המשק בתעסוקה מלאה, ענף הבנייה מסמן דאגה

שוק התעסוקה הראה כי המשק כמעט וחזר למצבו לפני המלחמה • שיעור המוצאים לחל"ת והמגויסים למילואים מתמתן • ענף הבנייה מצוי במחסור, וזה צריך להדאיג את כולנו

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

שוק התעסוקה ממשיך להיות חם, שיעור המובטלים נותר על כנו בחודש אפריל בשיעור של 3.4%, כך מפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים בניכוי עונתיות אף מראים כי חלה עלייה קלה של 0.1% בשיעור כח העבודה עצמו.

נוסף על כך, שיעור האבטלה המורחב, הכולל את היוצאים לחל"ת, הצטמצם ועמד בחודש שעבר על 3.8%, ירידה נוספת מחודש מרץ- 4.1% (כ-17 אלף מובטלים פחות). מספר המובטלים בהגדרה הרחבה עומד כעת על פחות מ-170 אלף איש.

בנק ישראל עמוק בבוץ: מה יקרה מחר?  
ראיון | המומחה שבטוח: גל עזיבות המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק

הירידה בשיעור האבטלה הרחבה מסמנת חזרה לרמה בה נמצא השוק בחודש ספטמבר אשתקד, לפני פרוץ המלחמה. התפרצות המלחמה הביאה לכך שיותר מ-400 אלף איש לא הגיעו לעבודה, בין היתר בשל גיוס המילואים הנרחב והפגיעה של המלחמה במקומות העבודה, שנאלצו להוציא עובדים לחל"ת. כך, החודשים האחרונים הביאו לכך שהמגוייסים והמוצאים לחל"ת שבו לעבודתם או מצאו עבודה אחרת.

עוד בנימה אופטימית, הנתונים המתפרסמים היום מראים על ירידה משמעותית באחוז הנעדרים מעבודתם בשל סיבות כלכליות. בפרסום הנוכחי חלה ירידה של כ-6%, זאת לעומת 20% בפרסום הקודם. גם הנעדרים בשל גיוס המילואים התכווץ משמעותית, רק 7% נעדרו מעבודתם בשל סיבה זו, הנתון הקודם הראה כי יותר מ-20% לא התייצבו לעבודה בשל שירות המילואים בחודש מרץ.

המחסור בעובדים ישפיע על המחירים

יחד עם נתוני המשרות הפנויות שהתפרסמו בשבוע שעבר, ניכר כי שוק העבודה בישראל נמצא במצב הדוק. מספר המשרות הפנויות הראה כי בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ. עם זאת, כפי שפרסמנו בגלובס, הנתונים של הלמ"ס מצביעים על מחסור בעיקר בענפים המסחריים והסיטונאים, כגון שירותי האירוח, אוכל, ובייחוד ענף הבנייה. בענפי ההייטק לעומת זאת, לא חל שינוי משמעותי במספר המשרות.

המחסור בעובדים כאשר רמת התעסוקה בישראל גבוהה, יכול להביא ללחצי שכר בענפים אלו. ענף הבנייה סבל קשות מהמחסור בעובדים זרים כתוצאה מהמלחמה בדרום. לחצי השכר בענף זה יכולים להביא לעלייה במחירים בתחום הדיור, הן במחירי הדירות עצמן והן במחירי השכירות. את ההשפעה הזו אנו עלולים לראות בעתיד הקרוב במדדי המחירים לצרכן ובכיס של כולנו.

עוד לפני פרסום הנתונים הנוכחי, הכלכלנים בשוק העלו חשש מתמונת המצב בשוק התעסוקה בכלל ובענף הבנייה בפרט. יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון מסר בסקירתו כי "הביקוש הגבוה לעובדים מאפיין את מרבית ענפי המשק, ובעיקר את ענף הבינוי. המחסור בעובדים נוצר ממיעוט עובדים פלסטינאים, לצד ביקוש מקומי גבוה".
עוד הוסיף כץ כי היחס של הביקוש לעובדים לבין ההיצע הפוטנציאלי עלה ונמצא ברמה היסטורית גבוהה, "עודף ביקוש לעובדים תומך בלחצי שכר ולכן גם בלחצי אינפלציה", קבע.