בלעדיהם אין לא־סיסי כסף: הנתון החריג על הפועלים המצרים במפרץ

לפי דיווח בעיתון הסעודי "אילאף", פועלים מצרים שעובדים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות היוו מקור למעל 70% מכלל העברות הכספים במצרים בשנת 2023

עבד אל־פתאח א־סיסי ומוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA
עבד אל־פתאח א־סיסי ומוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פועלים מצרים שעובדים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות היוו מקור ל־72.7% מכלל העברות הכספים במצרים בשנה הפיסקלית 2022/23 - כך דווח בעיתון הסעודי "אילאף", בהתבסס על נתוני הלשכה המצרית לסטטיסטיקה.

השבוע בתעשיות הביטחוניות | הנשק הבריטי החדש שמבטיח יירוט כטב"מים בעלות של 47 אגורות
היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

נסיך הכתר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, מקורב לנשיא מצרים עבד אל־פתח א־סיסי, כאשר לפי נתונים רשמיים, היקף העברות הכספים של אזרחים מצרים בתקופה זו הסתכם ב־8.3 מיליארד דולר, כ־58% מתוך כלל ההעברות ממדינות ערביות במרחב. במקום השני, הגיעו המצרים שעובדים באיחוד האמירויות. אלו העבירו 2.1 מיליארד דולר, כ־14.6% מתוך כלל ההעברות.

את המקום השלישי ובפער קטן מאיחוד האמירויות, תפסו המצרים שעובדים בכווית, עם 2 מיליארד דולר - כ־14% מתוך כלל העברות. בפער גדול מהשתיים, נמצאים המצרים שעובדים בקטאר, שהעבירו 940.6 מיליון דולר - כ־6.5%. את המקום החמישי בטבלה תפסו דווקא המצרים שעובדים בירדן, עם העברות בסך 415.3 מיליון דולר - כ־2.9% מתוך כלל ההעברות ממדינות ערב.

נתון מעניין שעולה מפרסומי הלשכה המצרית לסטטיסטיקה הוא ירידה משמעותית של היקף העברות המצרים שעובדים במדינות ערב: 14.3 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית 2022/2023, לעומת 21.5 מיליארד דולר ב-2021/2022 - צניחה של 33.4%.

נזכיר כי כלכלת מצרים נמצאת במצב קשה מאוד. קצב האינפלציה השנתי עמד באפריל על 32.5%, כאשר להוציא את ינואר - כבר שנה הוא לא יורד מרף 30%. מנגד, מנהיגים ממדינות המפרץ, ובמיוחד מוחמד בן סלמאן ומנהיג איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, פועלים למען סיוע למקורבם א־סיסי. איחוד האמירויות, למשל, דאגה כי קונסורציום מאבו דאבי ירכוש 180 מיליון מ"ר באזור ראס אל־חכמה, שנמצא לחופי הים התיכון, בעשרות מיליארדי דולרים.