לפני קרוב לעשור ביצעה חברת הטכנולוגיה הישראלית נייס עסקה שהדהימה את השוק. היא שילמה כ־940 מיליון דולר עבור החברה האמריקאית InContact, כדי להאיץ את פעילותה בתחום הענן. לימים התברר שרכישת הענק הזאת הייתה אחת מנקודות המפתח של נייס בעשור האחרון שקנתה לה לא מעט מההצלחה שלה. אין ספק שזה אחד המהלכים שהפכו את ברק עילם מעוד מנכ"ל בנייס למנכ"ל המיתולוגי שלה. כל כך מיתולוגי שמאז העזיבה שלו במאי שעבר, המניה עדיין לא הצליחה להתאושש. כעת, נראה שסקוט ראסל, מי שנכנס לנעליו של עילם בתחילת השנה, מנסה להמר גם הוא על כל הקופה ולהשאיר חותם.
● נייס רוכשת חברת AI ב-955 מיליון דולר. המניה קופצת בוול סטריט
● יצרנית הסוללות שקופצת בתל אביב ומשלימה עלייה של 80% בשבוע
ביום שני הודיעה נייס על הרכישה הכי גדולה בתולדותיה - 955 מיליון דולר עבור החברה הגרמנית Cognigy, שאמורה להאיץ את פעילותה של נייס בתחום הבינה המלאכותית לניהול חוויית הלקוח (CX AI). נכון לפתיחת המסחר ביום הדיווח, המניה הגיבה בעליות של 6% בוול סטריט ונראה שהמשקיעים אופטימיים לגבי הרכישה.

הרכישה שהשוק חיכה לה?
נייס מספקת פתרונות טכנולוגיים לתחום ניהול קשרי לקוחות וכן לניהול סיכונים. אחת הפעילויות הבולטות של החברה הוא ניהול של מוקדי שירות לקוחות (קול סנטר) בענן. אחד הגורמים שהעיקו על מנייתה, מעבר להתפטרות עילם, היה מהפכת ה־AI. אמנם נייס עצמה פועלת ומציעה פתרונות בתחום, אך החשש בשוק היה מכניסת סוכני AI שיחליפו סוכנים אנושיים במוקדי השירות שנייס מספקת להם מערכות טכנולוגיות, מה שעלול לפגוע בפעילותה של נייס.
החברה הנרכשת נכנסת בדיוק למקום הזה: לפי הודעת נייס, Cognigy היא המובילה בתחום conversational and agentic AI - היא מאפשרת לארגונים עסקיים לפרוס סוכני AI שמעניקים ללקוח שירות מיידי. בין לקוחותיה של Cognigy נמצאים מותגים אירופים בולטים כמו יצרנית הרכב מרצדס־בנץ, יצרנית המזון נסטלה, רשת הקמעונאות Lidl, חברת מוצרי הצריכה הנקל וקבוצת התעופה לופטהנזה, כך שיתרון נוסף של רכישתה לנייס הוא התרחבות בשוק האירופי. בנייס מזהים ברכישה "הזדמנות ענק בתחום ה־CX AI", שתוסיף לחברה יכולות AI מתקדמות וטאלנט בתחום, תאיץ את הצמיחה בענן בעיקר בפעילות של AI ושירות עצמי ותקדם את המודל העסקי ליותר פעילות מבוססת אינטראקציות.
ראסל מנסה לעשות ברק עילם?
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, התייחס לרכישה ואמר כי "נייס נמצאת תחת לחץ תקופה ארוכה בשל חששות השוק להיעדר אסטרטגיית AI ותחרות מצד ה־AI, כמו גם חולשה כללית בשוק הקול סנטר (טכנולוגיה למוקדי שירות לקוחות). נייס הדגישה בשיחות הוועידה האחרונות שלה את ההתקדמות ב־AI ומוצרים שהשיקו, אבל זה כנראה עובד טוב יותר כשקונים חברה שהיא Pure־Play AI (חברה המתמקדת ב־AI)".

סקוט ראסל מנכ''ל נייס / צילום: באדיבות נייס
לדברי וסצ'ונוק, הייתה ציפייה מראסל להוביל את נייס לביצוע של עסקה משמעותית. לדבריו, במקרים לא מעטים כשחברה מבצעת רכישה בתחום שאינו בליבת עסקיה זה מצד אחד טוב ברמה האסטרטגית, אך מצד שני עלול להעיד על חולשה בעסקי הליבה שלה, וכבר כיום ההערכה היא שיש האטה ניכרת בצמיחת עסקי ה־SaaS של נייס. "נראה שהחברה מחפשת תחליף להאצת הצמיחה", הוא מוסיף. "אסטרטגית זה מהלך נכון מאוד כי AI הוא המקום הטבעי לנייס להתקדם בו, אבל היא צריכה להוכיח איך היא ממנפת את הצמיחה ומכניסה את זה לפלטפורמה שלה".
משתמשת כמעט בכל קופת המזומנים
נייס הודיעה כי היא תממן את העסקה ממקורותיה העצמיים. בקופת החברה היו בסוף הרבעון הראשון מזומנים והשקעות בסך למעלה מ־1.6 מיליארד דולר, לעומת חוב של כ־460 מיליון דולר - כלומר היקף המזומנים נטו היה כ־1.15 מיליארד דולר. וסצ'ונוק מדגיש כי בפועל נייס משתמשת כמעט בכל קופת המזומנים נטו שלה לטובת הרכישה של Cognigy. הרכישה כוללת גם תמורה מותנית בסך 50 מיליון, מתוכם חצי במזומן וחצי ב־158 אלף מניות נייס. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הרביעי של השנה, בכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים שונים. יועציה של נייס בעסקה היו בנק ההשקעות ג'פריס ו־Qatalyst Partners.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.