האחיות שמנציחות נופלים במלחמה באמצעות קרנות נדל"ן

דליה מזעקי מוזס ושרון מוזס ביטון "גייסו" את קרן השקעות הנדל"ן שלהן, שפועלת בארה"ב, לטובת פרויקטים של הנצחה • בין היתר, מדובר בהקמת מצפה ובשליחת לוחמים לטיפול בחו"ל

שרון מוזס ביטון, אדריאנה אדר (דודתו של תמיר אדר ז''ל) ודליה מזעקי מוזס / צילום: עידית מאירה
שרון מוזס ביטון, אדריאנה אדר (דודתו של תמיר אדר ז''ל) ודליה מזעקי מוזס / צילום: עידית מאירה

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בימי שגרה, האחיות דליה מזעקי מוזס ושרון מוזס ביטון הן מנכ"ליות משותפות ובעלים של קרן השקעות הנדל"ן המניב VMWOMEN, שמיועדת לנשים בלבד. מדובר במיזם משותף של החברות נדל"נשי ו-vm, שמארגן לנשים קרנות של 1.5 מיליון דולר המושקעות בנכסי נדל"ן בארה"ב. 

ישראל מתגייסת | המיזם שמסייע לצעירים מהעוטף ולשורדי הנובה לחזור למעגל התעסוקה 
ישראל מתגייסת | בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שיתופי פעולה 

במלחמה יצאו המייסדות ביוזמה להנצחת קורבנות: הן קראו לקרנות על שם נופלים, ערכו מפגשים עם המשפחות שבהם הוצג הסיפור האישי של הנרצחים, ותרמו את העמלות שלהן לטובת פרויקטים של הנצחה בשיתוף המשפחות.

עד כה נסגרו שתי קרנות כאלו, והגיוס לשלישית נמצא בעיצומו בימים אלה. שתי הקרנות נקראות על שם חיילי גולני שנפלו ב-7 באוקטובר - איתמר בן יהודה ז"ל ודגן שלו ז"ל. הקרן השלישית היא על שם תמיר אדר, חבר כיתת הכוננות של ניר עוז שגופתו מוחזקת בעזה. בהמשך יצטרפו קרנות נוספות.

תמיר אדר ז''ל ומשפחתו / צילום: יח''צ
 תמיר אדר ז''ל ומשפחתו / צילום: יח''צ

"בקרן של איתמר בן יהודה יש שני פרויקטים", מספרות השתיים. "הראשון הוא אתר אינטרנט שינציח את אהבתו לבעלי חיים עם אפשרות להתנדבות בעמותות, והשני הוא הקמת מצפה איתמר - אנחנו מנסים לקבל שטח מעיריית רחובות, ולהקים מצפה לזכרו.

"אחיו התאום גלעד הצטרף אלינו כאיש צוות, נפגש עם המשקיעות, סיפר על אח שלו וגייס אותן לקרן על שמו. הוא ממשיך את הגיוס גם בשתי הקרנות האחרות, ויחד איתו יש עוד חבר'ה צעירים, כולם לוחמים שהשתחררו לאחרונה, שעובדים אצלנו בקרנות".

לדברי השתיים, בכל פרויקט הן שותפות לא רק בהעברת כסף, אלא גם בעשייה, בהתאם לרצון המשפחה. "במקרה של שלו דגן, פעלנו יחד עם עמותת גולני לטובת 'מבצע שלו' - הוצאת לוחמים לטיפול בפוסט טראומה ביער הקסום בקפריסין ובמקום דומה ברומניה.

"הסיפור ממשיך להדהד"

בימים אלה הן מגייסות לקרן ע"ש תמיר אדר ז"ל. "דודה שלו אדריאנה היא משקיעה ותיקה שלנו", הן מספרות. "אנחנו מספרות את הסיפור שלו, ומרגישות שזה מייצר תחושת שייכות. רואים שאנשים מתרגשים מזה ובוכים, ורוצים להיות חלק ממיזם הנצחה. המשפחות הן שותפות מלאות לעשייה הזו, וגם הן מאוד מתרגשות, כי ככה הסיפור שלהן ימשיך ויהדהד". עד כה גויס בערך חצי מהסכום לקרן ע"ש אדר.

