בית הספר להנדסה פיננסית של יצחק שרם מציג: כך מרוויחים 50 מיליון שקל

כך, מערכה אחת אחרי השנייה, נתפרה עיסקת הפיננסים שהותירה בתחילת השבוע 50 מיליון שקל אצל ראשי דוברת שרם

דומה שמעולם לא ידע שוק ההון המקומי תרגיל פיננסי נוצץ כמו זה שהשלימו השבוע אהרון דוברת, יצחק שרם וחבריהם לקבוצת ההשקעות דוברת שרם. שנתיים מאז השלימו את הצעד הראשון בדרך שהעבירה אותם ממשבצת של בנקאי השקעות לזו של בעלי קונצרן משלהם, שבו והזכירו השניים, כי מתחת לכסות החדשה נותרו שני ברוקרים, המתקשים לפסוח על ההזדמנות "לעשות מכה", ולעזאזל מה שיאמרו.

מעגל הכסף שנסגר השבוע והותיר בידי ארבע הדמויות המובילות בקבוצת דוברת שרם 50 מיליון שקל במזומן, הוא רק טפח מפעילות פיננסית רוחשת עיסקאות בעלי עניין שעברה על קבוצת דוברת שרם-אורדן-פועלים השקעות בשנתיים האחרונות. מאידך, זוהי הפעם הראשונה ש"כסף גדול" יוצא מהקבוצה הכל כך מתוקשרת ועובר לידי בעלי השליטה, סביר להניח שלא בפעם האחרונה.

באופן הבא הנדסו דוברת, ובעיקר שרם, מהלך פיננסי שגם העביר לידיהם את השליטה בפועלים השקעות, מהחברות הגדולות והמצליחות במשק, וגם הפך אותם לאנשים עשירים בהרבה ממה שהיו קודם. כל זאת, אם צריך לציין, מבלי שישלחו (כמעט) את היד לכיס הפרטי:

מארס 91' - דוברת ושרם פורשים לדרך עצמאית

אהרון דוברת, מנכ"ל כלל, וסגנו יצחק שרם עוזבים את ניהול הקונצרן. יחד עימם נוטשים שורה ארוכה של מנהלים בכירים את כלל ומצטרפים לחברה שמקימים השניים. בראשם מנכ"ל אזורים, אביגדור קלנר, שמופקד עתה על פיתוח עסקי הנדל"ן והתעשייה בדוברת שרם, ומנכ"ל כלל מנפיקים, יאיר פודים, שאמון על עסקי החיתום בחברה.

במהלך 4 וחצי השנים הבאות בונים דוברת ושרם בנק השקעות, באמצעות שורה של חברות העוסקות בניהול וייעוץ לעסקי פיננסים. מזלם משחק להם. תחילת דרכם בסקטור הפרטי היא התקופה הטובה ביותר שידע שוק ההון הישראלי מעודו.

דוברת ושרם מגייסים בתוך תקופה קצרה מאות מיליוני שקלים ממקורבים ומהציבור. בדרך הם מנפיקים בבורסה את חברת הניהול דוברת שרם ושות' ואת זרוע החיתום הנמרצת לידר. כל החברות בקבוצה מרוויחות כסף רב כתוצאה מפריחת הבורסה, השניים מתוגמלים בשכר של מיליון שקל בשנה כל אחד.

בסוף 93', סמוך למפולת בשוק ההון, מקימים דוברת ושרם שתי חברות שאמורות לצקת תוכן ריאלי לעסקיהם - דוברת שרם קלנר בתחום הנדל"ן ודוברת שרם תעשיות. כמו בחברות הציבוריות שהנפיקו, גם כאן תורמים דוברת, שרם ושותפיהם בעיקר את השם ואת יכולת הניהול; החברים (רובין צימרמן, עו"ד יגאל ארנון, דב לאוטמן, בן עמי צוקרמן, אורה זרניצקי, דב יודקובסקי, משפחת בורנשטיין מטמפו ואחרים) מביאים את הכסף - כ-20 מיליון דולר לכל אחת מהחברות.

השנתיים הבאות היו פחות טובות לעסקים: הפסדים גדולים בבורסה; קיפאון בשוק הראשוני; אכזבה מחברות שהונפקו ע"י הקבוצה והכישלון של העיתון "טלגרף" בו השקיעו - כל אלה פגעו במוניטין של דוברת ושרם. מאידך, המשיכה הקבוצה לגדול ע"י גיוסי הון פרטיים, בעיקר להשקעות שנתגלו כמוצלחות בתחום הטכנולוגיה המתקדמת. גם חברת ניהול התיקים של הקבוצה, דוברת שרם ניהול השקעות, עושה חיל גם בתקופת שפל ואף מתקבלת כחברת בורסה.

ספטמבר 95' - דוברת שרם רוכשת שליטה באורדן

שנתיים וחצי לאחר שעזבו את כלל, מתחילה הדרך של דוברת ושרם לקונצרן משלהם.... בכלל. מחודש יולי אוספת דוברת שרם תעשיות (חברה פרטית בשליטת דוברת ושרם - %19 כל אחד, קלנר - %9.5, דוברת שרם קלנר - %5.9 ורובין צימרמן - %5.6) מניות אורדן המהוות %3.4 מהון החברה. אורדן היא חברה תעשייתית מקבוצת כלל, העוסקת ביציקות מתכת. מוצריה מיועדים בעיקר לשוק הצבאי, על כל הבעייתיות הכרוכה בכך בשנים האחרונות.

