דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב • יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? • המשרוקית של גלובס

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן. ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן. ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - האמירה נכונה ברובה המוחלט
לא מדויק - חלקים מהותיים מהאמירה שגויים
מטעה - האמירה יוצרת מצג שווא או מוציאה עובדות מהקשרן
לא נכון - האמירה שגויה
לשיפוטכם - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת ציון חד־משמעי

תקציר הבדיקה:

הטענה: מחירי ביטוח הרכב עלו בכמעט 100% בשנתיים האחרונות

מה לא נכון:
● בין 2022 ל־2024, מחירי ביטוח החובה עלו ב־18%
● באותה תקופה, מחירי הביטוח המקיף עלו ב־33%
● לפי רשות שוק ההון והממ"מ, בתחילת 2025 יש סימנים לירידות מחירים

הציון: לא נכון

בשבוע שעבר התקיים דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא "פערי תעריפים בביטוחי הרכב", אותו גם סיקרנו בגלובס. מה הסעיר את הרוחות? יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, נתן את התשובה שלו: "תעריפי ביטוח הרכב קפצו כמעט פי שניים בשנתיים האחרונות". האומנם?

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב
הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) - ששימשה תשתית לדיון בוועדה - מוסבר כי השימוש ברכב פרטי בישראל מותנה בקיומה של פוליסת ביטוח חובה, שמבטחת מפני נזקי גוף לנהג הרכב, נוסעיו או מי שנפגע מהרכב. בנוסף, באפשרות בעלי כלי רכב לעשות גם ביטוח רכב רכוש (המכונה "ביטוח מקיף"), שמבטח מפני נזקי רכוש שעלולים להיגרם לרכב המבוטח במקרים כמו התנגשות מקרית, גנבה ואסונות טבע, ומנזקי רכוש שנגרמו לצד שלישי.

ועל הביטוחים האלה כמובן משלמים דמי ביטוח, או במונח השגור יותר: "פרמיה". כמה משלמים? את הנתונים, אותם תוכלו לראות בגרף, הוצאנו מתוך הדוח השנתי ל־2024 של הממונה על רשות שוק ההון.

מה שכבר במבט ראשון בולט לעין הוא שאין כאן "הכפלה" של דמי הביטוח, עליה דיבר ביטן. למעשה, בשנים 2022-2024 הפרמיה הממוצעת בביטוח המקיף עלתה ב־33%, ובביטוח החובה ב־18%.

פנינו גם לרשות שוק ההון, והיא מסרה לנו כי ב־2025 אפילו יש ירידה בפרמיה הממוצעת. לדברי הרשות, כשבוחנים את התקופה שמספטמבר 2024 עד יוני 2025, הפרמיה הממוצעת ירדה בין 6% ל־10% - כתלות בסוג הרכב וסוג הכיסוי. בדיון בוועדת הכלכלה, גם נציג הממ"מ אמר כי "בתחילת 2025 יש אינדיקציה לירידת מחירי הביטוח".

להגנתו של ביטן, נציין כי בסקירה של הממ"מ צוין כי מינואר 2019 עד אוקטובר 2025, מדד מחיר ביטוח רכב ריאלי בישראל עלה בכ־5% בהשוואה לעלייה של 1.9% בממוצע האיחוד האירופי. וגם את זה צריך לסייג, שכן תחולת ביטוח החובה בישראל רחבה יותר בהשוואה לחלק מהמדינות באיחוד האירופי, והפערים בין השינוי במחירי הביטוח בישראל ובאירופה עשויים לנבוע מהבדלים בגניבות כלי רכב, בתאונות דרכים ובמחירי בחלפים.

בתגובה לפנייתנו, ח"כ דוד ביטן השיב כי בדבריו הוא התכוון ש"יש כאן עלייה גדולה ומשמעותית", וכן שאמירתו מבוססת על תלונות שקיבל, לפיה "אנשים שבעבר שילמו למשל 2,000 שקל, נדרשו לשלם אחר־כך 4,000 שקל".

השורה התחתונה: דברי ביטן לא נכונים. בין 2022 ל־2024 מחירי ביטוח הרכב עלו ב־18% (ביטוח חובה) וב־33% (ביטוח מקיף), ומסתמן שאף נרשמה ירידת מחירים בתחילת 2025.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: דוד ביטן
מפלגה: הליכוד
מקום פרסום: ועדת הכלכלה של הכנסת
ציטוט: "תעריפי ביטוח הרכב קפצו כמעט פי שניים בשנתיים האחרונות"
תאריך: 10.12.25
ציון: לא נכון

בשבוע שעבר התקיים בוועדת הכלכלה דיון בנושא "פערי תעריפים בביטוחי הרכב" - אותו גם סיקרנו בגלובס. במהלך הדיון, יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, טען: "תעריפי ביטוח הרכב קפצו כמעט פי שניים בשנתיים האחרונות". בדקנו כיצד השתנו תעריפי הביטוח בשנים האחרונות.

