אירלנד: צמיחה כלכלית מהירה

הצמיחה מוערכת השנה ב-%6, נרשמת עלייה תלולה במספר האירים החוזרים, ומשקיעים זרים מגלים ענין במדינה

במהלך עשרות שנים נחשבה אירלנד כארץ כפרית מפגרת, אך בשנים האחרונות הפכה במהירות לאחת הכלכלות הדינמיות ביותר במערב אירופה, ארץ של אנשים אופטימיים. כלכלתה של אירלנד צפויה לגדול השנה ב-%6, האינפלציה תחת שליטה והשוק המקומי נמצא במצב הטוב ביותר מזה עשרות שנים.

מה שמתרחש במדינה זו אינו צמיחה כלכלית רגילה. התהליך שעוברת אירלנד מאז תחילת שנות ה-90 גורם למהפך חברתי מרחיק לכת. השגשוג מתבטא בכל המדינה. פאבים שכונתיים מתרחבים והופכים למסעדות, שכונות חדשות נבנות בשולי הערים, עבור היאפים החדשים, דאבלין שוקקת חיים ומתמלאת בבוטיקים ובתי קפה חדשים.

נרשמת עלייה תלולה במספר האירים החוזרים. המדינה, שסבלה בעבר משיעורי עזיבה גדולים, בעיקר של צעירים, מקבלת את בניה החוזרים בשמחה. במהלך עשרות שנים נאמר על אירנלד שענף היצוא העיקרי שלה הוא תושביה. בשנות ה-90 נרשם שינוי במסורת זו. מספר החוזרים עולה על מספר העוזבים. אלפי עובדי בניין, מורים ורופאים, שלפני כן העדיפו להגר לאנגליה או לארה"ב, בוחרים להישאר בארצם.

הצמיחה הכלכלית שיכנעה צעירים ומשכילים להישאר באירלנד וכן לחזור אליה מארצות אחרות. נוכחותם המוגברת חיזקה את מגמת ההבראה של הכלכלה האירית והביאה ליתר יציבות של מצבת כוח האדם במדינה. במגזר העסקים הקטנים הצמיחה ניכרת, בעיקר בענפי השירותים והטכנולוגיה. אירלנד הופכת לארץ המושכת יותר ויותר השקעות זרות.

פקידים בממשלה מעריכים שבין השנים 91' ל-98' יווצרו 115 אלף משרות חדשות בתחום הניהול ובתחומים מקצועיים נוספים. חלק גדול ממשרות אלה יהיו במסגרת בנקים בינלאומיים, חברות השקעה וחברות היי-טק, שעוברים לפעול באירלנד או מרחיבים את פעילותם בה.

מומחים מייחסים את השיפור בכלכלת אירלנד, בין היתר, ליצר הנוודות של האירים. כ-%10 מאזרחיה הבוגרים של המדינה כבר חיו תקופות ארוכות מחוץ לארצם. %30 מבוגרי האוניברסיטאות, מעל גיל 30, עבדו לפחות שנה בחו"ל וספגו תרבויות, שפות וסגנונות עבודה שונים. "לפי דעתי, זהו גורם חשוב בשינוי הכלכלה", אומר ג'ון פיצג'רלד, פרופסור מהמכון הלאומי למחקר חברתי. "זה הופך אותנו לחברה יותר מחוברת לעולם, למרות גודלנו המצומצם ומיקומנו המרוחק".

אולם עתידה של אירלנד אינו ורוד כולו. לאחרונה נרשמת האטה מסויימת בצמיחה. המשך השיגשוג יהיה תלוי ביכולתה של הממשלה האירית למשוך חברות רבלאומיות, על-ידי מתן הנחות במיסים ותמריצים נוספים.

חיזוק הכלכלה האמריקנית תרם רבות לשיגשוג האירי. חברות אמריקניות מעסיקות כרבע מכוח האדם המועסק בתעשייה. בשנה הבאה צפויות להיערך בחירות, וכלכלנים חוששים שמערכת הבחירות תגרום להאטה ברפורמות הכלכליות. כיום מתנהל משא ומתן בין הממשלה, המעסיקים ואיגודי העובדים. קיימים חששות שהפעם לא יושג הסכם שכר שיאפשר לבלום את האינפלציה, כפי שהיא נבלמת כבר 9 שנים.