בכלל תעשיות שמחים למכור לדוברת ושרם %20 נוספים ממניות החברה ולוותר על השליטה והניהול. פרשנים בשוק ההון מתפעלים כיצד בהשקעה קטנה יחסית, של 43 מיליון שקל, רוכשים דוברת ושרם שליטה בחברה ציבורית עם הון עצמי הגבוה ביותר מפי שלושה. בשנת 95' רושמת אורדן הפסד חריג של 25 מיליון שקל כתוצאה מהפרשות להתאמת ערך של אחת מהשקעותיה.

אפריל 96' - אורדן רוכשת מניות אלובין

שימוש ראשון שעושים דוברת ושרם ב"שחקנית הרכש" שלהם, מעין חימום קנה לקראת הייעוד העיקרי. עיסקת בעלי עניין שבה מסבה דוברת שרם תעשיות לאורדן (כאמור, חברה ציבורית) אופציה שניתנה לה לרכוש מידי רובין צימרמן שליש ממניות אלובין תמורת 13.8 מיליון שקל.

אלובין עוסקת בייצור פרופילים מאלומיניום, פעילות שנראית כעולה בקנה אחד עם עסקי המתכות של אורדן. עם זאת, מדובר בחברה הרושמת הפסדים כבדים, שהמחיר אותו משלמת אורדן תמורתה משקף שווי חברה (42 מיליון שקל) הגבוה פי 14 כמעט מההון העצמי שעמד לרשותה בסוף השנה הקודמת.

לבעייתיות לכאורה מצטרפת גם העובדה שצימרמן, המוכר, הוא איש עסקים קנדי, הנמנה עם המשקיעים הכבדים בעסקיהם של אהרון דוברת ויצחק שרם. עובדה נוספת שקשה להתעלם ממנה היא שקבוצת דוברת שרם עצמה מחזיקה במניות השליטה באלובין.

ספטמבר 96' - אורדן רוכשת שליטה בפועלים השקעות

הצעד המשמעותי ביותר של דוברת ושרם מאז עזבו את קונצרן כלל. המלצות ועדת ברודט והתיקון שבא בעקבותיהן בחוק הבנקאות, מאלצות את בנק הפועלים להוציא למכירה במכרז את מניות השליטה בפועלים השקעות. מדובר באחת הפנינים שבכתר הבנק, חברת אחזקות דינמית הפרוסה בענפים אטרקטיביים וצומחים היי-טק, תקשורת, נדל"ן ותעשייה.

רבים לטשו עיניים לפועלים השקעות, שתיים הגיעו לקו הגמר - אורדן ומשפחת דנקנר, שהקדימה והצטיידה במניות פועלים השקעות באמצעות עיסקות בבורסה. לפיכך, נחשבה המשפחה לבעלת סיכויים עדיפים במכרז.

תוצאות המכרז מפתיעות: אורדן מגישה הצעה שמשפחת דנקנר איננה ערוכה להתמודד עימה - מחיר המשקף שווי חברה של כמעט מיליארד שקל לפועלים השקעות, כמעט פי שניים מההון העצמי שלרשות החברה. בנק הפועלים מעמיד הלוואה של 140 מיליון שקל למימון עיקר הרכישה.

כמו במקרה של אורדן, נרכשת השליטה בפועלים השקעות באמצעות מניות מיעוט (%22.7). בנק הפועלים, שנותר בעל המניות השני בגודלו בפועלים השקעות, מבטיח את שליטתה של אורדן באמצעות הסכם הצבעה.

ספטמבר 96' - לידר נחלצת לעזרה

מכשול ראשון בדרכם של דוברת ושרם להשלמת המהלך הפיננסי היומרני מעמיד קונצרן כלל, שמחזיק עדיין %20.9 ממניות אורדן. מנהלי הקונצרן מסרבים להצטרף להנפקת זכויות שמתכננת אורדן, באמצעותה היא מבקשת לפרוע חלק מהאשראים ששימשו אותה לרכישת מניותיה של פועלים השקעות.

הפתרון נמצא בדמותה של לידר, חברת חיתום מקבוצת דוברת שרם, הרוכשת את מניות כלל באורדן תמורת 13.8 מיליון שקל. הרכישה ממומנת באמצעות הלוואה שניתנת ללידר ע"י קונצרן כלל עצמו.

נובמבר 96' - פועלים השקעות נחלצת מדנקנר

כך נסללה הדרך למתנת ראש השנה של דוברת, שרם וחבריהם, 50 מיליון השקלים שזרמו לחשבונות הבנק שלהם השבוע. מדובר על מהלך דו-שלבי שבאמצעותו הפכה פועלים השקעות, באמצעות חברה בת בבעלות מלאה, לבעלת מניות עיקרית של עצמה.

