עם וולט תוכלו לראות איפה השליח, בתן ביס כל המשרד מזמין ביחד

האחת מאפשרת צ'אט עם שליח והזמנה ממספר מקומות במקביל, השנייה מציעה לנהל את הלו"ז בחדר האוכל הארגוני שלכם • בדקנו את שתי אפליקציות משלוחי המזון השולטות בשוק: איך הן לומדות אתכם, ולאן הן יתקדמו בעתיד?

שליח של תן ביס ושליח של וולט / צילום: שלומי יוסף
שליח של תן ביס ושליח של וולט / צילום: שלומי יוסף

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

שירותי המשלוחים בישראל התחזקו בשנים האחרונות, עם כניסתם של שחקנים חזקים לשוק שמציעים פיצ'רים מגוונים למשתמשים. וולט ותן ביס, מהבולטות בתחום, שונות מאוד אחת מהשנייה בגישותיהן, והחלטנו להשוות בין האפליקציות. הפיצ'רים הייחודיים, המאפיינים הדומים ומה הן עושות כדי להשתפר. איך תדעו איזו אפליקציה יכולה לשרת אתכם? גלובס בודק טכנולוגית. 

בדיקה טכנולוגית | גם בעברית: ניסינו את המודל הקולי של ChatGPT, והעתיד כבר כאן
בדיקה טכנולוגית | סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

מעקב אחר השליח: איפה האוכל?

אחד ההבדלים המרכזיים שיש בין וולט לתן ביס זה המעקב אחרי השליח. וולט מחזיקה בצי שליחים עצמאיים משלה, כך שאפשר לעקוב אחריהם עד פתח הבית. במקרה של תן ביס המצב יותר מורכב, כי יש שליחים של תן ביס ושליחים של המסעדה עצמה. לרוב הטכנולוגיה לא תהיה קיימת אצל שליחים של המסעדות, ואי-אפשר לעקוב אחריהם. ליד כל עסק כתוב אם הוא עובד עם שליחים עצמאיים או של תן ביס.

צהריים בעבודה: הפיצ'רים לעובדי התאגידים

בשביל להבין את הנקודה הזו, צריך להבין את הגישה של כל חברה. וולט מבית דורדאש פונה ללקוח הפרטי. היא רוצה לספק לו אוכל, מוצרים וכל דבר שאפשר להכניס לתיק על אופנוע. הגישה של תן ביס הפוכה: היא פונה לתאגידים ורוצה להציע לעובדים להזמין אוכל דרכם, באמצעות כרטיסי האוכל שהמעסיק מספק.

תן ביס מציעה גם פיצ'רים ייעודיים לעובדי משרדים. אם אתם עובדים בבניין קומות ומישהו מקומה אחרת עשה הזמנה ממסעדה מסוימת - האפליקציה תדע לזהות עוד משתמשים מהבניין ולהציע להם להזמין מאותה המסעדה ללא דמי משלוח, ולעתים אפילו בהנחה מסוימת על המנה.

בחברה פועלים גם לאחד הזמנות ממקומות שונים לאותה הכתובת כדי להוזיל את המשלוח. בנוסף, תן ביס מספקת לתאגידים אפשרות לניהול זמני הגעת האוכל - פיצ'ר נדרש ביותר במקרה של תאגיד שאין לו מספיק מקום בחדר האוכל. בוולט התחילו להתחרות גם בסגמנט הזה, בעזרת שיתוף פעולה עם סיבוס. עם זאת, זה לא מפותח כמו בתן ביס.

בינה מלאכותית: האפליקציות לומדות אתכם

האפליקציות מנסות ללמוד את הצרכנים לצורך שיפור החוויה. בתן ביס אומרים לגלובס כי האפליקציה יכולה לזהות שהצרכן מעוניין בפיצה, לדוגמה, אבל הוא מאבד את הדרך בשל כל האפשרויות הקיימות. ולכן, החברה מפעילה למידת מכונה, שמאפשרת חוויה פרסונלית גם אם לא בטוחים מה רוצים.

בחברה טוענים כי באפשרותם לנחש גם מה יהיה הלאה: משמע, אם כל יום הצרכן מזמין משהו מסוים, יהיה אפשר לנסות להעריך מה הוא רוצה בהמשך. זה מתאפשר בשל כמויות המידע שנאסף על המשתמש, כמובן בצורה מאובטחת ששומרת על הפרטיות.

