2 ק"מ מעזה: תוכנית לכ־5,000 דירות מקודמת בשדרות. האם יהיה לה ביקוש?

פרויקט לשכונת מגורים במערב שדרות, שכולל בניינים רבי־קומות ומרחבים למוסדות חינוך, יובא השבוע לדיון ראשון בדרך לאישור הוותמ"ל • הבנייה מתוכננת לאזור הקרוב ביותר לרצועת עזה אך בשוק הנדל"ן ובעיר דווקא אופטימיים: "הבנייה תעצים את תחושת הביטחון"

כוחות צה''ל בשדרות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
כוחות צה''ל בשדרות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

תוכנית לשכונת מגורים חדשה במערב העיר שדרות, באזור הקרוב ביותר לרצועת עזה, מקודמת בימים אלו על ידי הוותמ"ל. השכונה כוללת אלפי יחידות דיור חדשות, בניינים רבי־קומות, ואף מתחמים למוסדות חינוך ואזורי תעשייה. התוכנית תובא ביום רביעי לדיון ראשון בדרך לאישורה, ובשוק הנדל"ן בטוחים כי יהיה לה ביקוש מצד רוכשים - חרף קירבת השכונה לעזה ואירועי 7 באוקטובר. "התושבים כן רוצים לחיות בעיר, והם רוצים שהיא תתפתח", אומר גורם המעורה בנושא.

מבצעי המכירות מכבידים על התזרים: "חברות בנייה עלולות להיכנס לסחרור"
2 ק"מ מעזה: תוכנית לכ־5,000 דירות מקודמת בשדרות. האם יהיה לה ביקוש?

התוכנית המדוברת, שנקראת "שדרות דרום" או תמ"ל 1121, מתוכננת לקום במערב העיר, משני צידיו של כביש 34, דרומית לקיבוץ ניר עם. מחצית מהתוכנית נמצאת ממזרח לכביש, בצמוד לבינוי הקיים בעיר; ומחציתה נמצאת מעבר לו, בשטח שבו ישנם כיום שדות חקלאיים (שנמסרו לעיר על ידי המועצה האזורית שער הנגב). חלק זה נמצא במרחק כשני קילומטרים בלבד מהגבול עם עזה.

התוכנית של השכונה אושרה לקידום ביוני 2022, בתקופת ממשלת בנט־לפיד. היא מציעה 4,860 יחידות דיור חדשות, וכן כ־380 אלף מ"ר של שטחי תעשייה. כמו כן היא כוללת כ־350 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה, כ־38 אלף מ"ר של שטחי מסחר, וקובעת מגורים בבניינים רבי‏־קומות ושני מגרשים להקמת מוסדות חינוך. התוכנית מציעה גם עיבוי של מתחם תחנת הרכבת הסמוכה, בעיקר בשטחי מסחר ותעסוקה וגם ב־200 יחידות דיור מיוחדות (בשטח קטן).

"שכונה חדשה מסמלת שהעיר מתפתחת"

חרף המלחמה והמתקפה האכזרית של חמאס על יישובי עוטף עזה, גורמים בשוק מעריכים כי לכל הדירות החדשות יימצאו רוכשים. "לפני 7 לאוקטובר היו הרבה עסקאות בשדרות, וההגירה לעיר הייתה חיובית ומתמשכת", מספר שלמה רביבו, מבעלי משרד התיווך ג'ינג'י נדל"ן בשדרות. "אחרי פרוץ המלחמה, חודשים ארוכים שהתושבים לא היו כאן. היום 70%-80% מהם כבר חזרו, וזה נכון שהאווירה בעיר היא עדיין אווירה של מלחמה - הדי פיצוצים, אזעקות, אנשים שחוו טראומות לא קלות - אבל אנשים רוצים להמשיך הלאה.

"הפעולות שמבצע ראש העיר אלון דוידי ושעושה הממשלה מקנות לתושבים ביטחון. ברגע שיש תוכניות להקמת שכונה חדשה - זה מסמל שהעיר תתפתח עוד יותר, ותשוב לכיוון שבו הייתה עד 7 באוקטובר. בנייה חדשה דווקא גורמת לתושבים להרגיש עוד יותר ביטחון", מוסיף רביבו.

