מסע הקסם של האחים אמיר: רווח של כ-700 מיליון שקל על הנייר בשופרסל בפחות משנה

האחים אמיר, שרכשו בתחילת השנה את השליטה ברשת השיווק הגדולה בישראל, מובילים אותה להציג תוצאות שיא, עם שיפור גדול ברווחיות הודות למהלכי התייעלות והשבחה • בשופרסל מצניעים את תרומת עליות המחירים לרווחיה • מניית החברה יותר מהכפילה את ערכה השנה

האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יונתן בלום
האחים שלומי ויוסי אמיר / צילום: יונתן בלום

המשך תוכנית התייעלות אגרסיבית, לצד גידול בהכנסות ומכירת נכסים שאינם בליבת העסקים, תרמו לזינוק חד ברווחי רשת הקמעונאות שופרסל, רבעון שני ברציפות מאז עברה לשליטת האחים יוסי ושלומי אמיר. הניהול ההדוק של האחים והסרת השומנים במטה הרשת עושים את שלהם גם בכל הקשור למניית שופרסל , ששוויה יותר מהוכפל מתחילת השנה ועומד כעת על כ-9.3 מיליארד שקל. 

הקיצוצים האגרסיביים השתלמו: הרווח הנקי של שופרסל זינק ב-374%
שטראוס: צמיחה בהכנסות וחזרה לנתחי השוק טרום הריקול לצד ירידה ברווחיות

במרץ השנה רכשו האחים אמיר רבע ממניות שופרסל מידי גופים ממסדיים תמורת 1.5 מיליארד שקל והפכו למנכ"לים המשותפים שלה. נתח המניות של השניים, שבעבר מכרו את רשת פרשמרקט שהקימו לידי חברת האנרגיה פז, עומד כעת על כ-2.3 מיליארד שקל - ומשקף להם רווח על הנייר של כ-700 מיליון שקל (בנטרול הוצאה של 100 מיליון שקל ששילמו בעת הרכישה לפז עבור קיצור הסכם אי תחרות). 

בסיכום הרבעון השלישי של 2024 הציגה שופרסל רווח נקי של 237 מיליון שקל ברבעון השלישי, זינוק עצום של 374% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרווח הסתכם בכמעט חצי מיליארד שקל (496 מיליון שקל), עלייה של 175%. גורמים בסביבת הרשת הגדולה בישראל טוענים כי השיפור ברווחים נבע פחות מעליות המחירים שבהן נקטו ספקי המזון (והתגלגלו למחירים בשופרסל עצמה) - ויותר ממהלכי התייעלות שהקפיצו את הרווחיות התפעולית. 

הכנסות שופרסל צמחו ב-6.3% והסתכמו ב-4.1 מיליארד שקל. הגידול בהכנסות, ציינו בשופרסל, נבע ממיקוד הפעילות המסחרית והשפעת עיתוי חגי תשרי. לפי הרשת,  המכירות בחנויות הזהות בין שתי התקופות עלו ב-6.5%.

שיעור הרווח הגולמי ברבעון השלישי עמד על 28.5%, שיפור אל מול 26.2% ברבעון המקביל אשתקד. הסיבה לזינוק ברווחיות הגולמית הייתה, לדברי הרשת, "גידול בהכנסות לצד קיטון בעלויות שונות הקשורות לעלות ההכנסות".

נתח המכירות המקוונות של שופרסל (אונליין) ירד מ-17.9% מהיקף המכירות ל-17.1%, תחום שצמח בשיעור נמוך יותר מקצב המכירות הכללי ברשת.

מכירת חלקה של שופרסל בפייבוקס

שופרסל מציגה גידול בנתוני המכירות למ"ר שלה, בקצב שנתי נוכחי של 26.6 אלף שקל למ"ר, זאת למול 25.2 אלף שקל למ"ר בשנה שעברה (2023). בשנת הקורונה, שהייתה שנת שיא בענף, הללו הסתכמו ב-27.9 אלף שקל ומאז נחלשו בהתמדה. 