גם בוולט מספרים לנו שיש מודלים רלוונטיים של למידת מכונה, כאשר הגישה שלהם ללמידת המשתמשים מעניינת יותר: ראשית, מסתכלים על ההזמנות שלו ומה הוא מחפש ורוצה. עם זאת, האלגוריתם מזהה דפוסי רכישות, ומנסה בצורה עתידית לנסות להבין לאיפה זה יכול להתפתח. הכוונה היא שהאלגוריתם משווה את הצרכן החדש לצרכן ישן שיש לו דפוסי התנהגות שונים, ובהתאם לחוויה או לדירוג של המשתמש, מבינים אם הוא אהב את האוכל או לא. המודל מנסה להבין מה יכול לקרות בעתיד ואיך ההתנהגות הזו עוד צפויה להתפתח, וככה להציע למשתמשים מוצרים חדשים או עסקים חדשים.

הזמנה כפולה: שתי הזמנות במשלוח אחד

בימים האחרונים וולט השיקה בישראל פיצ'ר חדש, Double Order, שמאפשר הזמנה משני בתי עסק במקביל (בתוך 10 דקות מההזמנה הראשונה), ללא תוספת דמי משלוח. בתי העסק שניתן להוסיף להזמנה הם כמובן כאלה שנמצאים במסלול ההזמנה המקורי. כדי לדרבן את הלקוחות להזמין יותר, יוצעו מעת לעת הנחות על המוצרים הנוספים. נכון לעכשיו הפיצ'ר זמין כחלק מפיילוט באזור המרכז, ויתרחב לכלל הארץ בקיץ. בתן ביס אין פיצ'ר דומה.

וולט הכריזה על כמה פיצ'רים נוספים, למשל אפשרות להתכתב עם השליח, פיצ'ר שיתאפשר בעתיד גם דרך תן ביס, כך נמסר מהחברה. נוסף על כך, בוולט הכריזו על פיצ'ר חיפוש שנמצא בשלביו הראשונים, שיאפשר לחפש מוצר ספציפי ולקבל השוואות במחיר, זמן משלוח ופרטים נוספים. הוא כבר זמין ללקוחות אך עובר שיפורים ושכלולים רבים תוך כדי ריצה. בתן ביס אומרים כי אצלם, בגרסת הווב, יש כבר פיצ'ר דומה זמין בשנתיים האחרונות.

פיצ'ר נוסף שהושק לפני מספק חודשים הוא Handshake, שפותח במיוחד בעבור השוק הישראלי ומאפשר מסירה בטוחה של תרופות ללא מרשם מהשליח ללקוח. בוולט מספרים שאחד החיפושים המובילים באפליקציה היה אקמול, ובחברה זיהו את הצורך ולאחר פיילוט בליווי משרד הבריאות, השיקו משלוחי תרופות ללא מרשם מרשת Be. הפיצ'ר מתריע ללקוח כי עליו לקבל את התרופה באופן אישי, ולמסור קוד ייחודי לשליח במעמד המסירה.

מבט קדימה: לאן זה יכול ללכת?

שתי החברות מאוד שונות בגישות שלהן, ולכן כל אחת מהן תפנה לאזורים אחרים. תן ביס תנסה לחזק את הפיצ'רים הצרכניים שלה, כדי שיותר צרכנים "מן המניין" יוכלו למצוא את הפתרון שלהם אצלה.

בוולט המקרה הפוך. בחברה אומרים כי אחת מתוך ארבע הזמנות היא ריטייל, ולכן סביר שבוולט יקדמו פיצ'רים שיחזקו את החוויה הזו יותר. לאחרונה למשל החלה לאפשר החזרות בתחום האופנה באמצעות שליח ללא עלות נוספת. 

השורה התחתונה: הכירו את Rest ומשלוחה

וולט ותן ביס הן לא האפליקציות היחידות להזמנת אוכל. אתר משלוחה, בין האתרים הגדולים בישראל להזמנת אוכל, מפעיל גם אפליקציה. עם זאת לא מדובר בחברת משלוחים, מדגישים שם, אלא בחברת הזמנות. במשלוחה תמצאו רשימה של מסעדות שאפשר להזמין מהן ישירות. המסעדה היא זו שמקבלת את ההזמנה ומטפלת בה, מהכנת האוכל ועד שליחתו ללקוח. משלוחה מנהלים גם אתרים פרטיים של מאות מסעדות בישראל.

דוגמה נוספת לאתר כזה היא אתר Rest הוותיק, שהוקם בתחילת שנת 2005. בדומה למשלוחה, האתר מאגד דרכו את ההזמנות למסעדות, ולאחר מכן הן אלה שמטפלות בהזמנה לכל שלביה.