שדרות אכן ידעה תנופה אדירה לפני 7 באוקטובר, ובין 2019 ל־2023 העיר צמחה בכמעט 7,000 תושבים חדשים. המלחמה, באופן טבעי, עצרה הכול, ובארבעת החודשים הראשונים (עד תחילת פברואר) התבצעו בה 64 עסקאות נדל"ן - אולם מפברואר, וביתר שאת כאשר החלו התושבים לחזור לעיר במרץ, קצב העסקאות התגבר. בין פברואר לאפריל נערכו בעיר 147 עסקאות חדשות, ועד למאי נוספו עוד 55 כאלו.

"ברגע שתשוב תחושת הביטחון, זה יהיה הזמן לפתח את הדרום, ואת עוטף עזה בכלל", אומר אלי גבאי, מבעלי קבוצת גבאי, שהקימה כמה פרויקטים בשדרות בשנים האחרונות, וכעת מקדמת בה תוכניות לפרויקטים חדשים. "אני חושב שיש מקום לעוד שכונה כזאת, ומאמין שיהיה לה ביקוש - בעיקר כי אני מאמין מאוד באוכלוסייה של העיר. נכון לפתח את האזור הזה, ואני מאמין שהביקושים ישובו למה שהיה לפני המלחמה".

"דווקא עכשיו, לחזק את האזור"

הקולות האופטימיים נשמעים גם מכיוון עיריית שדרות, שם אומרים גורמים שונים כי העיר "ממשיכה לגדול ולהתפתח", וכי "תפקיד המדינה והצבא לדאוג שיהיה כאן בטוח ושקט".

עם זאת, גורמים המעורים בנושא מודעים לעובדה שהשכונה החדשה מתוכננת לקום דווקא במערב העיר - באזור הקרוב ביותר לעזה. "המיקום של השכונה כן עשוי להשפיע קצת על הביקוש, כי היא ממש גובלת ברצועה", אומר גבאי. "לטעמי נכון היה גם לקבוע ששטחי התעסוקה והמסחר יהיו בצד המערבי, והמגורים בצד המזרחי. אבל אני לא בטוח שזה יגרום לרוכשים לא לרכוש דירות בשכונה, כי בסופו של דבר - לכל מוצר יש לקוח שמתאים לו, ולכל דירה יש רוכש שמבחינתו זה כן המקום לגור בו".

"התושבים - לא רק בשדרות, אלא בכל הארץ - מעוניינים דווקא עכשיו לחזק בעיקר את האזור הזה, את העוטף ואת האזורים שצמודים לגדר", מוסיף רביבו. "לכן אני מאמין שהדירות הללו כן יתאכלסו, ואף שתהיה לשכונה הגירה מבחוץ, מתוך ציונות אמיתית".

"הזדמנות לקדם תוכנית איכותית"

במשרד הבינוי והשיכון, שהיה אחראי על התכנון של השכונה בעזרת משרד דרמן ורבקל אדריכלות, מדגישים כי התכנון באזורי הגבול "תואם את הוראות משרד הביטחון ואת תפיסת מדיניות הביטחון הלאומית, שבבסיסה התחייבות המדינה לביטחון ארוך טווח". עוד נמסר מהמשרד כי "במהלך החודשים האחרונים התקיימו פגישות רבות עם נציגים ממועצת שער הנגב ועם נציגי היישוב ניר עם, כדי לכלול בתוכנית שינויים שיענו על צורכיהם. התוכנית המוצעת כוללת חלק מהשינויים המבוקשים, והם יוצגו בדיון להפקדה (שיתקיים ביום רביעי, י"נ) תוך הקשבה ורצון להיטיב תושבי האזור כולו.

"תוכנית פיתוח המרחב העירוני של שדרות, המוצעת בתוכנית תמ"ל 1121, נובעת ממיצוי עתודות הקרקע הזמינות של העיר. התכנון כולל הקצאת קרקע למבני ציבור, בתי ספר וקריית חינוך כפי שנדרש על פי הנחיות מנהל התכנון, והם מוקמו גם בחלק המזרחי וגם בחלק המערבי של התוכנית. התכנון במערב התוכנית תואם לצפי המשך הרחבת העיר מערבה בשנים הבאות".

מהוותמ"ל נמסר: "חשוב לציין כי התוכנית הוכרזה על ידי הממשלה לפני המלחמה, והוותמ"ל מברכת על ההזדמנות לקדם תוכנית איכותית שתחזק את העיר השדרות, בוודאי בעת הזאת. באשר לטענה על הסמיכות לגבול, הוועדה לא מתכננת מבצרים, אלא רובע מגורים שייתן מענה לאיכות החיים של התושבים שיגורו בו. זאת, לצד מיגון של המגורים ומבני החינוך בהתאם להנחיות משרד הביטחון, התואמות את האזור".