ג'יאוטק גייסה 75 מיליון ד' בהנפקה פרטית; בשנתיים האחרונות גייסה החברה 415 מ' ד'

קבוצת ג'ורג' סורוס-צ'אטרג'י השקיעו בחברה עד היום 125 מיליון דולר

בכל הקשור לגיוסי הון נדמה שהתיאבון של חברת ג'יאוטק אינו יודע גבולות. החברה השלימה ביום האחרון של שנת 96' גיוס של 75 מיליון דולר, והעלתה את היקף גיוס ההון של החברה בשנתיים האחרונות לכ-415 מיליון דולר. 75 מיליון הדולר, שאותם גייסה החברה בוצעו בשתי עסקאות נפרדות.

החברה גייסה 50 מיליון דולר בהנפקה פרטית של מניות בכורה הנושאות דיבידנד שנתי של %10, שישולם במניות נוספות שלה מקבוצת משקיעים מוסדיים, ובהם בנק CIBC הקנדי, קבוצת פלאדין וקבוצת פרומאטין. במקביל, גייסה ג'יאוטק, באותם תנאים, 25 מיליון דולר מהמממן ומהמאמין מספר אחת שלה - ג'ורג' סורוס.

השקעותיו של סורוס בג'יאוטק מבוצעות במשותף עם קבוצת צ'אטרג'י. שתי קבוצות משקיעים אלו ביצעו את השקעתם הראשונה בחברה בסוף 93', ומאז הן העמידו לרשותה 125 מיליון דולר, כולל ההשקעה הנוכחית.

ג'יאוטק זקוקה לסכומי עתק אלו כדי לממן את רשת התקשורת האלחוטית הניידת, ג'יאונט, שאותה היא מקימה בארה"ב ובקנדה, במקביל לפעילותה בתחום בדרום קוריאה, בגרמניה ובבריטניה. הטכנולוגיה שבה משתמשת ג'יאוטק פותחה במקור ע"י רפא"ל הישראלית, והיא מתחרה במערכת המירס של מוטורולה.

בינתיים רושמת החברה הפסדים כבדים, שאינם צפויים להיפסק בשנים הקרובות. מתחילת 93' ועד לסוף הרבעון השלישי של השנה רשמה החברה הפסד מצטבר של 280.9 מיליון דולר.

אחת הנקודות המרתקות לגבי ג'יאוטק היא מבנה ההון של החברה. שלל גיוסי ההון - שביצעה לאורך השנים - חייב אותה להנפיק שורה ארוכה ומגוונת של כתבי אופציות, אג"ח להמרה, מניות בכורה ועוד. כל אלו יוצרים מצב שבו עלייה של %40 במחיר מניית ג'יאוטק יכולה לגרור עלייה של פי שניים בשווי השוק של החברה. שכן, שלל ניירות המירים אלו ייכנסו לתוך הכסף ויומרו או לפחות ייחשבו כמומרים חשבונאית.

קבוצת סורוס-צ'אטרג'י למשל, אינה מחזיקה כיום באף מניה רגילה של ג'יאוטק. אולם, עוד לפני השקעה זו זכויות ההמרה שלה מאפשרות לה להפוך לבעלת השליטה הגדולה בחברה, עם נתח של %14.5 מהחברה.

דרך אגב, מימוש זה מתייחס רק לניירות ההמירים שבידי קבוצת סורוס. מימוש של כלל מחזיקי הניירות ההמירים, שהנפיקה החברה, יותיר את קבוצת סורוס עם נתח של כ-%10 מג'יאוטק. «מאת עמנואל תימור «ג'יאוטק גייסה 75 מיליון ד' בהנפקה פרטית; בשנתיים האחרונות גייסה החברה 415 מ' ד' «קבוצת ג'ורג' סורוס-צ'אטרג'י השקיעו בחברה עד היום 125 מיליון דולר