בתחילת החודש מימשה הבת אופציות של החברה תמורת 104 מיליון שקל, מהלך שלא היה כרוך בתשלום מזומנים בפועל (הכסף יוצא ונכנס לאותו כיס), אך יצר בחברה הבת "בנק" קטן של כ-%8 ממניות פועלים השקעות. בסוף נובמבר נחתמה עיסקה משמעותית בהרבה, בה רכשה החברה הבת את מניות פועלים השקעות שהחזיקה משפחת דנקנר - %13.3 שרכשה ערב המכרז על השליטה בחברה.

מבחינת פועלים השקעות, גבתה העיסקה מחיר כבד. כדי לממן את יציאתה של משפחת דנקנר - תמורת 95 מיליון שקל - היא נאלצה למכור לה את אחת מאחזקותיה הרווחיות ביותר, בחברת הטלוויזיה בכבלים מת"ב.

דצמבר 96' - הנפקת זכויות באורדן

מהלך שנועד לממן חלק מרכישת השליטה בפועלים השקעות, היה הנפקת הזכויות בה גייסה אורדן 47 מיליון שקל. בהנפקה וגם אחריה הגדילו דוברת שרם תעשיות ולידר את אחזקתן בחברה, והיום הן חולשות על כ-%60 ממניות אורדן, הנסחרות לפי שווי של 270 מיליון שקל.

יולי 97' - אורדן ופועלים השקעות רוכשות אלובין וקלד"ש

שלב ביניים הכרחי בדרך לגזירת הקופון היה מכירת עסקיהם הפרטיים של דוברת ושרם לחברות הציבוריות שנרכשו לא מכבר.

מפנה דרמטי לטובה לא התרחש אומנם בשנה שחלפה מאז רכשה אורדן את המנה הראשונה של מניותיה באלובין מידי רובין צימרמן (אלובין הפסידה במצטבר כ-7 מיליון שקל בשנים 94'-96'), אך בדוברת שרם הגיעו כנראה למסקנה כי מכירת כל מניות הקבוצה בחברה זו לאורדן תחיש את המהלך. תמורת כ-20 מיליון שקל (חלקם במניות אורדן שהחזיקה חברה בת) הושלמה העברת %90 מחברת האלומיניום ע"י בעלי השליטה לאורדן.

כעבור מספר ימים בלבד יצאה לדרך עיסקת בעלי עניין נוספת, שהעבירה את הבעלות בחברת הנדל"ן הצעירה דוברת שרם קלנר לפועלים השקעות, לפי שווי של 35 מיליון דולר. בתמורה למניותיהם, קיבלו המשקיעים בדוברת שרם קלנר (דוברת ושרם - %16.6 כל אחד, קלנר - %11.5, לידר - %10, צימרמן - %3.4 ופודים - %2.3) מניות פועלים השקעות שאגרה קודם לכן החברה הבת - כ-%14.4 ממניות פועלים השקעות.

דוברת שרם קלנר, חברת נדל"ן בת ארבע שנים בלבד, שעדיין לא הציגה רווח תפעולי לרפואה, נמכרה לפועלים השקעות לפי מחיר גבוה מזה שבו מכרה את אחזקותה הרווחית ביותר בשנים האחרונות, חברת הטלוויזיה בכבלים מת"ב.

ספטמבר 97' - הצעת רכש של אורדן למניות פועלים השקעות

הדרך האלגנטית לממש את הרווח ממכירת דוברת שרם קלנר נמצאה חודשיים בלבד לאחר מכירתה - הצעת רכש של אורדן למניות פועלים השקעות. תחת נימוקים כמו "הורדת המחיר הממוצע של רכישת השליטה בפועלים השקעות" או "רצון להביא את תוצאותיה העסקיות לידי ביטוי רב יותר בדו"חות הכספיים", יוצרת אורדן את הסולם למימוש הרווח. מחיר הצעת הרכש - 140 שקל למניה - גבוה ממחיר המניות בבורסה.

אוקטובר 97' - השותפים משלימים סיבוב מהיר עם 50 מ' ש' בכיס

מתפרסמות תוצאותיה של הצעת הרכש. מתברר שלא כל המשקיעים סברו שהמחיר שהציעה אורדן משקף את שווי מניותיהם בפועלים השקעות. אבל עבור שרם, ככל הנראה אדריכל המהלך, דוברת, קלנר ופודים, זה בהחלט מספיק. הם הרי לא השקיעו מכספם במניות פועלים השקעות שבידיהם. עכשיו הם שמחים למכור אותן. התוצאה - 50 מיליון שקל המתחלקים בין ארבעת בכירי הקבוצה. אורדן, מצידה, מגדילה את השליטה בפועלים השקעות ל-%34 ממניות החברה ומבססת את שליטתה בחברה הנסחרת לפי שווי של 830 מיליון שקל. «מאת שי שלו «בית הספר להנדסה פיננסית של יצחק שרם מציג: כך מרוויחים 50 מיליון שקל « כך, מערכה אחת אחרי השנייה, נתפרה עיסקת הפיננסים שהותירה בתחילת השבוע 50 מיליון שקל אצל ראשי דוברת שרם