רכב סיני | שאלות ותשובות

מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך

האיום של מלחמת סחר בין האיחוד האירופי לבין סין הפך למציאות, לאחר הודעה על הטלת מכסים כבדים על כלי רכב חשמליים מסין • על מי יוטל המכס, איך יגיבו הסינים, והאם ישראל תהפוך ל"בור ניקוז" לכלי רכב שכבר לא ישתלם למכור באירופה? • גלובס עושה סדר

רכבי BYD לקראת יצוא מסין לאירופה / צילום: Reuters, CFOTO
רכבי BYD לקראת יצוא מסין לאירופה / צילום: Reuters, CFOTO

אחת הסיסמאות החביבות על הרגולטורים של האיחוד האירופי היא "אם אינך יכול להילחם בהם, הטל עליהם מכס". האיחוד כבר השתמש בעבר בנשק המכסים והמכסות כדי לבלום או להאט את יבוא הרכב מיפן לאירופה. כמה שנים מאוחר יותר הוטלו מכסים על כלי רכב מדרום קוריאה, וכעת מגיע תורה של תעשיית הרכב הסינית. 

אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?
האיחוד האירופי הכריז על מלחמת סחר נגד סין: מטיל מכס של עד 38% על רכבים חשמליים 
מיתוג מחודש וייצור מקומי: כך ינסו הסינים לעקוף את מגבלות היצוא לאירופה

אבל הפעם המצב שונה. סין היא מעצמת סחר עולמית, ומהלך הטלת "מכסי מגן" בגובה מצטבר של יותר מ־40% על רכב חשמלי מיובא מסין החל מתחילת יולי, שעליו הודיעה נציבות האיחוד האירופי בשבוע שעבר, הוא בבחינת הצתת פתיל השהיה, שמחובר למטען נפץ.

כרגע עדיין שורר ערפל סמיך סביב ההודעה ואפילו מדינות בתוך האיחוד עצמו טרם עיכלו אותה. גם ממשלת סין שומרת על עמימות בנושא. אבל אין ספק שאם הצעד יתממש, יהיו לו הרבה השלכות לא רק על יחסי בין־אירופה אלא גם על מעגלים חיצוניים ובהם שוק הרכב הישראלי. להלן כמה תשובות לשאלות נפוצות בנושא.

על אילו סוגי רכב יוטלו המכסים?

כרגע רק על כלי רכב פרטיים ומסחריים קלים עם הנעה חשמלית נטו (BEV). המכס לא חל על מסחריות חשמליות כבדות, אוטובוסים חשמליים ומשאיות חשמליות מתוצרת סין. זאת למרות שהיצרנים הסינים נהנים כיום ממעמד כמעט בלעדי בפלחים הללו באירופה. המכסים לא חלים גם על כלי רכב עם הנעה היברידית ופלאג־אין. כך נותרת "דלת צדדית" די משמעותית ליצוא של דגמי פלאג־אין סיניים עם סוללה גדולה וטווח חשמלי ארוך (EREV), מעל 150 ק"מ, שיכולים להוות תחליף לרכב חשמלי לגמרי.

אומנם ביצוע תקינה אירופית לכלי רכב שמצוידים במנועי בעירה פנימית היא יותר מורכבת ויקרה מאשר ברכב חשמלי, אבל זה לא מחסום בלתי עביר. יצרניות כמו צ'רי ו־Great-Wall כבר צלחו את המשוכה באירופה, ו־BYD צפויה להצטרף אליהם בקרוב. יהיו עוד. 

איך יוטל המכס, ומהן נקודות התורפה?

האיחוד האירופי בחר להטיל מיסוי משתנה בהתאם ליצרן הרכב. המכסים מתמקדים בשלושת היצרנים הגדולים שמחזיקים ב־90% מיצוא הרכב החשמלי מסין לאירופה. על BYD הוטל מכס של כ־17.4%, על קבוצת GEELY הוטל מכס של 20% ואילו קבוצת SAIC, שמחזיקה במותגים כמו MG ומקסוס והיא יצואנית הרכב החשמלי הסינית הגדולה ביותר לאירופה, ספגה לא פחות מ־38.1% מכס. על כל שאר היצרנים הסינים יוטל מכס של 21% בממוצע.

הבעיה היא, שלנציבות האיחוד יהיה קשה לנמק את השיטה ה"סלקטיבית" הזו בבתי המשפט ומול ארגון הסחר העולמי (WTO) אם היצרנים הסינים יחליטו לערער. יתר על כן קיימת התנגדות לכך גם בתוך האיחוד. 

מה יקרה ליצרנים מערביים, שמייצרים בסין ומייצאים לאירופה?

כרגע טרם ברור האם ואיזה מכס הם יספגו. אלה גופים עסקיים, שיש להם כוח פוליטי משמעותי וכלכלי באיחוד האירופי כמו מרצדס, פולקסווגן, וולבו, ב.מ.וו ועוד. יצרנים אחרים, דוגמת טסלה, מזוהים עם ארה"ב, שחתומה על הסכם סחר חופשי עם האיחוד. על נציבות האיחוד מופעל כיום לחץ כבד מבפנים ומבחוץ לא לפגוע בחברות ה"מקומיות" הללו, אולם אם הנציבות תעניק להן פטור הדבר יחזק את טענת ממשלת סין, שמדובר בפרוטקציוניזם בוטה, שאסור לפי אמנות הסחר.