התמיכה האירופית, בהיקף של %2 מהתוצר המקומי הגולמי, צפויה להיפסק בקרוב. אם בריטניה תבחר להישאר מחוץ לאיחוד המטבע האירופי, הדבר עלול לגרום לירידה בערך המטבע האירי.-למרות החששות מפני העתיד, מצבה הנוכחי של כלכלת אירלנד נראה טוב למדי. לפי נתוני המכון למחקר חברתי, השנה צפויה צמיחה של %6, ובשנה הבאה %5, הרבה מעל לשיעור הגידול הממוצע של %2.5, הצפוי עבור האיחוד האירופי.

האבטלה נשארת הבעיה העיקרית של הכלכלה האירית. אומנם, בשנים האחרונות נוצרו משרות חדשות, אך הפסקת ההגירה תרמה לגידול מאגר העובדים במשק. כיום %11.7 מכוח העבודה מובטל, ובשנה הבאה צפוי שיעור האבטלה לרדת באופן מתון ולהגיע ל-%11.2. שיעורי אבטלה אלה מתאימים לשיעורים הממוצעים של האיחוד האירופי. הצריכה הפרטית גדלה במהירות ולמרות המחירים הגבוהים במגזרים בודדים (בעיקר דיור), מדד יוקר המחייה צפוי לעלות השנה ב-%1.75 בלבד. ב-1997 צפוייה עליית מדד של %2.

באירלנד קיים מספר נמוך, יחסית, של גימלאים. רוב המהגרים האיריים נשארים בחו"ל גם אחרי גיל הפנסיה. גל ההגירה הגדול של שנות ה-50, כאשר שליש מבוגרי בתי הספר התיכונים עזבו את המדינה, בא לידי ביטוי כיום, בשיעורים הנמוכים של ההוצאות הסוציאליות.

אחד הגורמים החשובים למהפך החברתי שחל באירלנד הוא הרפורמה בחינוך שנעשתה בשנת 1967, כאשר אירלנד חוקקה את חוק חינוך תיכון חינם. לפי נתוני המכון למחקר חברתי, תפוקתם של העובדים הצעירים המשכילים גדולה פי 2 בהשוואה לתפוקה של דור הוריהם. כמו כן הצעירים פותחים עסקים חדשים, בונים בתים ומגבירים את רמת הצריכה במשק.

החברה האמריקנית אנלוג דבייסס, העוסקת בהיי-טק, חוותה את המהפך באירלנד על בשרה. ב-1976, כאשר החברה פתחה מפעל באיזור לימריק, שיעור האינפלציה במדינה עמד על %20 וגל שביתות פקד את כל מגזרי הכלכלה. כיום מעסיקה החברה 1,100 עובדים ומשלמת שכר של 31 מיליון ליש"ט לשנה. בנוסף לייצור שבבים לתקשורת ודיסקים קשיחים למחשבים, עוסקים העובדים בפיתוח ומחקר.

ב-1976 היקף המכירות של החברה הסתכם ב-40 מיליון דולר. כיום מגיע היקף המכירות ל-1.2 מיליארד דולר. מנהלים בכירים בחברה אומרים שהחברה לא היתה יכולה לשגשג בלי כוח האדם המוכשר שמצאה באירלנד. ההצלחה היא כל כך גדולה שהמפעל התחיל לייצא כוח אדם מיומן.

"זה די מפתיע שאירלנד מתחילה להיות מסוגלת לייצא כוח אדם מיומן", אומר מייקל מולקין, מהנדס במפעל. ב-1985 הוא שקל להגר לגרמניה או לארה"ב, היום אין לו ספק כי ברצונו להישאר באירלנד. « «אירלנד: צמיחה כלכלית מהירה «הצמיחה מוערכת השנה ב-%6, נרשמת עלייה תלולה במספר האירים החוזרים, ומשקיעים זרים מגלים ענין במדינה