רפורמת היבוא: מחפשים פתרון לסתירות שמחוררות את ההצעה

במקרים רבים ההצעה להחיל את הרגולציה האירופית מתנגשת עם חוקים ישראליים, והדיון בחריגים אלה יועבר לוועדה ממשלתית, שתהיה סגורה לנציגי ציבור

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נמשך המאבק על חלק התקנים ברפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", שאמורה לפתוח את היבוא למגוון רחב של מוצרים ולהוריד את יוקר המחיה. כפי שפרסמנו בגלובס, סתירות בין התיקון המוצע בחוק התקנים, שאמור לאמץ את הרגולציה האירופית כפי שהיא - ובין חוקים ישראליים אחרים, המפנים ישירות לתקינה ישראלית - מאיימות "לחורר" את הרפורמה ברובה.

רק על 7%: רפורמת היבוא של ניר ברקת לא עומדת בהבטחות
רוב התקנים הוחרגו מרפורמת היבוא: זה מה שייכנס ומה שלא
בדרך לאישור הסופי, בכנסת מחוררים את הרפורמה של ברקת להורדת יוקר המחיה

היום (א') התכנסה ועדת הכלכלה, ובעת כתיבת שורות אלה מסתמן כי תוציא את החריגים לדיון בוועדה ממשלתית, שלא תהיה פתוחה לנציגי ציבור וארגוני צרכנים, אך תאפשר לקבוצות לחץ, כמו ההסתדרות והתאחדות התעשיינים, להופיע ולבקש חריגים לחוק.

על-פי החלטת ועדת שרים ליוקר המחיה, משרד הכלכלה יפרסם בתוך שלושה חודשים רשימה מלאה של כל החוקים והתקנות שעלולים לסתור את המעבר לרגולציה האירופית. כל משרד אחר יצטרך תוך 18 חודשים "לפעול לתיקון החקיקה שבסמכותו, ולהתאימה לאסדרה האירופית המאומצת", או לפנות לוועדת חריגים בבקשה "להחריג את החוקים שבאחריותו מאימוץ והתאמה להוראות האסדרה האירופית". 

הייעוץ המשפטי התנגד

הדרמה מגיעה בסעיפים הבאים: כל מקרה של תקנות ממשלתיות (אך לא חקיקה ראשית) שלא תוקנו או הוגשו לוועדת חריגים, ייראה כאילו ניתן להשתמש ברגולציה האירופית נוסף עליהן - כלומר ביטול בפועל של תקנות אלה. 

כאן הן הייעוץ המשפטי לממשלה והן הייעוץ המשפטי לוועדת הכלכלה התנגדו בתוקף. מבחינתם, לא ייתכן שישראל תעביר חוק המבטל בצורה "עיוורת" חקיקה ישראלית, מבלי שהדבר יקבל התייחסות ספציפית לכל חוק וחוק.

על-פי הדיון שהתרחש היום בוועדת הכלכלה בראשות היו"ר דוד ביטן, מסתמן שהוא מגבה את עמדתם. הפתרון, בעיניו, הוא להעביר את כל החריגים לוועדה ממשלה שתכלול את גופי המקצוע ונציגים של קבוצות הלחץ השונות, דוגמת ההסתדרות והתאחדות התעשיינים. הם אומנם יהיו ללא זכות הצבעה, אך יוכלו להציע החרגות כמו כל משרד ממשלתי.

מי שלא ייכלל באותה ועדה הם גופים שמייצגים את הציבור הרחב. אחד מהם, לובי 99, מוחה על כך נמרצות: "יש לנו ועדה שבה יהיו נציגים מקצועיים של הממשלה, ונוסף על כך יהיו ארגונים כמו התעשיינים. איך אנחנו מוודאים שלא סוגרים דיון בחדרי חדרים?", שאלה סמנכ"לית הלובי רחל גור בדיון בוועדת הכלכלה. היא ביקשה שיכניסו לוועדה גם נציג ציבור, אך ביטן סירב לכך.