תעריפי הנסיעה ברכבת הקלה, שאמורים היו לעלות בחודש יולי האחרון, עדיין לא עודכנו בשל בעיות טכניות, ובממשלה מעריכים כי אובדן ההכנסות כתוצאה מהעיכוב הזה מסתכם כבר ב-60 מיליון שקל. במשרד התחבורה מאיימים בהשתת קנסות על המפעילות בסך מאות אלפי שקלים.
● בלעדי | ארבעה חודשים אחרי כניסת המנכ"ל החדש: מנהלים בכירים בנת"ע עוזבים
● בדיקת גלובס | 12 ק"מ בשנה בלבד: סלילת נתיבי התחבורה הציבורית בישראל נחשפת
תעריפי הנסיעה ברכבות הקלות בגוש דן ובירושלים אמורים היו לעלות כאמור כבר בחודש יולי האחרון בסכום של 2 שקלים, ולעמוד על מחיר של 8 שקלים, בהתאם לצו תעריפים שנחתם כבר לפני יותר משנה.
אבל, כאמור, המפעילות עדיין לא ביצעו את ההיערכות הנדרשת למהלך של העלאת המחירים, ובמשרד התחבורה מאיימים בהשתת קנסות בסך מאות אלפי שקלים לכל יום של עיכוב נוסף, כך נודע לגלובס.
סבסוד של עליית מחירי התחבורה הציבורית
בחודש יולי 2023 אמורים היו לעלות תעריפי התחבורה הציבורית בכל הארץ בשיעור של 12%. בין משרד התחבורה למשרד האוצר התחולל אז מאבק על סבסוד עליית המחירים, כדי למנוע את ההתייקרות בתחבורה הציבורית, והמאבק הזה הוליד בסופו של דבר פשרה. לפי הפשרה שהושגה, אחד מהמקורות למימון הסבסוד הזה יהיה העלאת תעריף הרכבות הקלות ל-8 שקלים לכרטיס שנה מאוחר יותר.
תחילה הכחישו במשרד התחבורה שאלו ההסכמות שהושגו, אך בסופו של דבר ועדת המחירים אישרה את ההעלאה בצו, כך שהחל מחודש יולי האחרון המחירים ברכבות הקלות אמורים היו לעלות.
מכתבים ואיומים, אבל עדיין לא קנסות
ואולם מאז חודש יולי האחרון, זה חצי שנה, המחירים לא עלו, והמקור התקציבי המתוכנן לא הגיע. בין מפעילי הרכבות הקלות ומשרד התחבורה מחליפים מכתבים ואיומים. תחילה רצו במשרד התחבורה להתחיל ולקנוס את המפעילות החל מתחילת החודש הנוכחי, בעלות של מאות אלפי שקלים בכל יום של עיכובים בהחלת המחיר החדש בהתאם לצו, אלא שהייעוץ המשפטי במשרד בלם את היוזמה, ובמקומה שיגרו במשרד התחבורה איום שלפיו אם המפעילות לא יהיו מוכנות לכך ב-10.2 - הקנסות יינתנו.
כך, במכתב ששלח עידן מועלם, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, לחברת נת"ע, מפעילת הרכבת הקלה בגוש דן, נכתב כי "לפני שנה וחמישה חודשים היה עליכם להתחיל בהיערכות מוגברת, לקראת יישום הוראות הצו באופן מוחלט ומלא".

עידן מועלם, מנהל הרשות לתחבורה ציבורית / צילום: כדיה לוי
משלא נעשה כך החלו, על פי המכתב, להתקיים ישיבות שבהן בחברה טענו שיש צורך לבצע שינויים במערכות הכרטוס. גם במהלך החודש הנוכחי התקיימה ישיבה, שבה הובטח שהתקלות יסתיימו, אבל אלו לא תוקנו. "אנו שומרים את מלוא הסמכויות והזכויות הנתונות בידינו לבחון קיזוז מתקציב חברתכם על כל הפסד פדיון שייגרם למדינה", איים מועלם.
מכתב דומה נשלח גם לחברת כפיר, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים. "החובה והאחריות ליישום הוראות הדין חלה עליכם באופן בלעדי, ולא תתקבל כל טענה או ניסיון לתלות את האחריות בגורם אחר ובפרט ברשות הארצית", נכתב על ידי מועלם, שאיים בהשתת קנסות לפי חוזה ההפעלה. לגלובס נודע שמדובר בסכום עתק של 360 אלף שקל לכל יום עיכוב.
במקביל אמורה להיכנס לתוקף התייקרות נוספת במחירי התחבורה הציבורית בהתאם לתקציב 2025, שעדיין לא עבר במלואו בכנסת. לכן, בתחילת החודש ברשות הארצית הוציאו מכתב ובו הקפאת העלאת מחירים.
כפיר: "ברגע שתתקבל הנחיה תבוצע העלאה"
גורמים בממשלה טוענים כי הקפאת העלייה הזו לא קשורה כלל לעליית המחירים ברכבות הקלות, שנקבעה כשנה וחצי קודם לכן, אך מנגד, גורמים בענף התחבורה מצביעים על כך שלא התקבלו הנחיות אחרות לגבי הרכבות הקלות, וכן לא נמסרו תשובות לשאלות בנושא, וכי הקודים הנדרשים לצורך יישום העלאת התעריף נשלחו רק בימים האחרונים.
כך או כך, הדחייה בהעלאת תעריפי הרכבת הקלה גרמה לנזק של 60 מיליון שקל, שיקוזז מתקציב משרד התחבורה.
מכפיר נמסר, כי החברה "ערוכה ליישום הצו להעלאת מחיר הנסיעה בהתאם להנחיות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. ברגע שתתקבל הנחיה תבוצע העלאת התעריף.
מנת"ע נמסר, כי החברה "משתפת פעולה באופן הדוק עם הרשות לתחבורה ציבורית ומשרד התחבורה, ותדאג ליישם את עליית התעריפים בהתאם לצו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.