הרווח התפעולי של הרשת (אחרי הכנסות והוצאות אחרות) זינק ל-330 מיליון שקל ברבעון שחלף, ויותר מהכפיל את עצמו למול רווח תפעולי של 139 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד.

לזינוק ברווחיות הייתה תרומה ממכירת חלקה של שופרסל (50%) באפליקציית התשלומים פייבוקס לידי בנק דיסקונט. שופרסל הכירה ברווח מהעסקה של 44 מיליון שקל לפני מס. הדבר סייע להקפיץ את שיעור הרווח התפעולי (אחרי הכנסות והוצאות אחרות) ל-8% מהמחזור, מול 3.6% בלבד ברבעון המקביל אשתקד. בין הסיבות הנוספות לכך היה שיערוך נכסים ב-10 מיליון שקל ומכירת נכסים לא פיננסיים תמורת 10 מיליון שקל. 

בנוסף קיצצה שופרסל את החוב הפיננסי שלה (נטו) מ-1.2 מיליארד שקל בסוף 2023, ל-200 מיליון שקל בתום תשעת החודשים הראשונים של השנה - קיטון חד של כמיליארד שקל.

לרשת שופרסל יש כיום 431 סניפים בפריסה ארצית, והיא מעסיקה 15.3 אלף עובדים. לרשת יש 2.1 מיליון חברי מועדון, מהם 665 אלף מחזיקים בכרטיס האשראי שלה. לרשת יש גם פעילות נדל"ן מניב ענפה שמסייעת לה בשיפור הרווחיות. שווי הנכסים עומד על 3.7 מיליארד שקל, נכון לסוף השנה שעברה, כאשר עד סוף השנה הנוכחית יבוצע שיערוך נוסף בנכסים, שעשוי לייצר לה רווחים משמעותיים. 

מהלכי התייעלות אגרסיביים

האחים אמיר רכשו כאמור את החזקותיהם בשופרסל במרץ השנה מידי שורה של גופים מוסדיים, שממשיכים להחזיק בחלק הארי של מניותיהם ויכולים לברך על מהלך מוצלח במיוחד מבחינתם.

השניים, שהפכו לבעלי הבית ברשת בפועל, לאחר שנים שבהן נוהלה שופרסל ללא גרעין שליטה, ביצעו עם כניסתם למשרדיה שורה מהירה של מהלכי התייעלות אגרסיביים. הללו כללו פרידה מיותר מ-100 עובדי מטה ופרידה משורה ארוכה של בכירים ברשת, ובראשם המנכ"ל לשעבר אורי וטרמן והיו"ר איציק אברכהן. בד-בבד עשו האחים חריש עמוק בעל הקשור לשיפור תנאי הסחר, מדיניות מחירים ופרידה מפעילויות שאינן בליבת עסקי הרשת ע"ע פייבוקס). 

במקום הבכירים הפורשים הכניסו האחים את אנשי אמונם לרשת. רק בשבוע שעבר הם מינו את שלומי שמיר למנהל חדש לשרשרת אספקה, במקום יפתח בלוך שמסיים את התפקיד.

אגב, המינוי הראשון שהאחים ביצעו עוד במרץ השנה היה של הניצב בדימוס שמעון לביא, לשעבר מפקד המחוז הצפוני במשטרה, שמונה לפרויקטור הביטחון של שופרסל, שעומד בראש מערך שיצמצם ויילחם בתופעות של גניבות מזון והרחקת גורמים עבריינים. 

את רשת פרשמרקט הלכו השניים ופיתחו במהירות, תוך כדי רכישת רשתות וסניפים אחרים. ביולי 2018 ביצעו ניסיון ראשון להנפיק את הרשת בתל אביב שלא צלח, אולם לבסוף ב-2019 השלימו את ההנפקה לפי שווי של מיליארד שקל (אחרי הכסף).

אותה מכירה בקיץ 2021 הותירה בידי האחים תמורה של 1.4 מיליארד שקל במזומן ובמניות, שהשלימה תקבולים של קרוב ל-2 מיליארד שקל מאז ההנפקה (כולל דיבידנדים ודמי ניהול שקיבלו מהרשת). סכום זה איפשר לשניים לממן את רכישת השליטה בשופרסל.