איקיאה התנתה מתן הזיכיון לפישמן/ הריבוע הכחול בויתור על איי.די.דיזיין

הערכה: פישמן והריבוע הכחול יתפצלו - קבוצת פישמן תרכוש מקו-אופ את אחזקתה באיי.די. דיזיין

חברת איקיאה התנתה את מתן הזיכיון להקמת רשת החנויות שלה בישראל לקבוצת פישמן/קו-אופ הריבוע הכחול, בכך שהקבוצה תמכור את זיכיון רשת הרהיטים הדנית איי.די.דיזיין. כך נודע לגלובס. אחת האופציות האפשריות היא, כי קבוצת פישמן תרכוש מקו-אופ הריבוע הכחול את מניותיה באיי.די.דיזיין, והריבוע הכחול, מצידה, תנהל את איקיאה.

קבוצת פישמן וקו-אופ הריבוע הכחול קיבלה את זכיון איקיאה השוודית לפני כשבועיים. מנכ"ל הריבוע הכחול, יעקב גלברד, ויוסי גנשר מקבוצת פישמן חתמו על ההסכם עם הנהלת איקיאה בהולנד. החנות הראשונה של איקיאה תיפתח ביקום ותשתרע על שטח של 20 אלף מ"ר. בצמוד יהיה מחסן בן 5,000 מ"ר. שטח הפרויקט יהיה 80 דונם, כולל החניון. בסניף הראשון יושקעו כ-40 מיליון דולר. בשלב זה לא מתוכננת יותר מחנות אחת של איקיאה.

זיכיון איקיאה מתחלק, בשלב זה, שווה בשווה בין הריבוע הכחול וקבוצת פישמן. הזיכיון התווסף לזיכיון משותף של שתי הקבוצות ברשת אי.די. דיזיין הדנית. לאיי.די.דיזיין, שהוקמה לפני חצי שנה, סניף אחד באזור התעשיה בראשון לציון. החודש נפתח בתל-חנן הסניף השני של הרשת, על שטח של 4,500 מ"ר, ובמשך השנה תיפתח החנות השלישית.

התפיסה של רשתות הרהיטים אי.די.דיזיין ואיקיאה שונה במהותה. רשת איקיאה מתבססת בחלקה הגדול על סגנון "עשה זאת בעצמך" ותחום האביזרים מהווה כ%50 מהמגוון המוצע למכירה בחנויותיה. איי.די.דיזיין מוכרת רהיטים בשיטה של שיווק חדרים שלמים.

בשנה האחרונה ניהלה הנהלת איקיאה מגעים עם מספר קבוצות ישראליות. 4 הקבוצות שעלו לגמר היו שופרסל, סופר פארם, פישמן/הריבוע הכחול והום סנטר. על פי ההערכות המוקדמות היתה שופרסל צפויה לקבל את הזיכיון. הנהלת איקיאה הציבה ליזמים הישראלים תנאים נוקשים, בכללם שטח חנויות שאינו נופל מ18 אלף מ"ר והתחייבות לרכוש את כל המוצרים מאיקיאה.

לפני כשבועיים פורסמו ידיעות בדבר זכייתה של קבוצה בראשות סופר-פארם ואיש העסקים ליאון קופלר בזיכיון איקיאה. קופלר הודיע, מייד לאחר מכן, כי הוא מוותר על הזיכיון. לגלובס נודע, כי השותפים בקבוצת סופר-פארם, קרדן השקעות ולאומי ושות', קיבלו דיווח טלפוני בדבר הזכייה. גורמים המקורבים לקבוצות אמרו לגלובס, כי לא ראו כל מסמך כתוב בנושא.

לאיקיאה זכיינים ב-32 מדינות, והיא מפעילה 17 מפעלים. מחזור מכירותיה מסתכם בלמעלה מ-1.7 מיליארד דולר בשנה.

אליעזר פישמן סרב להגיב לידיעה. מנכ"ל קו-אופ הריבוע הכחול, יעקב גלברד, אמר ל"גלובס" בתגובה: "הריבוע הכחול שוקלת את אחזקתה בשתי הזכיינויות במקביל. הנושא יבוא לדיון בדירקטוריון החברה".

להערכת גורמים בענף, סביר להניח שהריבוע הכחול תוותר על זיכיון אי די דיזיין ותשמור על זיכיון איקיאה. «מאת זהבה דברת «איקיאה התנתה מתן הזיכיון לפישמן/ הריבוע הכחול בויתור על איי.די.דיזיין «הערכה: פישמן והריבוע הכחול יתפצלו - קבוצת פישמן תרכוש מקו-אופ את אחזקתה באיי.די. דיזיין