מכרז הפיילוט להקמת דירות מעל תחנת הרכבת במודיעין שוב נכשל

המכרז, הכולל בניית 125 יח"ד ושטחי מסחר ותעסוקה במתחם התחנה, נותר ללא הצעות, גם לאחר שרמ"י הסבה את ייעוד יחידות הדיור משכירות לצמיתות לבנייה לשוק החופשי

תחנת הרכבת במודיעין / צילום: Shutterstock
תחנת הרכבת במודיעין / צילום: Shutterstock

כישלון שני לפיילוט של רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל, לפיתוח מתחם תחנת רכבת מודיעין מרכז: בחודש מאי בשנה שעברה, פרסמה רמ"י במסגרת הפיילוט מכרז עבור בניית 125 יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה במתחם התחנה, אך המכרז נסגר ללא זוכים, ארבעה חודשים לאחר מכן. השנה, פורסם המכרז שוב, עם תנאים מעודכנים ומשופרים לכאורה - אך היום (ב') הודיעה ועדת המכרזים של רמ"י כי הוא שוב נסגר ללא כל הצעות.

עם מענק הקמה של 1.7 מיליארד שקל: מכרזי הענק בירושלים יוצאים לדרך
הפרויקט בחיפה שגילה - ללא הקלות, מחיר למשתכן לא היה רווחי

ב"סבב" הראשון, המכרז פורסם כמכרז לתכנון, להקמה, ולמימון של מתחם בו, בין היתר, ייבנו 125 יחידות דיור להשכרה ארוכת־טווח, לצמיתות. בנקודת הזמן הנוכחית, עם ריבית גבוהה מאוד, לשוק השכירות ארוכת־הטווח אין כמעט היתכנות, ולכן אפשר לתלות בזה את חוסר ההיענות למכרז מצד יזמים, בזמנו. אלא שהפעם, כאשר המכרז פורסם שוב, הוא לא כלל שכירות ארוכת־טווח - כלומר, 125 יחידות הדיור במתחם יועדו למכירה בשוק החופשי. כמו כן, הדרישה להקצאת 300 מקומות חניה במתחם עבור רכבת ישראל, בוטלה.

עדכונים אלו אמורים היום להפוך את המרכז לאטרקטיבי יותר עבור היזמים ולמשוך הצעות, וזאת למרות הגדלה מסוימת של הוצאות הפיתוח שיצטרך לשלם היזם, בכ־1.5 מיליון שקל. רמ"י אף ציינה בעת הניסיון השני לשיווק המכרז כי הוא "יוצא בשנית, בתנאים משופרים". על אף השינוי, לא הוגשו כל הצעות גם ב"סבב" השני של המכרז, והוא נכשל.

פוטנציאל הכנסות של מאות מיליוני שקלים

למכרז זה משמעות רבה, שכן הוא הראשון שיצא לדרך במסגרת ההסכם בין רכבת ישראל לבין הרשות, לפיתוח אזורי מסחר, תעסוקה ומגורים במתחמי הרכבת, הסכם שיאפשר לנצל טוב יותר את הנדל"ן שתופסות תחנות הרכבת ולהוסיף בהן ייעודים שונים. כפי שפרסמנו בעבר, במהלך השנה, צפויים להתפרסם עוד שלושה מכרזים כאלו, במטרה לפרסם עוד כאלו בעתיד - עם פוטנציאל הכנסות למדינה של מאות מיליוני שקלים.

כישלון כפול של המכרז הראשון מסוג זה עשוי בהחלט לעכב את מימוש הרעיון, אך נדגיש כי ברמ"י מגדירים אותו כפיילוט, אשר במסגרתו היא בוחנת מה תהיה הדרך הנכונה ביותר לשווק אותו - ובעתיד גם את המכרזים האחרים. לכן, המכרז צפוי להתפרסם בשלישית בעתיד הלא רחוק.

כאמור, המכרז הוא יישום ראשון של ההסכם שנחתם בין רמ"י לרכבת ישראל בתחילת שנת 2024. מדובר במתחם שהוא חלק מתוכנית להקמת מרכז עסקים ראשי (מע"ר) בלב מודיעין, ששטחה כ־350 דונמים. במסגרת התוכנית, ייבנו כ־1,350 יחידות דיור במבנים בני 9-12 קומות.