במהלך הדיון, הוצגו נתונים מתוך סקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ). בסקירה זו מוסבר שהשימוש ברכב פרטי בישראל מותנה בקיומה של פוליסת ביטוח חובה, שמבטחת מפני נזקי גוף לנהג הרכב, נוסעיו או מי שנפגע מהרכב. בנוסף, באפשרות בעלי כלי רכב לעשות גם ביטוח רכב רכוש (המכונה "ביטוח מקיף"), שמבטח מפני נזקי רכוש שעלולים להיגרם לרכב המבוטח במקרים כמו התנגשות מקרית, גנבה ואסונות טבע, ומנזקי רכוש שנגרמו לצד שלישי.

במסמך של הממ"מ מופיעים נתונים על דמי הביטוח (הפרמיה) הממוצעים של ביטוח חובה לכלי רכב. לפי הממ"מ, לאחר שבשנים 2017 עד 2021 הפרמיה הממוצעת של ביטוח רכב חובה הייתה במגמת ירידה (שאפשר לשייך אותה, בין היתר, לכניסתם לשוק של כלי רכב בטיחותיים יותר המצוידים במערכות בטיחות שבגינן פרמיית הביטוח ירדה) - בשנים 2022-2024 המחיר הממוצע של ביטוח החובה עבר למגמת עלייה: אם בשנת 2021 הוא עמד על 1,339 שקלים, הרי שבשנת 2024 הוא כבר הגיע ל-1,683 - עלייה של 26%.

זה היה לגבי ביטוח החובה. ומה לגבי הביטוח המקיף? את הנתונים הרלוונטיים הוצאנו מתוך הדו"ח השנתי לשנת 2024 של הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. נציין שאומנם בדו"ח לא מופיעים ישירות הנתונים על דמי הביטוח הממוצעים לרכב, אבל אפשר לחשב אותם באמצעות חלוקה של סך דמי הביטוח ששולמו בשנה מסוימת למספר הרכבים המבוטחים.

מחישוב כזה עולה שגם כאן אין עלייה שקרובה ל-100% שציין ביטן: בשנת 2022, דמי הביטוח המקיף הממוצעים עמדו על 2,974 שקלים, ובשנת 2024 על 3,962 - עלייה של 33%. פנינו גם לרשות שוק ההון, והיא מסרה לנו שבשנת 2025 אפילו יש ירידה בפרמיה הממוצעת. לדברי הרשות, כשבוחנים את התקופה שמספטמבר 2024 עד יוני 2025, הפרמיה הממוצעת ירדה בין 6% ל-10% - כתלות בסוג הרכב וסוג הכיסוי. בדיון בוועדת הכלכלה, גם נציג הממ"מ אמר כי "בתחילת 2025 יש אינדיקציה לירידת מחירי הביטוח".

אף שהנתון שנקב בו ביטן לא מופיע במספרים הרשמיים, נציין שבסקירה של הממ"מ מופיע נתון לפיו מינואר 2019 עד אוקטובר 2025, מדד מחיר ביטוח רכב ריאלי בישראל עלה בכ-5% בהשוואה לעלייה של 1.9% בממוצע האיחוד האירופי. וגם את זה צריך לסייג, שכן לפי הממ"מ, תחולת ביטוח החובה בישראל רחבה יותר בהשוואה לחלק מהמדינות באיחוד האירופי כך שלא מדובר במוצר אחיד. הפערים בין השינוי במחירי הביטוח בישראל ובאירופה עשויים לנבוע מהבדלים בגורמים המשפיעים, כגון השינויים בגניבות כלי רכב, בתאונות דרכים ובמחירי בחלפים.

בתגובה לפנייתנו, ח"כ דוד ביטן השיב שבדבריו הוא התכוון ש"יש כאן עלייה גדולה ומשמעותית", וכן שאמירתו מבוססת על תלונות שקיבל, לפיה "אנשים שבעבר שילמו למשל 2,000 שקל, נדרשו לשלם אחר כך 4,000 שקל".

לסיכום , בין 2022 ל-2024 מחירי ביטוח הרכב עלו ב-18% (ביטוח חובה) וב-33% (ביטוח מקיף). בנוסף, לפי רשות שוק ההון ומרכז המחקר והמידע של הכנסת, מסתמן שיש ירידת מחירים בתחילת 2025. לכן, דבריו של ביטן לא נכונים.