סלייס | שאלות ותשובות

לראשונה מפרוץ הפרשה, חלק מהחוסכים יוכלו למשוך כספים מסלייס. כך זה יעבוד

בעקבות ההסתבכות הפיננסית הגדולה בתולדות שוק ההון: חוסכים בני 70 ומעלה יוכלו בקרוב למשוך או לנייד את רוב הכסף שהפקידו במסלולים המסורתיים • פתרון עבור אלפי ישראלים שהשקיעו בקרנות מעבר לים מאות מיליוני שקלים - עדיין אינו מסתמן באופק

דיון בוועדת הכספים בעניין חברת סלייס, חודש שעבר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
דיון בוועדת הכספים בעניין חברת סלייס, חודש שעבר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ההסתבכות הפיננסית של חברת הגמל סלייס, שתחת ניהולה "נעלמו" על פי ההערכות מאות מיליוני שקלים של אלפי חוסכים בישראל, רחוקה עדיין מסיום. התמונה היחידה שמתבהרת בשלב זה היא לגבי המתווה המתגבש עבור החוסכים הוותיקים במסלולים שנוהלו תחת החברה.

בדיקת גלובס | "איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה 

השבוע אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב לחוסכים שחצו את גיל 70 לפדות או לנייד שיעור ניכר (70%) מכספיהם המנוהלים במסלולי האג"ח של החברה. זאת, בהמשך לאישור שנתן ביהמ"ש לבני 70 ומעלה למשוך ולנייד כספים ביתר הקופות המסלוליות.

בד בבד אושר לאוכלוסייה זו גם למשוך ולנייד כספים מקופות גמל בניהול אישי (IRA) המושקעים ב"קרנות לבנות". מדובר בסכום לא מבוטל של 1.2 מיליארד שקל שניתן למשוך, אך במסלול זה האישור חמקמק שכן המשיכה מותנית באפשרות להנזיל את הנכסים הללו, שמשתנה מחוסך לחוסך.

השופטת סיגל יעקבי מהמחלקה הכלכלית במחוזי בת"א, החליטה לפני מספר שבועות על החרגתם של בני 70 ומעלה מן ההקפאה הגורפת שחלה על נכסי החוסכים בסלייס מאז ינואר האחרון. בהמשך להחלטתה, הורתה השופטת על המנהל המורשה של סלייס, רו"ח אפי סנדרוב, להגיש תוכנית מפורטת ביחס למסלולי האג"ח באופן ספציפי, וכן להבהיר מה יהיו ההשלכות של הרחבת ההחרגה מההקפאה גם למי שלא חצו את גיל 70, אך עברו את גיל הפרישה.

המתווה שהגיש המנהל המורשה (שמונה לתפקיד בסוף דצמבר על ידי רשות שוק ההון) ביחס למסלולי האג"ח של סלייס, מלמד כי ייתכן שגם מי שעדיין לא הגיעו לגיל 70 יוכלו למשוך או לנייד את רוב כספם לחברת ניהול אחרת בעתיד הנראה לעין.

מה מצב הדברים בסלייס בעקבות ההחלטה? גלובס עושה סדר.

1 מהם מסלולי האג"ח בסלייס וכמה כסף מנוהל בהם?

בסלייס מנוהלים שלושה מסלולי חוב: גמל להשקעה באג"ח ללא מניות, גמל לחיסכון באג"ח וקרן השתלמות אג"ח. בשלושת המסלולים יחד מנוהלים כ־580 מיליון שקל עבור כמה אלפי חוסכים (זאת מתוך 4.3 מיליארד שקל שנוהלו בסלייס בסך הכול).

מסלולי האג"ח הם חלק מהקופות המסלוליות (המסורתיות) שמנוהלות בסלייס, שלעמדת המנהל המורשה הכסף שנחסך בהן קיים במלואו. הללו עומדות כיום למכירה בהליך המתנהל בביהמ"ש המחוזי בת"א אצל השופטת יעקובי. מדובר בסכום מנוהל של כ־1.28 מיליארד שקל עבור 95 אלף חוסכים (מתוך 105 אלף חוסכי סלייס).

2 כמה מהכספים שייכים לבני 70 ומעלה?

על־פי נתון שאושר בבית המשפט, 383 מיליון שקל מהכספים בקופות המסורתיות בסלייס (כרבע מהכסף המנוהל בהן) שייכים לבני 70 ומעלה. 128 מיליון שקל נוספים מיוחסים ל־640 עמיתים שהגיעו לגיל פרישה, אך עדיין אינם בני 70.

3 מה כולל המתווה ומי יקבלו גישה לכסף?

