AOL תרכוש את נטסקייפ תמורת יותר מ-4 מיליארד דולר במניות

בעיסקה הסנסציונית, הגדולה מעודה בענף שירותי האינטרנט, עשויה להיות מעורבת גם סאן מיקרוסיסטמס, שתשווק את התוכנות העיסקיות של נטסקייפ

אמריקה און ליין, ספקית שירותי האינטרנט הגדולה בעולם, עומדת לרכוש את חברת נטסקייפ קומיוניקיישנס בעיסקת מניות בהיקף שיעלה על 4 מיליארד דולר, שהם שווי השוק הנוכחי של נטסקייפ. העיסקה צפויה להיות מוכרזת כבר היום (ב'), על פי מקורות יודעי דבר.

גורמים המקורבים למגעים דיווחו על עיסקה משולשת: חברת סאן מייקרוסיסטמס תשווק ותפיץ את התוכנות העיסקיות של נטסקייפ, ואילו אמריקה און ליין (AOL) תקבל לידיה את אתר האינטרנט נטסנטר ואת נביגייטור, תוכנת הגלישה (דפדפן) לאינטרנט הנחשבת למובילה בעולם.

ל-AOL ‏14 מיליון מנויים חודשיים, שעליהם יתווספו עתה עוד 20 מיליון משתמשים חודשיים של שירותי נטסנטר. דפדפן נביגייטור של נטסקייפ נמצא בשימוש על ידי 70 מיליון משתמשי אינטרנט בעולם הרחב. AOL תקבל את זכויות השימוש בו, בדיוק בזמן שבו עומד לפקוע תוקף ההסכם שלה עם מייקרוסופט, שחייב אותה ואת לקוחותיה להשתמש בדפדפן אקספלורר של מייקרוסופט. תוקף ההסכם לפוג ב-1 בינואר.

הרכישה באה, ככל הנראה, גם תגובה להתרחבותה של מייקרוסופט נטוורק (MSN), שירות האינטרנט שמציעה ענקית התוכנה. MSN הרחיבה באחרונה את נתח השוק שלה באמצעות הוספת שירותים כמו סיידוולק, מדריכי טיול בערים שונות ושירותי נסיעות.

AOL, נטסקייפ וסאן עצמן סירבו להגיב לידיעות על עיסקת המיזוג. זו תביא לסיום שבועות ארוכים של משא ומתן בין AOL ונטסקייפ, ותיחשב לאחת העיסקאות הגדולות ביותר בתחום חברות האינטרנט.

בפברואר רכשה MCI וורלדקום את שירות קומפיוסרב תמורת 1.3 מיליארד דולר. וורלדקום שמרה לעצמה את חטיבת שירותי הרשתות של קומפיוסרב, ומכרה את היתר ל-AOL.

נטסקייפ השקיעה באחרונה כספים רבים באתר נטסנטר (www.netscape.com) והוסיפה לו שירותים ואיפיונים שונים במטרה להפכו ליעד אינטרנט מועדף למשתמשים, כדי להתחרות ביריבים כדוגמת יהאו. אנליסטים מעריכים, כי האתר עשוי להיות רווחי ומצליח בהרבה מעסקי התוכנה של החברה.

על פי העיסקה המתגבשת, תוכל סאן למכור את התוכנות העיסקיות של נטסקייפ, המאפשרות לחברות לבנות אתרי אינטרנט ולהציג עמודי אינטרנט לשימוש אלפי לקוחות במקביל. התוכנות מסייעות בעיקר למסחר מקוון ברשת.

זינוקים למניות

דיווחים ראשוניים על מו"מ המיזוג הופיעו ב"ניוזוויק" ובמהדורה המקוונת של "וול-סטריט ג'ורנל". על רקע הערכות שהשתיים מתכוונות להיכנס לשותפות, או ש-AOL תרכוש נתח בנטסקייפ, זינקו מניות AOL ונטסקייפ מאז יום ד'. מניית AOL טיפסה ב-%13, ואילו מניית נטסקייפ המריאה ב-%34. שווי השוק של נטסקייפ עומד היום על 3.9 מיליארד דולר, ואילו זה של AOL נאמד עתה ב-38.9 מיליארד דולר.

אם אכן תושלם עיסקת הרכישה, היא עשויה להסב את תשומת ליבם של המשקיעים מדיווחי הרווחיות של נטסקייפ לרבעון הרביעי, הצפויים להתפרסם היום, בתום המסחר. בשנה האחרונה התקשתה נטסקייפ להגדיל את הכנסותיה ורווחיה, אחרי שבינואר החליטה הנהלת החברה לספק חינם למשתמשים את דפדפן הדגל שלה, נביגייטור, בשל לחצים שהופעלו עליה מכיוונה של מייקרוסופט, המציעה את דפדפן האינטרנט שלה כחלק אינטגרלי ממערכת ההפעלה חלונות.

נטסקייפ שינתה את השנה הפיסקלית שלה, המתחילה כעת ב-1 בנובמבר ומסתיימת ב-31 באוקטובר, ודיווחה על הפסד של 54.2 מיליון דולר, שהם 58 סנט למניה, על מכירות של 8.2 מיליון דולר ברבעון המקוצץ שהסתיים ב-31 בינואר. ברבעון השני הסתכמו רווחיה ב-8,000 דולר מהכנסות של 127.2 מיליון דולר, ואילו ברבעון השלישי, שהסתיים ב-31 ביולי, נרשם רווח של 88,000 דולר ממכירות של 150.2 מיליון דולר.