ויתור על קפה הוא הדרך החדשה "להשוויצטנע"

המהלך הנחשב החדש עבור מפורסמים ומנהלים הוא לעבור את היום ללא קפאין • חלקם אומרים שהם פרודוקטיביים יותר

צילום: shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי
צילום: shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזמנה של אדם בבית קפה יכולה להיות סוג של מבחן אישיות. חובבי קפה שחור הם הארד־קור. אספרסו מצביע על תחכום. ויש את אלה שלא שותים קפה בכלל.

גבינת בושה מקורמלת בדבש ויין שנין בלאן נהדר: יקב הבוטיק בעמק יזרעאל שעושה כבוד לחג 
ראיון | החברה שמייצרת אריחים מעוצבים מפסולת מחצבות: "אין סיבה לשרוף מינרלים ולזהם" 

על־אנושיים? חייזרים?

או שאולי הם פשוט יודעים משהו שאנחנו לא יודעים. בימים אלה, מכריזים בגאווה יותר ויותר ידוענים על כך שאינם נוגעים בקפה - ואומרים שהם פרודוקטיביים יותר בזכות זאת. דוגמנית העל ג'יזל בונדשן מתחילה את הבוקר בשתיית מים בטמפרטורת החדר, עם מעט לימון ומלח קלטי.

הדוגמנית ג'יזל בונדשן. מתחילה את הבוקר עם מים בטמפרטורת החדר עם לימון ומלח / צילום: ap, Andre Penner
 הדוגמנית ג'יזל בונדשן. מתחילה את הבוקר עם מים בטמפרטורת החדר עם לימון ומלח / צילום: ap, Andre Penner

כוכב ה-NBA יאניס אדטוקומבו בוחר בשייק. השחקנית סידני סוויני אומרת שלא ניסתה קפה מעולם. המשקיע ואיש הטלוויזיה מארק קיובן שותה קפה נטול קפאין, במקום הסוג בעל ההשפעה החזקה.

"אני חושב ששינה היא הקפה החדש", אמר בריאן ג'ונסון, המייסד של פלטפורמת התשלומים Braintree Venmo ושל תוכנית התזונה Blueprint, שעבד על דרכים להאט ולהחזיר לאחור את תהליך ההזדקנות. "נורמות חברתיות חדשות צצות". לאחרונה, במקום להיעזר בקפאין כשהתמודד עם ג'ט לג, הוא עשה קריותרפיה (סאונת קור) במשך שלוש דקות.

השחקנית סידני סוויני. טוענת שלא טעמה קפה מעולם / צילום: ap, Jordan Strauss
 השחקנית סידני סוויני. טוענת שלא טעמה קפה מעולם / צילום: ap, Jordan Strauss

בתוך תנופת הבריאות העכשווית, אנשים מוצאים דרכים לעורר את עצמם בלי החרדה והנפילות שעשויות להתלוות לספל קפה.

לי האסלט צֵ'ן, מייסדת ומנכ"לית שוק המסחר החברתי Howl, ויתרה על קפה לפני שלושה חודשים. היא נהגה לשתות קפוצ'ינו בבוקר, וקפה שחור אחר הצהריים, אך הקפה התחיל לגרום לה להיות עצבנית ועייפה יותר. תסמיני הגמילה שלה? "סתם רגזנות".

"אני לא פנאטית בקשר לזה," היא אמרה. "עבורי, העניין הוא להקשיב למה שהגוף שלי רוצה. לפעמים זה קפוצ'ינו מחלב מלא, אבל בדרך כלל גם זה יותר מדי קפאין". בבקרים היא שותה כעת סמהאן, תה איורוודי מסרי לנקה שגילתה בספא בקיוטו.

האסלט צ'ן גדלה על שתיית תה בסין, ואז עברה לארה"ב, שם גילתה שקפה הוא תופעה חברתית. כעת, היא אומרת, "התרבות הזו משתנה".

למה לוותר על קפה?

קפה עזר לנו להתעורר עוד לפני שהומצאו שעונים מעוררים, אך עברנו שלבים רבים במהלך העשורים - זרקנו חמאה לתוך הספלים שלנו, שברנו את השיניים עם שמות מסובכים של משקאות קפה, או התנסינו בגל השלישי של הקפה, ששם דגש על פולים באיכות גבוהה ומקומות גידול שנבחרו בקפידה, ושמאפשר לתפוס תנומה קלה עד שמסיימים את מזיגתו. המכנה המשותף לכל אלה - קפה.

"אחד הדברים הכי מרתיעים בי הוא שאני לא שותה קפה", אמרה השחקנית והמפיקה מינדי קלינג לוול סטריט ג'ורנל בשנה שעברה. "אני אוהבת את הטקס שכרוך בזה ואני אוהבת אמנות יפה בקפוצ'ינו, אז אני באמת מרגישה מודרת מחלק גדול מהתרבות. אני חושבת שאנשים הם חשדנים כלפי אלה שלא שותים קפה, וגם אני הייתי חשדנית במקומם".