נציין שטסלה כבר פרסמה בסוף השבוע האחרון הודעה בכמה מהאתרים האירופיים שלה, שלפיה היא צופה שהחל מתחילת יולי צפויה התייקרות משמעותית במחירים של טסלה 3, שמיוצאת משנחאי לאירופה, בשל המכס. לפיכך היא ממליצה ללקוחות להקדים ההזמנות. לא ברור אם הפרסום נועד "לתפוס טרמפ" לצורך קידום מכירות או כדי להפעיל לחץ של דעת הקהל על הנציבות.

איך תגיב ממשלת סין?

זו "שאלת טריליון האירו", שמדירה שינה מעיני רגולטורים רבים באירופה. היקף הסחר של האיחוד עם סין עמד בשנה שעברה על יותר מ־550 מיליארד אירו, ואם ממשלת סין תחליט "לשבור את הכלים" ולנקוט פעולות תגמול, חברות ומדינות באירופה יסבלו מכך.

לא רק יצרני רכב, בעיקר מפלח הפרימיום, שלחלקם סין היא שוק היצוא הגדול בעולם, יסבלו. מלחמת הסחר יכולה לזלוג בקלות גם לתחומים כלכליים אחרים. רק בסוף השבוע קראו גורמים בשוק המזון הסיני - שכמו כל דבר בסין נשלט על ידי הממשלה המרכזית - "לפתוח בחקירה בחשד למדיניות היצף של האיחוד האירופי ביצוא בשר חזיר". אירופה מייצאת לסין בשר חזיר בהיקף של כ־3 מיליארד אירו בשנה כך שזהו "רמז עדין" של ממשלת סין.

בינתיים הסינים לא רואים בהודעה האירופית סוף פסוק. בסוף השבוע הודיעה ממשלת סין כי סגן הנשיא ואחד הבכירים ביותר במעגל הפנימי של הנשיא שי ג'ינפינג, עתיד לבקר בשבוע הבא במטה האיחוד האירופי כדי לדון "בנושאים סביבתיים". בהודעה צוין כי "ליחסי סין והאיחוד האירופי יש השפעה על השלום העולמי, היציבות והפיתוח". אולי עוד איום מרומז. מכיוון שגם גרמניה מציבה אופוזיציה חזקה וקולנית למהלך הטלת המכסים, ייתכן שבסופו של דבר תושג איזו פשרה, שתאפשר לאירופים "לרדת מהעץ".

איך יושפע שוק הרכב הישראלי?

אם אירופה אכן תממש את איום המכסים זו עשויה להיות בשורה טובה, בטווח הקצר, ליבואני המותגים הסיניים בישראל, שמחזיקים ברבע מהמכירות בשוק המקומי ובכ־80% מהמכירות בפלח החשמלי הצומח.

המכס הכבד יהפוך את יצוא הרכב החשמלי מסין לאירופה להפסדי וייצר לחץ "לגלגל החוצה" את המלאים העצומים של רכב סיני חשמלי, שכבר נמצאים באירופה או בדרכם אליה. רק בחודש שעבר פורסם כי נמלי בלגיה, שהם שער היצוא המרכזי לאירופה, "טובעים" תחת מלאים של מעל 130 אלף כלי רכב מתוצרת סין.

מכיוון שישראל היא אחד השווקים הבודדים שמייבאים כלי רכב בתקינה אירופית אך לא כפופים למכסים האירופיים - היא עשויה להפוך ל"בור ניקוז" מרכזי עבור מלאים משמעותיים ומוזלים של כלי רכב סיניים חשמליים, שיועדו במקור למדינות כמו הולנד, גרמניה וכו'.

זהו עיתוי מצוין ליבואנים הישראלים, שחייבים לבנות ברבעון האחרון מלאים משמעותיים של רכב חשמלי לקראת (עוד) העלאת מס קנייה בינואר 2025. בקיצור, האינטרסים של שני הצדדים מתלכדים. כבר בשבוע שעבר זכו מספר יבואנים "סינים" בישראל ל"שיחות גישוש" מהיצרנים על אפשרות לקלוט מלאים שיועדו למקומות אחרים. אם המלאים האלה ייהנו מ"הנחות לחץ" של היצרנים, והיבואנים יסכימו לגלגל אותן ללקוחות בישראל, אפשר לצפות לגל של הנחות רשמיות ופחות רשמיות.

בטווח הארוך, מ־2025 ואילך, ההזדמנות עשויה להפוך לבעיה אם יצרנים סינים יחליטו לבחון מחדש את האסטרטגיה האירופית שלהם ולצמצם את נוכחותם באירופה באופן מלא או חלקי. חלקם יקימו בסיסי ייצור והרכבה בתוך אירופה כדי לעקוף את המכסים אבל זה יכול לקחת בין שנה לשלוש שנים. בשורה התחתונה גם בישראל יבוא הרכב מסין צועד לקראת תקופה ממושכת של אי ודאות, לצד הגדלת הסיכון הן ליבואנים שהשקיעו הון בקליטת רכב סיני בישראל והן ללקוחות, שיצטרכו להמר על מותגים שההמשכיות שלהם לא ידועה.