מגמת הפחתת החניות במרחב הציבורי תהפוך בקרוב למציאות בשטח. כך עולה מטיוטת תקנות חדשה שפורסמה לאחרונה על ידי משרד הפנים. הטיוטה, המציעה תיקון של "תקנות התכנון והבנייה (התקנת מקומות חנייה)", מפרטת כיצד ייקבע מספר מקומות החנייה שיוקצה בכל היתר בנייה חדש בשלל ייעודים - וכמעט בכולם היא מציעה הפחתה משמעותית במספר זה.
● המדינה התחילה לטפל בחדירת גורמי פשע למכרזים וגילתה תמונה מבהילה
● "השוק מקרטע": הקבלנים שיוצאים לגייס חוב בבורסה, והסיבות
טיוטת התקנות פתוחה להערות הציבור עד 18 ביוני. היא פורסמה כחלק ממהלך שמובילים משרד הפנים ומנהל התכנון לביטול החלוקה בין שטחים עיקריים לשטחים משניים, כדי להבטיח גמישות רבה יותר בתוכניות חדשות. כחלק מהשינוי נדרש גם לשנות את ההגדרות לגבי מתן "היתר בנייה כולל" (ללא אותה חלוקה לשטחים עיקריים ומשניים), ובמשרד הפנים מנצלים את המהלך גם כדי לעדכן את מספר מקומות החנייה המותרים בייעודים שונים. השינוי אינו כולל היתרי בנייה למגורים ולמלונאות.
מקום אחד לכל 76 מ"ר
התקנות לקביעת מקומות החנייה נקבעו על סמך כמה מושגים: ראשית, הן כוללות חלוקה של היישובים ליישובים עם מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נושאים) וליישובים ללא מתע"ן, מתוך התפיסה שככל שהיישוב קרוב יותר למערכת כזו, כך נדרשים פחות מקומות חנייה לכלי רכב.
שנית, יישובים עם מתע"ן - רכבת קלה לדוגמה, מטרונית, מטרו בעתיד - נחלקים לשלושה אזורים: אזור א', במרחק אווירי של עד 300 מטרים מציר מתע"ן; אזור ב', בין 300 ל־600 מטרים מציר מתע"ן; אזור ג', שאינו בתחום אזור א' או ב'. בתקנות נקבע מספר מרבי של מקומות חניה בכל ייעוד, וכן "מספר טווח", מעין טווח שבמסגרתו יכולה לקבוע הרשות את המפתח המתאים לה עבור כל ייעוד.
אם כן, מהם השינויים שמציעה טיוטת התקנות החדשה? בחנויות בשטח עד 3,060 מ"ר, באזור א' ביישוב שיש בו מתע"ן לדוגמה, יינתן מקום חנייה אחד לכל 76 מ"ר, בעוד כיום ניתן לחנויות בשטח עד 2,000 מ"ר מקום חניה אחד לכל 50 מ"ר; לחנויות כאלו באזור ב' יינתן מקום אחד על כל 46 מ"ר, לעומת 30 מ"ר כיום; ולחנויות באזור ג' - מקום אחד בטווח שבין 38 ל־76 מ"ר, לעומת טווח שבין 25 ל־50 מ"ר כיום.
המגמה דומה גם בחנויות גדולות יותר, בשטח שעד 15,300 מ"ר: ביישוב עם מתע"ן יוקצה מקום אחד לכל 153 מ"ר באזור א', לעומת 100 מ"ר כיום (בחנויות עד 10,000 מ"ר), באזור ב' - מקום אחד לכל 76 מ"ר, לעומת 50 מ"ר כיום, ובאזור ג' מקום אחד לכל שטח בטווח שבין 69 ל-153 מ"ר, לעומת טווח של 25 עד 50 מ"ר כיום. הפחתה תירשם גם בשטחי מסחר החולשים על יותר מ-15,300 מ"ר.
במרכז מסחר שכונתי ביישובים עם מתע"ן מגדירות התקנות החדשות מקום חנייה אחד למספר טווח שבין 38 ל-76 מ"ר, לעומת מספר טווח של 25 עד 50 מ"ר כיום; בייעוד משרדים ותעשייה עתירת ידע, ביישובים עם מתע"ן מוגדר בטיוטת התקנות החדשה מקום חנייה אחד לכל 300 מ"ר באזור א', לעומת 240 מ"ר כיום; מקום חנייה אחד לכל 150 מ"ר באזור ב', לעומת 120 מ"ר כיום; ומקום חנייה אחד לכל 75 מ"ר באזור ג', לעומת 60 מ"ר כיום.
גם במסעדות ובבתי קפה
גם במסעדות ובבתי קפה צפויים להצטמצם מקומות החנייה לכלי רכב משמעותית: ביישובים עם מתע"ן, באזורים א' ו-ב' תוקצה חניה אחת לכל 25 מ"ר בייעוד זה, לעומת מקום חנייה אחד לכל 20 מ"ר כיום; באזור ג' יוקצה מקום חנייה אחד לכל 13 מ"ר, לעומת מקום אחד לכל 10 מ"ר כיום - וכך גם ביישובים ללא מתע"ן. המשמעות היא כי מסעדה באזור א' ביישובים עם מתע"ן, בשטח 1,000 מ"ר, תוכל לקבל לכל היותר 40 מקומות חנייה אם יתקבל השינוי בתקנות, לעומת 50 כיום.
הטיוטה החדשה מפחיתה מקומות חנייה גם בייעודי תעשייה ומלאכה, אוניברסיטאות, ספריות, מוזיאונים, מתנ"סים, מרפאות כלליות, מרפאות שבהן מתבצע אשפוז יום ועוד. בחלק מהייעודים, שאולי נחשבים "רגישים במיוחד" בהקשר זה - כמו בתי ספר ובתי חולים - הטיוטה מציעה להשאיר את המצב כפי שהוא כיום, ולא להפחית מקומות חנייה בהיתרים חדשים. עוד כוללת הטיוטה החדשה הפחתה במספר המקומות שיוקצו לאופניים, בחלק מהייעודים.
חלק מתוכנית רחבה
צמצום תקני החנייה הוא חלק מתוכנית ממשלתית רחבה יותר, הקוראת לתעדף תחבורה ציבורית וחלופות לרכב הפרטי. ואולם, מומחי תחבורה טוענים שהמדינה מדברת בשתי שפות; צמצום תקני חנייה שאינו כולל מגורים לא ייתן את התמריץ המשמעותי לשימוש בתח"צ. הספרות המקצועית הראתה כבר לפני שנים שמקום חנייה דוחף את המשתמש לנהוג גם בפקקים. נוסף על כך, גם במוסדות התכנון עדיין מקדמים פרויקטים רבים עם צפיפות בנייה נמוכה (שבה יש פחות לקוחות פוטנציאליים לתח"צ, וכשיש פחות ביקוש לא משתלם לספק היצע ותדירות) ועם שטחים נרחבים לכלי רכב פרטיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.