המנהל המורשה סנדרוב הגיש השבוע מסמך המאשר כי במסלולי האג"ח ישנם נכסים רבים שאינם סחירים, והציע בהתאם לכך לאפשר משיכה או ניוד בקופות האג"ח בשתי פעימות: 40% מהכסף בשלב הראשון (החל מה־4 באוגוסט), ובשלב שני (החל מה־1 בנובמבר) - מחצית הכספים שנותרו, כלומר 70% בסך הכול.

יתרת הכספים תיוותר בקופות עד השנים 2029-2028, בהתאם להסכמי ההשקעה הנוגעים להם. סנדרוב הציע שלא לאפשר משיכה בשלב הזה של מי שטרם חצו את גיל 70 אך מצוים בגיל פרישה, בנימוק שהכסף שיישאר בקופות יהיה נמוך באופן שיקשה על מכירתן.

בהתאם להחלטת בית המשפט, בשלב ראשון יוכלו למשוך או לנייד את רוב הכספים שנצברו בכלל המסלולים רק מי שחצו את גיל 70. בית המשפט קבע כי אין מקום בעת הזו לאפשר לכל מי שהגיעו לגיל פרישה למשוך את כספו, וזאת בשים לב לכך שבקופות ייוותרו במצב כזה 318 מיליון שקל בלבד - מה שיפגע בסיכוי למכור אותן (כחלק ממכירת הקופות המסורתיות של סלייס).

בית המשפט המחוזי טרם הסיר את ההקפאה ביחס למי שגילם נמוך מ־70. אולם העיקרון שלפיו תתאפשר משיכה של 70% מהכספים המושקעים במסלולי האג"ח של סלייס יחול עליהם ברגע שזו תוסר.

על־פי הודעת סנדרוב לבית המשפט, אם הקופות המסלוליות יימכרו לצד שלישי כולל מסלולי האג"ח, משיכת הכספים מאותן קופות תתאפשר בטווח הזמן הקרוב. בסביבת סנדרוב אישרו כי התקבלו הצעות ממספר גופים לרכישת כלל הקופות המסלוליות של סלייס, ואלה נבחנות.

4 לאיזה חוסכים עדיין לא מסתמן פתרון?

מי שנמצא בחוסר ודאות גדול יותר באשר לגורל כספו הם עמיתי סלייס שהעבירו את כספם לקופות גמל בניהול אישי (IRA). אלו מתחלקים לשתי קבוצות: חוסכים שכספם הועבר ל"קרנות לבנות" (2,500 חוסכים בסכום כולל של 2.2 מיליארד שקל) ובעיקר אלו שהועברו ל"קרנות אדומות" (7,500 חוסכים בסכום של 890 מיליון שקל). מדובר בקרנות פרטיות, כשה"אדומות" הן קרנות זרות שעד כה הצליחו המנהל המורשה וצוותו להתחקות אחר חלק קטן מהכספים שהושקעו בהן. בני ה־70 ומעלה שכספיהם בקרנות לבנות יוכלו כאמור למשוך ולנייד את הכספים, אולם כתלות ביכולת הנזילות שלהם.

בעדכון האחרון מטעם המנהל המורשה, אישר סנדרוב כי רק 60 מיליון שקל מתוך הכספים בקרנות האדומות (7% מהם) הושבו לקופת סלייס. עוד מסר כי ישנן אסמכתאות ביחס לעסקאות שבוצעו בכ־80 מיליון שקל נוספים. בסביבת המנהל המורשה מציינים כי הסכום שיש ודאות לגבי השבתו בקופות הללו גבוה מכפי שפורסם, אולם טרם שוחררו נתונים רשמיים ביחס לכך.

5 מה עושה רשות שוק ההון?

על רשות שוק ההון, בראשות עמית גל, נמתחה ביקורת חריפה על כך שההסתבכות הפיננסית של סלייס, שנוגעת למאות מיליוני שקלים של חוסכים בישראל, התרחשה מתחת לאפה. וזאת למרות שקיבלה תלונות בנושא החל משנת 2022. הרשות אמורה להעביר בחודש הקרוב דיווח לוועדת הכספים של הכנסת ביחס לנעשה בסלייס ובשוק הפנסיה באופן כללי, בשים לב לפרשה.

בינתיים טען יו"ר הרשות גל השבוע, כי "האופנה הזו שקיימת בשנים האחרונות, לקחת אירוע רגולטורי ולתקוף את משרתי הציבור - שהם קו ההגנה של הציבור החוסך מפני עוולות והונאות - היא עניין נפסד שלא משרת שום דבר. מזה שיש רשות פיקוח לא מובטח שאין כשלים והונאות, אלא זה בדיוק התפקיד של רשות הפיקוח - למצוא את הכשלים הללו. כולנו מתמודדים עם בעיות משאבים, ואפשר אולי לזהות דברים מהר יותר, אך בסוף הכול עניין של איזונים. עובדי הציבור עושים עבודתם נאמנה".