האח הקטן והמכונית האירופאית שיורדת אל העם: החשמליות הזולות שבדרך לישראל

שנת 2025 תיפתח עם עליית מחיר גורפת של כלי הרכב, והחשמליות - הזולות לתחזוקה - יהפכו למוצר יקר מאוד לרכישה • אבל טרנד גלובלי חדש, של חשמליות עירוניות זולות, שחלקן כבר בדרך לארץ, מבטיח להביא את החשמל גם להמונים • הנה כמה מהבולטות שבהן • השבוע בענף הרכב

קטנות מבחוץ, מרווחות מבפנים, במחיר שלא יקרע לכם את הכיס / צילומים: יח''צ
קטנות מבחוץ, מרווחות מבפנים, במחיר שלא יקרע לכם את הכיס / צילומים: יח''צ

שוק הרכב הישראלי פותח את שנת 2025 עם עליית מסים ומחירים לכל רוחב השוק. התוצאה היא שרכישת מכונית משפחתית תקנית חדשה בישראל, עם הנעת חשמל או בנזין, הופכת בהדרגה לפריבילגיה של העשירונים העליונים, או של לקוחות שמוכנים להסתכן בנטילת מימון עמוק.

יש זריזות ממנה, אבל ב־110 אלף שקל המכונית הזו מציע יחס מחיר תמורה נדיר 
62 מיליון שקל: זו עסקת הנדל"ן הגבוהה ביותר שנעשתה השנה, והיא לא בתל אביב 
עם מטוס פרטי ופתיל קצר, הפוליטיקאי שעשוי להיות אחד הקולות החשובים באירופה 

אבל גם בתוך אפלת יוקר המחיה התחבורתי יש קרן אור. בסין, בקוריאה ובאירופה יש כיום ביקוש מסיבי לכלי רכב חשמליים עירוניים, קומפקטיים מבחוץ אבל מרווחים ומאובזרים מבפנים, שעלות הרכישה והתפעול שלהם נגישה גם להמונים. טווח הנסיעה של רובם מוגבל יחסית, בין כ-300 ל־380 ק"מ, וכך גם הביצועים. אבל בהתחשב בכך שרוב הלקוחות בישראל לא נוסעים יותר מכמה עשרות קילומטרים ביום, בדרך כלל בכבישים עירוניים פקוקים, יש כאן פוטנציאל לטרנד חדש. להלן כמה דגמים שנמצאים כבר מעבר לפינה.

MG WINDSOR: מסין לאירופה דרך הודו

מחיר בסיס משוער: 130-135 אלף שקל
מועד הגעה משוער: מחצית שניה 2025

קבוצת SAIC כובשת כיום את המכירות בפלח החשמלי בהודו בזכות מכונית קומפקטית מרווחת, זולה ומאובזרת, שהיא בכלל לא מייצרת בעצמה. המכונית, בעלת השם הקולוניאלי MG WINDSOR, מבוססת על דגם פופולרי בסין בשם CLOUD של חברת Baojun, שבה יש לסאייק נתח בעלות.

MG WINDSOR / צילום: יח''צ
 MG WINDSOR / צילום: יח''צ

לרכב בעל העיצוב הייחודי יש אורך של 4.29 מ', רוחב 1.85 מ' וגובה 1.65 מ', ותא נוסעים מרווח הודות לבסיס גלגלים "משפחתי" באורך 2.7 מ'. תא הנוסעים מאובזר היטב וכולל מסך מולטימדיה ענק, עור מלאכותי, מושבים חשמליים וכו' וחבילת בטיחות אקטיבית.

המנוע הוא בהספק 134 כ"ס וסוללה של 50.6 קילוואט אמורה להעניק טווח משוער של כ־380 ק"מ. בסין המכונית עולה בגרסה היקרה ביותר כ־14 אלף דולר, כמעט 20% פחות ממחיר גרסת הכניסה של MG4. לפיכך כאשר היא תגיע לאירופה ואלינו, כנראה במחצית השנייה של 2025, אפשר לקוות למחיר בטווח של כ־130 אלף שקל בישראל, פלוס מינוס.

BYD ATTO2: האח הקטן של מוביל המכירות הישראלי

מחיר בסיס משוער: 130-140 אלף שקל
מועד הגעה משוער: מחצית ראשונה 2025

לקבוצת BYD, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, יש לא מעט דגמים עירוניים, אבל הראשון שצפוי לנחות באירופה ואצלנו, הוא קרוס־אובר קומפקטי אבל מרווח, שנושא את השם ATTO 2. הרכב כבר נמכר בהצלחה בסין ובדרום אמריקה תחת השם UP, והוא נמתח לאורך 4.31 מ', רוחבו 1.83 מ', גובהו 1.67 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.62 מ'.

BYD ATTO2 / צילום: יח''צ
 BYD ATTO2 / צילום: יח''צ

יש לו תא נוסעים מושקע ומאובזר, שנראה כמו גרסה מוקטנת של ה־Atto3, וכולל מערך פיקוד דיגיטלי, גג פנורמי ועוד.

