פוגלמן על אי־מינוי נשיא לעליון במשך 7 חודשים: "מצב חסר תקדים"

מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון, השופט עוזי פוגלמן, נאם בכנס לשכת עוה"ד באילת ומתח ביקורת נוקבת על העיכוב במינוי נשיא העליון • ראש הלשכה, עו"ד עמית בכר, פנה במהלך דבריו לרה"מ נתניהו: "כאשר שרים ממפלגתך קוראים ליועמ"שית אויבת הציבור - עליך לפטרם לאלתר"

ממלא־מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, בכנס לשכת עורכי הדין באילת, היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
ממלא־מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, בכנס לשכת עורכי הדין באילת, היום (ב') / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

ממלא־מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, נאם הבוקר (ב') בכנס לשכת עורכי הדין באילת. בנאומו התייחס פוגלמן לכך שלמרות שהנשיאה לשעבר, השופטת בדימוס אסתר חיות, פרשה לפני למעלה משבעה חודשים, טרם התקיימה בוועדה לבחירת שופטים הצבעה על מינוי נשיא לבית המשפט העליון, וטרם נבחרו שופטים לבית המשפט העליון במקומן של הנשיאה לשעבר חיות והשופטת בדימוס ענת ברון. 

היועמ"שית: הממשלה מבצעת רפורמה משפטית שקטה וסמויה מן העין
האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

"מכיוון שקיימת עתירה תלויה ועומדת בסוגיה זו, מטבע הדברים לא אוכל להרחיב בנושא - אך כפי שהדגשתי במספר הזדמנויות בעבר, המצב בו לא ממונה לבית המשפט העליון נשיא קבוע הוא חסר תקדים בתולדות המדינה", אמר פוגלמן, והבהיר כי המינוי "מתחייב מתפקידה המקצועי והממלכתי של הוועדה לבחירת שופטים ומהמחויבות שלה לקידום טובתו של הציבור הישראלי כולו".

פוגלמן הוסיף: "לכל אורך שנות קיומה של המדינה עמדו בתי המשפט על משמר עקרונות היסוד של מדינת ישראל - בראשם שלטון החוק וזכויות האדם - ופעלו לוודא כי כל רשויות השלטון מקיימות את העקרונות הללו בעשייתן. זאת, גם בתקופות הקשות ביותר שעברו על מדינת ישראל ב־76 שנותיה, גם בעתות מלחמה וגם כאשר ההכרעה השיפוטית לא הייתה קלה ולא תמיד נתפשה כפופולרית בקרב הציבור".

ממלא־מקום נשיא העליון התייחס גם לעומס המוטל על מערכת בתי המשפט: "עומס העבודה שמוטל על שופטי ורשמי ישראל הוא חריג ביותר בהשוואה למדינות אחרות בעולם המערבי. לשם המחשה, בשנת 2023, כל שופט שלום הכריע בממוצע בכ־1,660 תיקים".

פוגלמן הזכיר כי לאחרונה הושגה התקדמות במינוי שופטים, ומונו 146 שופטים ורשמים לערכאות השונות ברחבי הארץ.

"עם זאת", אמר, "לא אכחד - דיוני הוועדה לבחירת שופטים בחודשים האחרונים לא היו חפים ממחלוקות ומקשיים: בתקופה זו אף נרשמו אירועים חמורים של הדלפות מטעות ומגמתיות מדיוני הוועדה, והמלאכה טרם הושלמה ביחס לכלל מחוזות השיפוט וביחס לבתי הדין לעבודה". 

ראש הלשכה בכר ליועמ"שית: "מחזקים את ידייך" 

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, נאם גם הוא בכנס. הוא הדגיש כי המשימה העליונה של הממשלה היא החזרת החטופים והביע הערכה לעו"ד עמית סוסנה, ששוחררה מהשבי וסיפרה באומץ רב על התקיפה המינית שעברה בידי שוביה. בכר פנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב־מיארה, שנכחה באולם, ואמר: "אנו מחזקים את ידייך וקוראים לך להמשיך לשמור על עצמאות מערך הייעוץ המשפטי ומערכת אכיפת החוק; להמשיך לפעול במקצועיות ובענייניות, כשטובת הציבור והאינטרס הציבורי הם המנחים".

היועמ''שית גלי בהרב־מיארה וראש לשכת עורכי הדין עמית בכר, בכנס לשכת עורכי הדין באילת, היום (ב') / צילום: ניצן שפיר
 היועמ''שית גלי בהרב־מיארה וראש לשכת עורכי הדין עמית בכר, בכנס לשכת עורכי הדין באילת, היום (ב') / צילום: ניצן שפיר

במהלך דבריו, כאשר בכר הבהיר כי ללשכת עורכי הדין יש תמיכה מלאה בייעוץ המשפטי לממשלה ובבית המשפט העליון, הוא הופרע על־ידי אדם בקהל, שצעק לעברו כי הוא לא מייצג אותו.

בכר גם פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "כאשר שרים ממפלגתך קוראים ליועמ"שית אויבת הציבור - עליך לפטרם לאלתר, ואם לא - אתה נושא באחריות למעשים שלהם".