"באמצעות הקרנות אנחנו עוזרות למשפחות שאין להן יכולת מימונית להנצחה ראויה, וגם מסייעות בחשיבה על רעיונות", אומרות השתיים, ומציגות את החזון הבא. "אנחנו רוצות לשתף פעולה עם משפחות שבהן הנרצחים או הנופלים בקרב הם אבות - ובאמצעות כספי הקרנות לייצר השקעה עבור הילדים, שתספק להם איזשהו ביטחון כלכלי לעתיד. הרעיון הוא לתרום את היכולת הנדל"נית והעסקית והכוח של הקהילה שלנו כדי לעזור לאותן משפחות".

"מודל של הכנסה פאסיבית"

האחיות מוזס משקיעות בנדל"ן בארה"ב מאז 2011, בין היתר בפילדלפיה, מנהטן, וושינגטון, טקסס, אלבמה, ממפיס, אטלנטה ועוד. במקביל הן מנהלות את קהילת נדל"נשי בפייסבוק, המונה 20 אלף חברות. לפני שנה פתחו את הקרן, שבאמצעותה חברות הקהילה יכולות להשקיע יחד איתן. "המטרה היא לעזור לנשים לבנות תיקי נדל"ן, להתפתח, לצמוח ולקבל עצמאות כלכלית", מסבירה מוזס ביטון.

"בנינו מודל של הכנסה פאסיבית, מאוד סולידית, כי נשים מחפשות ביטחון והכנסה שוטפת", מחדדת מזעקי מוזס. "אנחנו קונות בתים מוכנים, שמות את המקדמות מהכסף שלנו, מכניסות דיירים שמקבלים את דמי השכירות מהממשל האמריקני (מעין דיור בר השגה), ואז מביאות את זה לקרנות שלנו".

מוזס ביטון מוסיפה כי "אנחנו לוקחות את הסיכונים עלינו - באיתור הנכסים, שיפוץ והשכרה. בכל קרן יש 10-15 נכסים שמושכרים, והמשקיעות מחזיקות בהם באמצעות החברה. סכום המינימום לכניסה הוא 75 אלף דולר, וכל רבעון המשקיעות מקבלות תשלום".

וובינר קרנות ההנצחה לנופלים במלחמה יתקיים ב־1.07.24 בשעה 21:00.
להרשמה בחינם: nadlanashi.vp4.me/vmw_new_page?cs=nadlanashi

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

תנועת אור

יריד המעבר לנגב והגליל השנתי התקיים במועצה לישראל יפה בתל אביב, ביוזמת תנועת אור. לפי סקר שקיימה התנועה לאחרונה, כ־30% מהמשיבים שוקלים מעבר לנגב או לגליל, למרות המלחמה.

מטרת היריד היא לסייע ליחידים, משפחות ועסקים לעבור לערים וליישובים באזורים אלו, באמצעות מפגשים עם נציגי הרשויות השונות שמתאימים את הצרכים, הקהילות והיישובים שעונים על ההעדפות. בנוסף התקיימו פאנלים ומפגשים עם תושבי הערים בנגב ובגליל, במטרה לתת הצצה לחיי הקהילות ולהעניק מידע רלוונטי.

לדברי רוני פלמר, מנכ"ל תנועת אור, "העובדה שדווקא בעת הזו ישנו ביקוש למעבר לערי הנגב והגליל מצביעה על אופיו המיוחד של עם ישראל. נמשיך ללוות את משתתפי הכנס, עד הכניסה הממשית בפתח הדלת".

