאחר אותו פרסום של רמ"י, נראה שרק ארבעה מתוך 29 מכרזים פתוחים לקבלת הצעות. מדובר במכרזים ל־920 יחידות דיור ביבנה, ל־542 יחידות דיור בבית שאן, ל־68 יחידות דיור ביקנעם ולשטחי תעשייה ברמלה.

23 מכרזים אחרים, ובהם כמעט כל הקרקעות למגורים, נמצאים עדיין תחת הסטטוס "טרם החל". ברמ"י אומרים כי המכרזים נמצאים בעבודה גם בזמן זה, ולכן ייתכן שינוי בסטטוס שלהם בימים הקרובים.

באר יעקב. שני מכרזים לאלפי דירות / צילום: איל יצהר
 באר יעקב. שני מכרזים לאלפי דירות / צילום: איל יצהר

שני מכרזים נוספים הכלולים ברשימה שפרסמה רמ"י - האחד בכפר מנדא שבצפון (בייעוד מסחר או משרדים) והשני בערד (בייעוד חוות שרתים) - כלל אינם מופיעים במנוע החיפוש באתר הרשות. ייתכן כי במקרה הזה מדובר בבעיה טכנית בלבד.

חלק מהמכרזים משווקים מחדש

כאמור, כמה מהמכרזים הם מכרזי ענק שבהם 1,000 יחידות דיור ויותר. אחד מהם, הגדול ביותר מבין המכרזים ב"גל" זה, הוא מכרז "מחיר מטרה" (מכרז המיועד להגרלות "דירה בהנחה" במחיר מסובסד) עבור תשעה מתחמים באום אל פאחם, בתחומה תוכנית הוותמ"ל 1030, אשר בעבר כבר שווק על ידי רמ"י, ונכשל בתחילת השנה. תמל/1030 מיועדת להקמת שכונה חדשה באום אל פאחם, עם 5,833 יחידות דיור חדשות.

גם המכרז ביבנה, עבור 920 יחידות דיור חדשות במחיר מטרה (הפרסום הראשון דיבר על 1,056 יחידות דיור במכרז זה) במסגרת התוכנית החדשה של הוותמ"ל, תמל/1049, מהווה למעשה "סיבוב שני" למכרז קודם בעיר - מכרז עבור 2,000 יחידות דיור, גם כן במחיר מטרה, שפורסם בנובמבר 2022 אך בוטל בסופו של דבר, ביולי 2023. כעת הוא משווק שוב, אך בגרסה "רזה" יותר. תמל/1049 היא חלק משכונת ענק להקמת 12,500 יחידות דיור המתוכננת בדרום העיר.

רשימת המכרזים החדשים כוללת גם שני מכרזים גדולים בבאר יעקב - אחד שבו ישווקו 1,000 יחידות דיור ועוד אחד שבו ישווקו 700 יחידות דיור. שני המכרזים הם במתכונת "מחיר מטרה", בשתי שכונות שונות המתוכננות לקום בעיר.

מרמ"י נמסר בתגובה: "כל המכרזים שפורסמו באתר רמ"י נמצאים בתהליכי עבודה, כך גם המכרזים שפורסמו בערב חג הפסח, שעבורם יעלו חוברות בהקדם, לחלק מהם ממש בימים הקרובים. רק בימים האחרונים פורסמו באתר רמ"י עשרות חוברות. פרסום מודעות מכרזים הינו חלק מהתהליך השיווק, שבו היזמים כבר יודעים ומתחילים לבדוק את התוכנית. רמ"י עושה את כלל המאמצים לפרסום חוברות מכרזים בהקדם".