הסלמה במזרח אסיה: צבא סין מקיף את טייוואן במסגרת תרגיל, "כעונש" לדברי הנשיא הנבחר

הצבא הסיני פתח הבוקר בתרגיל "חרבות משולבות", כשהוא מתפרס מסביב לאי הטייוואני מכל צדדיו ומתרגל תמרונים • לפי התקשורת הסינית, הדבר נעשה כ"פעולת הענשה" לדבריו של נשיא טייוואן הנכנס, לאי צ'ינג-טה, שקרא בנאום ההשבעה שלו לסין "להפסיק עם שיטות ההפחדה" • כיצד תשפיע ההתפתחות על שוק השבבים העולמי?

הנשיא הנבחר של טייוואן, לאי צ'ינג-טה / צילום: ap, Chiang Ying-ying
הנשיא הנבחר של טייוואן, לאי צ'ינג-טה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התפתחות מדאיגה במזרח: הבוקר (ה') פתח צבא סין בתרגיל "חרבות משולבות", כשהוא מתפרס מסביב לאי הטייוואני מכל צדדיו ומתרגל באמצעות כוחות ים ואוויר תמרונים משותפים.

הדבר קורה לאחר רצף של הפרות מצד מטוסים סיניים של המרחב האווירי הטייוואני בחודש מאי, הנחשב לגדול ביותר שנרשם עד כה. 

המומחה שבטוח: זה הרגע שבו סין תפלוש לטייוואן
הבחירות בטייוואן הכניסו את ענקית השבבים בעולם ללב ויכוח פוליטי

לפי ערוצי התקשורת הסיניים, הדבר נעשה כ"פעולת הענשה" של השלטונות הסיניים לדבריו של נשיא טייוואן הנכנס, לאי צ'ינג-טה, שקרא בנאום ההשבעה שלו לסין "להפסיק עם שיטות ההפחדה".

צ'ינג-טה, הנשיא הנבחר החדש של טייוואן, נחשב ללעומתי כלפי סין, ובחירתו עוררה את חמתה של האימפריה ממערב.

במסגרת התרגיל נרשמו גיחות מצד עשרות מטוסים לעבר מטרות-דמה, לצד משט של עשרות ספינות קרב ומשחתות. במקביל, נערך תמרון של משמר החופים הסיני בשרשרת האיים בדרום-מזרח סין, בהם האי קינמן, בצידו השני של המיצר הטייוואני. 

"התפתחות משמעותית"  

האנליסט איאן אליס טוען כי מדובר ב"התפתחות משמעותית, אבל היא לא מסמנת בהכרח שאנחנו עומדים בפני פלישה או מצור לטייוואן. משך התרגיל הוא יומיים בלבד, אבל א' יכול להוביל בסופו של דבר גם ל-ב'. תרגילים גדולים שכאלה אינם נדירים וקרו בעבר סביב אירועים פוליטיים".

בפעם האחרונה בה נערך תרגיל שהקיף את טייוואן מכל צידיה, היה זה לאחר ביקור יו"ר בית הנבחרים לשעבר של ארה"ב, ננסי פלוסי, באוגוסט 2022.

לפי דיווח ב-CNN, בסין הופצו כרזות ועליהן הסיסמאות "כלי הנשק ששוברות את הבדלניים" - ועליהן מתנוססים מטוסי הקרב J-20, J-16, משחתת מסוג 952, ספינת נחיתה מסוג 071 והטיל הבליסטי דונגפנג. 

משבר בשוק השבבים? 

סין מתרגלת לא רק כיבוש של טייוואן אלא גם מצור ימי, במה שעלול לגרום משבר כלכלי עולמי, מאחר שמפעלי השבבים של טייוואן הם ספקי השבבים העיקריים לרוב מכשירי הטלפון החכמים ושרתי המחשוב המתקדמים, בכלל זה של מעבדי הבינה המלאכותית של אנבידיה.

מוקדם יותר השבוע דווח בבלומברג כי מכונות הייצור לשבבים מתקדמים המיוצרים בהולנד בידי חברת ASML יוכלו לכבות את עצמן ולנתק את יכולת הייצור שלהן מרחוק במקרה של פלישה סינית לטייוואן. עם זאת, לא ידוע האם המכונות מסוגלות למנוע את נפילת הטכנולוגיה שלהן בידיים סיניות, כך שאלה יוכלו לשחזר אותה באמצעות הנדסה לאחור.