דיוני התקציב בכנסת מתחילים בכישלון: סמוטריץ' מתעמת, נעלב ומסרב לענות לשאלות

הדיון הסוער שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת בהשתתפות משפחות החטופים, עבר במהרה לעימות סוער בה הם קראו לשחרור יקיריהם • בהמשך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סירב להציג את הסקירה הכלכלית ולהשיב לשאלות חברי הכנסת בע"פ, בטענה שלא מאפשרים לו לדבר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ברקע תהליך הכנת תקציב המדינה לשנת 2025, התכנסה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת לדיון שכותרתו "סקירת שר האוצר". אולם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סירב להציג את הסקירה הכלכלית ולהשיב לשאלות חברי הכנסת בעל פה, בטענה שלא מאפשרים לו לדבר. 

הגירעון ממשיך לגדול: טיפס ל-7.2% במאי
סמוטריץ' נגד החשב הכללי: "איש הישר בעיניו יעשה"

הדיון אמור היה להתחיל בשעה 10:00 בבוקר, בהשתתפות משפחות החטופים כמקובל בוועדה. סמוטריץ' נכנס חצי שעה מאוחר יותר ועד מהרה החל עימות סוער בינו לבין נציגי המשפחות שקראו לשחרור יקיריהם. שר האוצר התריס כאשר שאל אותם: "ומה אם המחיר שידרוש סינוואר יהיה להרוג 20 תושבים אחרים?". הדיון הופסק בעקבות הצעקות המרובות והתחדש לאחר דקות ארוכות.

כאשר התחדש הדיון, בשעה 11:30, החל סמוטריץ' סוף כל סוף בהצגת הסקירה הכלכלית שלכבודה התכנסה הוועדה. אלא שלא חלפה דקה אחת והוא עצר את דבריו, בעקבות קריאת ביניים יחידה של ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) - ולא חידש אותם יותר בנושא הכלכלי. 

זה קרה כאשר סמוטריץ' התגאה באישור מסלול פיצויים לעסקי תיירות בצפון וציין שהוסיף ישובים דרוזיים למסלול. עמאר השיב לו: "אבל הורדת את היישובים הדרוזיים מהרשימה הסופית". נראה היה שסמוטריץ' אינו מעודכן. הוא השיב שעמאר "דמגוג" והודיע שלא ימשיך. "אענה לשאלות חברי הוועדה רק בכתב, לא אדבר אם אי אפשר להוציא משפט בלי הפרעה", רטן סמוטריץ'. 

כך, הסתיימה ישיבת "סקירת שר האוצר" בוועדת הכספים ללא כל התייחסות מצד סמוטריץ' לתקציב הנרקם בימים אלה, לגזירות המס המתוכננות והקיצוצים הצפויים במשרדי הממשלה, לגירעון המאמיר או למאבקים על תקציב הביטחון.