קמיאל אירווינג, סגנית נשיא באובר, מגלה שכשהיא מספרת לאנשים שאינה שותה קפה, רוב התגובות הן שילוב של הפתעה וקנאה. חלקם, אמרה, ישאלו, "איך את שורדת?".

אירווינג אמרה שככל שהתבגרה, הקפה התחיל לשבש יותר את השינה שלה. כעת היא ישנה טוב יותר, מתאמנת בצורה עקבית יותר ואוכלת בריא יותר. בבוקר היא שותה רק מים.

סטיבן ספילברג אמר שהוא מעולם לא שתה קפה. כשביקשנו לוודא שהדבר עדיין נכון, אמר נציגו של הקולנוען: "סטיבן אינו יכול לענות על השאלה הזו כרגע בגלל מחסור בקפאין".

מאז שהשיקה הרשת Blank Street Coffee תפריט מאצ'ה באביב, הפכו משקאות התה הירוק האלה לקטגוריה הצומחת ביותר שלה. לדברי נציג החברה, המכירות של מוצרים שאינם קפה היו במגמת עלייה עוד לפני כן.

מאצ'ה. תפסה תאוצה בתקופה האחרונה כתחליף לקפה / צילום: Shutterstock
 מאצ'ה. תפסה תאוצה בתקופה האחרונה כתחליף לקפה / צילום: Shutterstock

בשנה שעברה, באתר המדיה החברתית שלו Threads, שיתף מייסד ומנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, שצריכת הקפאין היומית שלו היא "אפס", ושהשגרה שלו מורכבת מאימון אומנויות לחימה מעורבות, אכילת המון חלבון ושינה של שבע עד שמונה שעות בלילה.

"אני לא נוהגת לשתות קפה. זה פשוט משפיע עליי", אמרה השחקנית והאמנית ג'וליה פוקס בראיון לג'ורנל באביב הזה. "זה נכנס ישר לתוך הליבה של המוח שלי, ואני נעשית תזזיתית".

מארק צוקרברג. כמות קפאין ביום: 0. כמות שינה ביום: 7 שעות / צילום: Associated Press, Nick Wass
 מארק צוקרברג. כמות קפאין ביום: 0. כמות שינה ביום: 7 שעות / צילום: Associated Press, Nick Wass

לא סתם חליטה

במשך תקופה מסוימת, נהג גרהם וויבר, מייסד חברת ההון הפרטי Alpine Investors, להסתובב עם תרמיל מלא בקבוקי דיאט קולה, כדי שיוכל לשתות אחד ברגע שהתחיל להתעייף. הוא ניסה להפסיק לשתות קפה כמה פעמים, ללא הצלחה, עד שעשה זאת לבסוף.

עכשיו, הוא אומר, "לאורך היום, אם אתחיל להרגיש שהאנרגיה שלי מתפוגגת, אשתה מים, אתהלך קצת, או אתפוס תנומה קטנה".

לקפאין מיוחסים יתרונות גופניים. הוא מוסיף מרץ לאימונים, למשל, ואולי גם עוזר במניעת מחלות לרבות אלצהיימר וסוכרת. אך לאלה שאינם שותים קפה אין בעיה עם הפשרות הפוטנציאליות.

כאשר הפסיק שיין הית' לשתות קפה לראשונה, הוא הרגיש חריג. "זו הייתה תרבות שהמסר שלה היה 'אבל קודם כל, קפה'", הוא אמר, וציין שהיו אנשים שאפילו לבשו חולצות הנושאות את הסלוגן. הוא עבד בתעשיית הטכנולוגיה, חש חרדה ולא ישן היטב למרות מה שהוא תיאר כאורח חיים בריא. "נשאבתי אל תרבות הריצה האינסופית, אל המנטליות של 'תישן כשתמות'. מצאתי את עצמי שותה טונות של קפאין בזמן שהייתי בעבודה".

החלפת קפה הבוקר שלו בתערובת מתוצרת בית הכוללת קקאו, צ'אי, תבלינים ופטריות הובילה את הית' להקים בשנת 2018 חברה, Mud/Wtr, ולמכור את אבקות המשקה שלו המבוססות על פטריות. בחלק מן התערובות יש כמות קטנה של קפאין. Mud/Wtr פתחה לאחרונה את בית הקפה ללא קפה הראשון בסנטה מוניקה בקליפורניה. בית הקפה מציע שייקים ותמציות מרפא (אליקסירים) לצד שיעורי יוגה ותרגילי נשימה, ומסיבות של טבילות באמבט קרח.

"לזמן מה אנשים השוויצו בכמה מעט הם ישנו, כמה הספיקו לעשות" אמר הית'. "עכשיו המטוטלת מתנדנדת לכיוון השני: כמה אתה דואג לעצמך? האם אתה מרגיש מלא אנרגיה? האם אתה מרגיש חיוני?".