כסף סעודי? מי באמת מימן את ההשקעה בעסקים של משפחת שמלצר

בעסקה שהושלמה בעיצומה של המלחמה, קיבלה קרן אפיניטי שמוביל ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, הנחה של עשרות אחוזים ותנאי מימון נדיבים • הקרן רכשה 15% מעסקי הרכב של קבוצת שלמה תמורת 110 מיליון דולר • בגין השלמת העסקה, קיבלו מנהלי קבוצת שלמה בונוסים נאים

אסי שמלצר, יו''ר קבוצת שלמה, וג'ארד קושנר, שותף בקרן אפיניטי פרטנרס / צילום: עזרא לוי
אסי שמלצר, יו''ר קבוצת שלמה, וג'ארד קושנר, שותף בקרן אפיניטי פרטנרס / צילום: עזרא לוי

רגע לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל, בחודש ספטמבר האחרון, הודיעה חברת הרכב והביטוח שלמה החזקות, על השקעת ענק של 150 מיליון דולר מקרן ההשקעות אפיניטי פרטנר של ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ - השקעתה הראשונה בישראל.

כך התגברה חברת השילוח הקטנה מחולון על איום החות'ים 
למה יגאל דמרי בטוח שישראל הולכת ל"קטסטרופה" 
השליטה בשמיים סידרה לאל על את הרבעון הכי טוב שלה מעולם 

הקרן החליטה לרכוש 15% מפעילות הרכב והאשראי של הקבוצה, שבשליטת משפחת שמלצר, לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל במה שהוגדר כ"השקעה סעודית ראשונה בישראל", כיוון שרוב כספי הקרן מקורם בערב הסעודית.

אלא שבעקבות המלחמה, הצליח קושנר להפחית משמעותית את המחיר בעסקה וזו הושלמה בסופו של דבר בסוף ינואר תמורת של 110 מיליון דולר ולפי שווי של כ-2.7 מיליארד שקל "בלבד" - הנחה של כ-30% ביחס למחיר המקורי. בהסכם נקבע מנגנון התאמת שווי על בסיס תוצאות עתידיות כך שהקרן של קושנר תוכל לעלות להחזקה של 18% בחברה הבת. בנוסף, מונו מטעמה דירקטור ומשקיף בדירקטוריון החברה הבת.

מדוחות שלמה החזקות לרבעון הראשון עולה כי אפיניטי עצמה הזרימה רק כ-63 מיליון דולר מכספי ההשקעה. היתרה מומנה באמצעות הלוואת מוכר בהיקף של כ-47 מיליון דולר שהועמדה לקרן ע"י חברות פרטיות בבעלות משפחת שמלצר המובטחת בשעבוד על מלוא המניות שיוקצו לקרן.

ערב השלמת העסקה, התבצע שינוי מבני בקבוצת שלמה, לפיו בין היתר, הוקמה חברה בת חדשה אליה הועברו מלוא החזקות עסקי הרכב של הקבוצה, הכוללים את פעילויות הליסינג, השכרה ומכירת הרכבים, כאשר לאפיניטי תעמוד תקופה נוספת של שנה - עד פברואר 2025 - לפנות לרשות שוק ההון לקבלת היתר להחזיק ב"דרך האשראי", חברה פרטית העוסקת בתחום אשראי חוץ-בנקאי בשיעור של כ-15%.

גידול ברווחי השקעות

דוחות שלמה החזקות מלמדים עוד כי בעקבות השלמת העסקה עם אפיניטי, אישר דירקטוריון החברה מענק מיוחד של מיליון שקל כ"א למנכ"ל החברה אייל גור ולסמנכ"ל הכספים אייל בן יוסף, לצד מענקים לנושאי משרה נוספים "בסכומים שאינם מהותיים לחברה". גם ללא המענק נהנים השניים מתגמול שנתי מרשים שעמד אשתקד על 10.5 מיליון שקל לכ"א, כולו במזומן ורובו במענק. אסי שמלצר, יו"ר הקבוצה, זכה לשכר בעלות של כ-10 מיליון שקל אף הוא, בעוד אמו, עתליה שמלצר המכהנת כנשיאת החברה ואחראית על מערך הפרסום, קיבלה כמחצית מסכום זה.

לשלמה החזקות אין מניה שנסחרת בבורסה, אך היא חברה ציבורית ומדווחת בעקבות אגרות החוב שלה, בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל. ברבעון הראשון של 2024 דיווחה החברה על גידול של 11% בהכנסות לסכום של 1.43 מיליארד שקל, בעקבות עלייה במספר כלי הרכב שנמכרו בקטגוריות אפס ק"מ וליסינג. הרווח התפעולי זינק ב-25% והסתכם בסכום של 198 מיליון שקל והרווח הנקי ב-47% לסכום של 151 מיליון שקל, בעיקר עקב גידול ברווחי השקעות של חברת הביטוח. בחודשים מרץ ומאי הודיעה החברה על שתי חלוקות דיבידנד בסכום מצטבר של 430 מיליון שקל .