פחות מיממה לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש עם איראן: אחת מחברות התעופה שהפגינו יציבות יוצאת דופן בישראל - פליי דובאי האמירתית הראתה איתותים על כך שמתכננת לשוב לישראל כבר ממחר, אולם זמן קצר לאחר מכן החלו אזעקות ברחבי הארץ. גם חברות התעופה טוס הקפריסאית ובלו בירד היוונית שבבעלות קווי חופשה הישראלית הגישו בקשה לשוב, טרם התקבלו האישורים.
● יו"ר ועדת הכלכלה: "חברות תעופה שהפקיעו מחירים לא יזכו להקלות"
● אל על דורשת, רגב תכריע: הסעיף שיכול לפגוע עוד יותר בנוסעים התקועים בחו"ל
● איך יוצאים ונכנסים לישראל? כל מה שכדאי לדעת
נזכיר כי מוקדם יותר הבוקר (ג'), ברשות שדות התעופה וחברות התעופה הישראליות החלו להיערך לקראת הגברת תדירות טיסות החילוץ ובחנו את האפשרות להתיר עליה של יותר מ-50 נוסעים בטיסות יוצאות. נכון לעכשיו אין שינוי בלוחות הטיסות בנתב"ג ובנמל התעופה בחיפה.
מרשות שדות התעופה נמסר זמן קצר לאחר האזעקות: ״כחלק מההיערכות, מתקיימת הערכת מצב שוטפת עם כלל הגורמים הרלוונטיים, בהם רשות התעופה האזרחית ומערכת הביטחון מתוך מטרה לאפשר חזרה מדורגת לשגרה כבר בשעות הקרובות. רש"ת פועלת בתיאום הדוק עם כל חברות התעופה והגופים השותפים לפעילות בנמלי התעופה, במטרה להבטיח תהליך מסודר ובטוח לציבור הנוסעים״.
בשלב זה מתקיימת הערכת מצב במטרה לאפשר חזרה לשגרה כבר בשעות הקרובות שכוללת הפעלת טיסות גם בשעות הלילה, ומתן אפשרות לנחיתות של יותר משני מטוסים בכל שעה, בשאיפה שבסופו של דבר המספר יהיה דו ספרתי.
מה יקרה לחברות התעופה הזרות?
בענף מעריכים כי אם הפסקת האש תיכנס מחדש לתוקף צפויה חזרה הדרגתית של חברות התעופה, תחילה חברות קטנות שמפעילות טיסות ליעדים קרובים ורק לאחר מכן החברות הגדולות.
ניר מזור סמנכ״ל קשרי תעופה מסביר: ״האירוע הזה פוגע בעומק עונת השיא של ענפי התיירות והתעופה. החזרה של חברות תעופה גדולות צפויה להיות הרבה יותר איטית הפעם, מאחר שהן נמצאות בעבודות שיפוץ למטוסים ולא ירצו לקחת סיכונים בעיקר ליעדים כמו ארה"ב ולונדון.
חברות לואו קוסט ככל הנראה לא יחזרו לפני עונת החגים, אולי פרט לוויזאייר שיש לה בסיסי פעילות באזור. לגבי חברות אזוריות יותר - צ’רטרים רומניים, קפריסאיים, יווניים ופולניים הן צפויות לחזור מהר מאוד. ישראל מהווה שוק מרכזי עבורן, ומהקשר איתן אנחנו יודעים שהן מעוניינות לחזור. הן מהוות חלק משמעותי מהתעבורה האווירית. ראינו את זה גם באפריל ובאוקטובר.
האמירתיות כנראה יחזרו מהר, ברגע שיתאפשר לנחות. לא אתפלא אם יכריזו על כך היום או מחר - יש להן את היכולת לכך. אולם כל עוד נוהל משרד התחבורה נשאר כפי שהוא שמגביל ל-50 נוסעים בטיסה - החברות לא יחזרו מכיוון שזה לא משתלם להפעיל כיוון אחד כמעט ריק״.
יוסי פתאל מנכ״ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל סבור כי בחברות התעופה יבחנו בזהירות את המצב בישראל בטרם תתקבל ההחלטה לשוב. ״חברות התעופה הזרות ימתינו לפחות כמה ימים לראות אם הפסקת האש מתייצבת ואז יקבלו החלטות. להערכתי חלקן ישובו לפי ההודעות הקודמות שלהן המטוסים שטסו לכאן כבר הופנו ללו״ז טיסות אלטרנטיבי ולכן גם החלטה על חזרה לא תהיה מיידית. חשוב לזכור שגם לפני הפסקת הטיסות החברות שטסו לכאן בעיקר מאירופה, טסו לכאן עם מטוסים קטנים יותר ובתדירות נמוכה יותר מאשר הימים שלפני פרוץ חרבות ברזל".
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס מסביר כי "נכון לעכשיו, קשה להעריך מתי בדיוק חברות התעופה הזרות יחזרו לפעול בישראל, אך אנחנו רואים ניצנים ראשונים של שינוי, הבקשה של פליי דובאי היא איתות חיובי שמצביע על תחילתו של תהליך חזרה הדרגתית לשגרה בענף התעופה הבינלאומי. אנו מקווים שזהו צעד ראשון שיביא בעקבותיו גם חברות נוספות, מה שיאפשר לישראלים לטוס שוב למגוון רחב של יעדים בעולם".
לדבריו של מזור, ״ההיצע עדיין מצומצם ולא מספק את הצרכים ליולי, אוגוסט והחגים, והצפי הוא שהמחירים יהיו בהתאם. אני צופה שתהיה נדידה של חופשות לתקופת ספטמבר והחגים - אנשים יצטרכו לדחות את הנסיעות אולי לעבר אוקטובר כדי לנפוש השנה. החזרה הישראלית לחופשה תמיד מהירה והביקוש גבוה״.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.