לוין ושיקלי דוחים את הצעת סולברג; בהרב-מיארה תודח בשבוע הבא

השרים יריב לוין ועמיחי שיקלי דחו את ההצעה להעביר את הדחת היועמ"שית לוועדת גרוניס • רק שלושה שרי משפטים לשעבר יכלו לייצג בוועדה את הממשלה, אך סירבו

שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם ("ג'רוזלם פוסט"), יואב דודקביץ ("ידיעות אחרונות")
שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם ("ג'רוזלם פוסט"), יואב דודקביץ ("ידיעות אחרונות")

השרים יריב לוין ועמיחי שיקלי דוחים היום (ד') את הצעתו של המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט נעם סולברג, לפעול דרך ועדת גרוניס לצורך הדחתה של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה. המשמעות: הממשלה צפויה להחליט בשבוע הבא (4.8.25) על הדחתה, והמאבק בנושא יעבור לבג"ץ.

החלטת סולברג לגבי הדחת היועמ"שית בהרב-מיארה - והרמז לממשלה
עתירה לבג"ץ: להורות ליריב לוין למנות שופטים לכל הערכאות

סולברג דחה אתמול (ג') את בקשתם של כמה מן העותרים ובהרב-מיארה למנוע את הדיון בממשלה, באומרו כי המועד לביקורת השיפוטית הוא לאחר קבלת ההחלטה. לפני כן קבע סולברג כי ההדחה לא תיכנס לתוקף באופן מיידי, כדי לאפשר לעתור לבג"ץ נגדה. השבוע פורסם כי בכוונת הממשלה להימנע משיתופה של בהרב-מיארה בישיבותיה ובישיבות הקבינט, ולמעשה להחרים אותה ולהתעלם ממנה.

לצד זאת הציע סולברג כי הממשלה תעביר את סוגיית ההדחה לעיונה של הוועדה הציבורית בראשותו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס. לוין לא הצליח למצוא לממשלה נציג (שר משפטים או יועץ משפטי לשעבר) שיתמוך בהדחה, ובשל כך החליטה הממשלה לקיים את השימוע לבהרב-מיארה בוועדת שרים מיוחדת בראשותו של שיקלי. בהרב-מיארה לא התייצבה לשימוע, בנימוק שהוא בלתי חוקי ולמראית עין, והוועדה החליטה להמליץ לממשלה להדיח אותה.

"לממשלה לא נותרה ברירה"

כעת אומרים לוין ושיקלי כי הבעיה העיקרית במתווה הקבוע הייתה ביכולת למנות את נציג הממשלה, האמור "להיות קרוב רעיונית למדיניותה של הממשלה". לדבריהם, כל שבעת היועצים המשפטיים לשעבר מתנגדים להדחתה של בהרב-מיארה, ובין 14 השרים לשעבר - 11 מנועים מלהתמנות לוועדה, התבטאו נגד ההדחה או מתנגדים למדיניות הממשלה. לוין נפגש עם שלושת האחרים (שאת שמותיהם אינו מציין), אך לא הצליח לשכנע אותם להצטרף לוועדה.

לדברי לוין ושיקלי, מאחר ש"סמכותה וחובתה של הממשלה היא להבטיח שירות משפטי מתפקד בשיתוף-פעולה יעיל עם הממשלה", ומאחר שהופרכה הנחתה של ועדת שמגר (לעניין מינוי היועץ המשפטי) לפיה ההליכים יתקיימו במהירות וביעילות - לא נותרה לממשלה ברירה אלא לשנות את ההליך (שנקבע בהחלטת ממשלה בשנת 2000).