אור שלום

ארגון "אור שלום", הפועל בשגרה למען ילדים ונוער בסיכון, קיים את אירוע התמיכה השנתי שלו במוזיאון תל אביב לאמנות, בהובלת יו"ר הוועד המנהל ענת רמתי שעשוע והמנכ"לית טלי חלף.

ענת_רמתי שעשוע ואלמז מנגיסטו / צילום: רותם להב
 ענת_רמתי שעשוע ואלמז מנגיסטו / צילום: רותם להב

האירוע התקיים בצל אירועי המלחמה, וכלל בין היתר מופע של המוזיקאי מיכה ביטון, ששיתף בתחושותיו מאז פונה מביתו בנתיב העשרה. בנוסף הוצגו כ־20 עבודות אמנות שיצרו בין היתר מפונים מהדרום והצפון. כך, למשל, הוצגה עבודה של סופי ברזון מקאי, האוצרת של גלריה בארי בקיבוץ בארי, שניצלה עם משפחתה מטבח ה־7 באוקטובר.

''קמע'' של סופי ברזון מקאי מקיבוץ בארי
 ''קמע'' של סופי ברזון מקאי מקיבוץ בארי

ברזון מקאי יצרה קמע לשמירה המורכב מסמלים של הגנה ומזל טוב: הגריפין, יצור שחציו עיט וחציו אריה, שומר האוצרות המיתולוגי, מגויס כאן לשמירה על אוצרות הלב שנרמזים בדימוי הצדפה, העוטפת כאב והופכת לפנינה. כלל היצירות שהוצגו באירוע יועברו לתערוכה במוזיאון יעקב אגם לאמנות בראשון לציון, שתתקיים בין יולי לספטמבר.

לדברי ענת רמתי שעשוע, "אור שלום הוא ארגון שעוסק בטראומה באופן יומיומי, וגם בעתות משבר, תוך טיפול, שיקום, הצמחה ואמונה בכוחו של האדם. הדבר המרכזי שלמדנו מהעיסוק בתחום, בייחוד בתקופה המורכבת בה אנו נמצאים, הוא חשיבותה של התקווה. היכולת של אנשי הארגון לקום כל בוקר ליום חדש של התמודדות קשורה בעובדה שהם יודעים שזוהי ריצה למרחקים ארוכים".

ארגון הג'וינט

ארגון הג'וינט השיק לאחרונה את פורטל "נפשי", המאגד בתוכו שירותים דיגיטליים, מענים וידע בתחום החוסן והבריאות הנפשית, כמו גם מוקדי סיוע ותמיכה לעזרה עצמית. הפורטל פותח בשיתוף פדרציית LA ועוטף לב מבית החמ"ל האזרחי.

הפורטל מאפשר למצוא פתרונות מתאימים לפי גיל, קבוצת אוכלוסייה וסוג הסיוע הנדרש. כל הפתרונות עברו תיקוף מקצועי על ידי מומחים בתחום בריאות הנפש. בין השאר ניתן למצוא מוקדים טלפוניים למענה בשפות שונות, עזרה ראשונה נפשית, מרכז טיפול לשורדים ונפגעי טראומה מהמלחמה בדרום, טיפול רגשי בנוכחות בעלי חיים, מרכזים טיפוליים ייחודיים לילדים, מוקדי תמיכה לציבור הדתי והחרדי ועוד.

לדברי אפרת שטרן, מנכ"לית ג'וינט־ישראל מעבר למגבלות, "המציאות הנוכחית, לצד המחסור בהיצע ומגוון המענים לטיפול בבריאות הנפשית, מחייבים אותנו לייצר פתרונות יצירתיים וחדשניים. לכן, הקמנו את פורטל נפשי, המאפשר לכל אחד ואחת למצוא את הפתרון הרצוי לו. אנו מקווים שבאמצעות הפלטפורמה אוכלוסיה רחבה יותר תוכל לצרוך מענים מקדמי חוסן ובריאות נפשית".

לפרטים נוספים: www.nafshi.info