סימני השאלה שמרחפים מעל המבצע להשבת הישראלים

החזרת לפחות 100 אלף הישראלים שמפוזרים בעולם דורשת בתנאים העכשווים אומץ, והיו גורמים במשרד התחבורה שקראו להמתין עד שהמרחב האווירי ייפתח ללא כל איום, אך עמדתם נדחתה • קיימים סימני שאלה סביב התוכנית - למשל, קיים חשש שהחברות גם יפקיעו מחירים וגם יקבלו שיפוי חודשים לאחר מכן מהמדינה

נתב''ג סגור לאחר התקיפה הישראלית באיראן / צילום: ap, Ariel Schalit
נתב''ג סגור לאחר התקיפה הישראלית באיראן / צילום: ap, Ariel Schalit

על המבצע להחזרת הישראלים לארץ עבדו במשרד התחבורה חודשים והוא כרוך בסיכון משמעותי שכן נתב"ג והמרחב האווירי של ישראל מהווים איום. אם לאחר 7 באוקטובר מטרת אסדרת התעופה הייתה הבטחת רצף אווירי לישראל וממנה, הרי שמיום חמישי בלילה המטרה כוללת שמירה על צי המטוסים הישראלי שהורחק מכאן במבצע סודי, והיא כוללת את החזרתם של לפחות 100 אלף הישראלים שמפוזרים בעולם. החזרתם דורשת בתנאים העכשווים אומץ ואף היו גורמים במשרד שקראו להמתין עוד שבועות עד שהמרחב האווירי ייפתח ללא כל איום אך עמדתם נדחתה.

המבצע הסודי בנתב"ג: כך פונו כל המטוסים לפני התקיפה באיראן
שאלות ותשובות | ממ"ד או מקלט: מהו המרחב הבטוח ביותר מפני מתקפת טילים?

עלות הטיסה תגולגל אל הנוסעים

ועדיין, קיימים סימני שאלה סביב התוכנית. כך למשל, בתקופת הקורונה המדינה התנתה סיוע לחברות התעופה בפיקוח מחירים על טיסות החילוץ, פרקטיקה שלא קיימת היום. כל חברה שתרצה תפעיל טיסות. ברור שחברות זרות אינן מתדפקות על דלתות משרד התחבורה כדי לעשות זאת ומדובר בחברות הישראליות בלבד. הן יטוסו באופן מצומצם שכולל טיסות בודדות ביום ועל פי הערכות מצב ביטחוניות, יורידו נוסעים ומייד יפנו את שדה התעופה ויטוסו ריקים חזרה. לטיסה כזו יש עלות והיא תגולגל על הנוסעים.

רגב הצהירה שפנתה לאוצר כדי שישפו את החברות בעלויות האלו כדי שהמחירים יישארו סבירים. ועדיין קיים חשש שהחברות גם יפקיעו מחירים וגם יקבלו שיפוי חודשים לאחר מכן מהמדינה. מי שצפויים לשלם את המחיר באופן מיוחד הם ישראלים שטסו עם חברות תעופה זרות. החברות ישאפו להחזיר קודם כל את מי שטס איתן לחו"ל, ורק לאחר מכן להחזיר נוסעים אחרים.

משרד התחבורה יקים ועדת חריגים מיוחדת שתפעל למצוא מקומות וקדימות למקרים הומניטריים אך מעבר להם, הישראלים שטסו עלולים למצוא את עצמם ממתינים עוד שבועות עד שיחזרו, מכורח המציאות הביטחונית, אבל גם בהתאם לשיקול דעתן של חברות עסקיות שאינן כבולות באינטרס הציבורי ובהוגנות.