אחרי ההכרזה על מדינה פלסטינית: המכה החדשה שעשויה להגיע מכיוון נורבגיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: קרן העושר הנורבגית מתמודדת עם לחץ להפסיק להשקיע בישראל, למה כרים חאן החליט להודיע על הצווים בראיון ל-CNN, מפגינים פרו-פלסטינים השתלטו על אוניברסיטה בברלין ובאירלנד מסקרים איך מדווחים בישראל על המדינה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

איראן בטוחה שהיא מנצחת את ישראל, אבל מה חושבים המומחים? 
שאלות ותשובות | כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין 

1גובר הלחץ על קרן העושר הנורבגית לצאת לחלוטין מישראל

לחץ פוליטי הולך ומתגבר מצד מפלגות, ארגוני זכויות אדם ואיגודים בנורבגיה דורש מקרן העושר הנורבגית לחסל כליל את השקעותיה בישראל בגלל המלחמה בעזה; כך מדווח היום הפייננשל טיימס בכתבה המוקדשת ל"דילמה" של הקרן. הקרן, ששווה כ-1.7 טריליון דולר, היא בעלת אחזקות בשווי 1.5 מיליארד דולר בחברות הנסחרות בישראל, לפי פורטפוליו שקבעה ועדת השקעות עצמאית, האמורה להיות מנותקת משיקולים פוליטיים.

הקרן הודיעה בתחילת המלחמה בעזה כי היא "בוחנת מחדש" השקעה בחברות נשק וכאלו הקשורות למלחמה הישראלית, אך לא עידכנה מאז לגבי השקעותיה. "הלחץ רק הולך וגובר. אין דרך לקבל החלטה בדרך שתרצה את כולם, זה קשה להפליא", אמר בכיר נורבגי לעיתון. בעבר הודיעה הקרן על הסטת השקעות בחברות ישראליות (תשע עד כה) הקשורות לפעילות מעבר לקו הירוק, אולם היא עדיין מחזיקה נתחים בבנקים ישראלים, בחברות כמו טבע ועוד.

בקרן חוששים כי כניעה ללחץ פנימי תביא להשלכות שליליות עבורה אפילו בניו יורק, בירת הסחר העולמית. הבנקאי הנורבגי העומד בראש הקרן, ניקולאי טנגן, אמר כי עליה להיות "זהירה ביותר" בנוגע להחלטות. עם זאת, הוסיף, "אני חושב שזה מצוין שאנשים משתמשים ביכולתם להביע את הדאגות שלהם".

מאת ריצ'רד מילנה. מתוך ה-FT. לקריאת הכתבה המלאה. 

2מדוע כרים חאן הודיע פומבית על צווי המעצר שביקש

הניו יורק טיימס מקדיש כתבה המנסה לענות על השאלה מדוע בחר התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי כרים חאן להודיע באופן פומבי בראיון ל-CNN על פנייתו להוצאת צווי מעצר לשלושה בכירי חמאס ולראש הממשלה ושר הביטחון הישראלים. "חאן לא היה חייב להודיע על הצווים, אלא לחכות עד שיוענקו", נכתב. התשובה, לפי הטור - שנראה כאילו נועד להציג את עמדת התובע באופן קוהרנטי בעקבות האשמות בינלאומיות שונות - נמצאת בכך שהוא "חש צורך" לנסות להתערב כמה שיותר מהר בסכסוך, במטרה למנוע פשעי מלחמה, כלומר "לנסות ולמנוע נזק נוסף... בשל הדחיפות של העניין".

פרשנות | המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי 

הטקסט גם מזכיר כי אחת הסיבות לכך שחאן פירסם במקביל את בקשת הצווים לשני הצדדים, מה שיצר הקבלה בין חמאס לממשלת ישראל שעוררה ביקורת בינלאומית, היא "הרצון שלו להראות לציבור כי הוא לא יפלה בנוגע לתביעה על בסיס החוק הבינלאומי". בכל מקרה, נכתב, זה "יהיה אחד התיקים החשובים ביותר" של בית הדין הפלילי הבינלאומי מאז שהוקם ב-1998.

מאת אמנדה טאוב. מתוך הניו יורק טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

3מפגינים פרו-פלסטיניים השתלטו לראשונה על בניין אוניברסיטאי בברלין

מאות מפגינים פרו-פלסטיניים השתלטו אתמול על בניין של אוניברסיטת הומבולדט בלב ברלין, התבצרו בפנים וריססו כתובות בגנות ישראל ובעד מדינה פלסטינית "מהנהר עד הים". נשיאת האוניברסיטה שהגיעה למקום העניקה למוחים עד יום היום (ה') בערב להתפנות מהמקום, "תוך שמירה על כבוד המקום", לפני שתקרא למשטרה לפנות אותם. עדיין, עימותים נרשמו ברחוב שלפני הבניין, לא רחוק מהספרייה המרכזית החדשה של האוניברסיטה הברלינאית, כאשר מאות מוחים הפגינו ללא אישור. העיתון המקומי טאגסשפיגל ציין כי זו הפעם הראשונה ששלטונות האוניברסיטה מרשים התבצרות שכזו, לאחר שבמקרים שונים בעבר המשטרה הגיעה למקום בתוך שעות ופינתה את המפגינים.

מאת קלאודיה ליבראם ותילו מנמאן. מתוך הטאגסשפיגל. לקריאת הכתבה המלאה.

4האירים מדווחים כיצד הם נראים בישראל: נאיבים או אנטישמיים

העיתון האירי אייריש טיימס, שהביע תמיכה מטעם המערכת שלו בהכרה במדינה פלסטינית שהוכרזה במתואם עם ספרד ונורבגיה אתמול (ד'), מדווח מירושלים כיצד הציבור הישראלי רואה את ההחלטה. "הישראלים רואים את עצמם נבגדים על ידי אירלנד", מדווח כתב העיתון, "חלקם רואים באירים גורם בעל כוונות טובות, אבל נאיבי לחלוטין. אחרים רואים בדבלין מעוז אנטי-ישראלי או אפילו אנטישמי". כתב העיתון מסביר כי רוב הישראלים רואים במדינה פלסטינית ישות ש"במהרה תהפוך למדינת חמאס קיצונית היישר לצד הגבול הישראלי, עזה על סטרואידים". בכל מקרה, נכתב, "ישראל מרגישה יותר ויותר מבודדת דיפלומטית והתחושה הגוברת היא של 'ישראל נגד העולם'".

מאת מארק וייס. מתוך האייריש טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.