התחנה הראשונה שלו באירופה, במחצית הראשונה של 2025, תהיה בריטניה, ושם נמסר השבוע כי הדגם יגיע עם מנוע בהספק 174 כ"ס וסוללה של 42.4 קילוואט־שעה שמספקת טווח של עד 311 ק"מ ב־WLTP. בסין הוא מוצע גם עם סוללה גדולה יותר, וסביר להניח שגם היא תגיע.

המחיר באירופה טרם נמסר, אולם בסין המחירים נעים בין כ־13 אלף דולר ל־16 אלף דולר לגרסה מאובזרת עם סוללה גדולה. לפיכך טווח מחיר של 130־140 אלף שקל במיסוי הנוכחי הוא לא בלתי אפשרי.

סיטרואן E־C3: אירופה יורדת אל העם

מחיר בסיס משוער: 120-130 אלף שקל
מועד הגעה משוער: מחצית שניה 2025

אם לא יחולו הפתעות תנחת כאן במחצית הראשונה החשמלית הקומפקטית והזולה ביותר מתוצרת אירופה שהושקה בשנים האחרונות. סיטרואן E־C3, שתוכננה במקור עבור השוק ההודי, מעוצבת כמו קרוס־אובר קומפקטי מוצק וחסון אך ממדיה "עירוניים": אורך של 4.01 מ' בלבד, רוחב 1.75 מ', גובה 1.57 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.54 מ'.

סיטרואן E־C3 / צילום: יח''צ
 סיטרואן E־C3 / צילום: יח''צ

יש לה תא נוסעים בעיצוב צעיר ומינימליסטי עם שני צגים דיגיטליים ומרחב סביר לארבעה מבוגרים. מנוע בהספק 113 כ"ס מאיץ אותה מאפס ל־100 ב־11.5 שניות וסוללה של 45 קילוואט אמורה לספק טווח של עד 326 ק"מ עם תמיכה בטעינה מהירה של 100 קילוואט. באירופה היא עולה כ־23 אלף אירו בלבד, מה שאומר שבישראל יש לה בהחלט פוטנציאל להימכר בטווח של עד 130 אלף שקל ולהיות החשמלית האירופית הזולה בשוק.

יונדאי INSTER: קטנה עם טווח הגיוני

מחיר בסיס משוער: 120-130 אלף שקל
מועד הגעה משוער: מחצית שנייה 2025

ה־INSTER הקטנטנה של יונדאי הגיעה לאירופה כבר בשנה שעברה, אולם לאחרונה הפכה יותר רלוונטית אלינו בזכות גרסת "טווח ארוך". לגרסה הזו יש סוללה של 49 קילוואט, טעינה מהירה יחסית וטווח מוצהר מכובד של עד 370 ק"מ ב־WLTP. המנוע מייצר 116 כ"ס והביצועים די נמרצים ביחס לקטגוריה, עם תאוצה ל־100 קמ"ש ב־10.6 שניות.

יונדאי INSTER / צילום: יח''צ
 יונדאי INSTER / צילום: יח''צ

זוהי אחת המכוניות הקטנות בחבורה, עם אורך של 3.82 מ', אבל גובהה 2.58 מ' ובסיס הגלגלים שלה באורך 2.58 מ' מה שמבטיח תא נוסעים מרווח יחסית לארבעה. יש לה אפילו תא מטען בנפח הגיוני של 280 ליטר. התא עצמו מעוצב במתכונת "צעירה" ודיגיטלית עם שני מסכים גדולים ולא מעט צעצועים.

המחיר באירופה עומד על כ־26 אלף אירו לגרסה הזו. לא מחיר רצפה אבל יש גם גרסת טווח רגיל עם טווח של עד 327 ק"מ שמחירה כ־24 אלף אירו בלבד, מה שאומר עודף מ־130 אלף שקל בישראל. באופק נמצאת גם גרסת SUV של הרכב.

JAC 30: קטנה מבחוץ, גדולה מבפנים

מחיר בסיס: 130 אלף שקל
מועד הגעה: כבר בישראל

כמעט מתחת לרדאר נחתה כאן עירונית חשמלית מבית חברת JAC, שנושאת את השם JAC 30. יש לה עיצוב ייחודי עם חרטום, שמזכיר לא מעט את "מיני" של ב.מ.וו. אורכה 4.02 מ' בלבד אולם עם גובה של 1.56 מ' ובסיס גלגלים של 2.62 מ' היא מציעה מרווח פנים של מכוניות מקטגוריה גבוהה יותר.

JAC 30 / צילום: יח''צ
 JAC 30 / צילום: יח''צ

כמקובל בעדות סין התא מאובזר היטב ביחס למחיר וכולל מסך מולטימדיה של 15.6 אינץ', ריפוד עור מלאכותי, חלון גג, חישוקי 17 אינץ' ועוד. הרכב לא מצויד בינתיים במערכות בטיחות אקטיביות (ADAS) אלא בהתרעה פסיבית בלבד.

מערכת ההנעה עדכנית וכוללת מנוע בהספק 136 כ"ס וסוללה בגודל כ־52 קילוואט, שמספקת לרכב טווח של עד 374 ק"מ ב־WLTP. המחיר בהחלט "סיני" ומתחיל בכ־130 אלף שקל.