רמי לוי בראש, שופרסל מאבדת גובה: מה חושבים הישראלים על רשתות המזון?

רמי לוי היא רשת המזון המובילה השנה ולוקחת את הבכורה משופרסל, שמתייצבת במקום הרביעי • אושר עד, המחזיקה ב־20 סניפים, מצליחה למשוך את הישראלים עם מחירים נמוכים

סניף רמי לוי שיווק השקמה בשער בנימין / צילום: Reuters, Ammar Awad
סניף רמי לוי שיווק השקמה בשער בנימין / צילום: Reuters, Ammar Awad

קטגוריית רשתות המזון במדד המותגים מציגה שתי מגמות ברורות: הראשונה היא שהציבור הישראלי פשוט לא אוהב את רשתות המזון, השנייה - יוקר המחיה והעלאות המחירים התכופות דוחפים את הצרכנים להעדיף חנויות דיסקאונט, המציעות סחורות במחירים מופחתים משמעותית.

למדד המותגים המלא לשנת 2025

מבין 13 רשתות המזון שנכללו השנה בקטגוריה, היחידות שנכנסו לרשימת ה־100 הן שתי רשתות דיסקאונט - רמי לוי ואושר עד.

נראה כי הצרכנים מעדיפים את אושר עד, למרות שמספר הסניפים שלה עומד על כ-20 בלבד - כשליש מזה של רמי לוי, היא לא מפרסמת כלל בטלוויזיה, והיא לא מספקת שירות משלוחים.

הרשת מצמצמת פערים מול המתחרה הגדולה רמי לוי בקצב מסחרר. לפי הערכות בענף, המכירות של אושר עד ב-2024 עומדות על למעלה מ־6 מיליארד שקל, כשהמכירות של רשת רמי לוי באותה שנה עומדות על כ־7.4 מיליארד שקל.

אז איך זה קורה? בין היתר בזכות המודל ייחודי של מכירת מוצרי חשמל, צעצועים ואלכוהול במחירים נמוכים במיוחד. במקרים מסוימים המחיר נמוך ב־10%-20% מהמתחרים בשוק, והגולשים ברשתות החברתיות מפיצים בעצמם את השמועה ברשתות החברתיות על נינג'ה ומכונות כביסה בפחות מ־1,000 שקל.

YELLOW: לוקיישנים ופרסום חזק

במקום השלישי בקטגוריה ממוקמת רשת חנויות הנוחות של פז, Yellow. הרשת, שלא מאופיינת במחירים זולים, עדיין זוכה באהדת הציבור. היא עושה זאת בעיקר בזכות הרבה לוקיישנים, קהל שבוי ופרסום חזק. לרשת יש 240 חנויות בתחנות דלק ברחבי הארץ, כך שלא מפתיע ש-1.6 מיליון לקוחות רשומים לאפליקציה, והמחזור שלה עומד על מעל 3 מיליארד שקל.

צעד נוסף שנקטה יילו, וחיזק את מעמדה, הוא השקת תוכנית מנוי לקפה. במסגרתה, תמורת סכום חודשי של 30 שקל ניתן יהיה לרכוש עד 31 כוסות קפה בחודש. יחד עם האפליקציה שלה שמעניקה צבירה עבור תדלוק, היא מצליחה למשוך את מיליוני הנהגים שעולים על ההגה כל יום למטרת תדלוק, והקפה כבר ימשוך אותם לתוך החנות - ומי יסתפק רק בכוס קפה שעולה שקל?

האחים אמיר איבדו את אמון הציבור

אם בשנים קודמות הצליחו רשתות השיווק להסיט את האש של העלאות המחירים מהן ולהעבירה לממשלה ולספקיות, השנה הן נכשלו בכך. נראה כי הצרכנים כועסים על חברות המזון. לא מספיק כדי לצאת לרחובות, עדיין, אבל הזעם בהחלט מפעפע מתחת לפני השטח.

מי שסופגת את מרב החיצים היא שופרסל. אותה רשת שלפני שלוש שנים, בתקופת ההנהלה הקודמת, מיצבה עצמה כרובין הוד הלוחמת בהעלאות המחירים של הספקיות. נראה כי את ההנהלה הנוכחית זה לא ממש מטריד. לא כמו שמעניינת אותה שורת הרווח.

ברבעון הראשון של השנה הציגה שופרסל ירידה בהכנסות. נראה כי הצרכנים מחפשים אלטרנטיבות זולות יותר, כמו למשל תת־הרשת יוניברס שחזרה היישר משנות ה־90. כך, שופרסל התרסקה למקום ה־115 במדד הכללי. לשם השוואה, במדד המותגים בשנת 2021 שופרסל כיכבה במקום השישי, ובשנה שעברה כבר החלה ההתדרדרות - למקום ה־53.

הרשת שסוגרת את החמישייה הראשונה היא חצי חינם. הרשת, המפעילה בסך־הכול שמונה סניפים ברחבי הארץ. המכירות בסניפי הרשת לא רעות, אבל ההצטיינות מגיעה מתחום המשלוחים, כמו גם המבצעים שמושכים לא מעט לקוחות שמתאכזבים מהמשלוחים והמחירים של הגדולות.

בתחתית הרשימה נמצאת קרפור, שהובאה לארץ לפני כשנתיים, ועדיין לא תפסה את הקהל. מחירי המותגים הישראלים בסניפיה לא שונים מאלה ברשתות אחרות, ואין מספיק מבחר בגזרת המוצרים המיובאים כדי שבאמת תחולל את המהפכה שהבטיחה.