ג'נרלי תקים קרן של 12 מיליון דולר לפיצוי יורשי המבוטחים שנספו בשואה

בעקבות האיום בוועדת הכספים של הכנסת להחרים את חברת מגדל * דיון מסכם בהצעה - הערב

חברת ג'נרלי האיטלקית תעמיד קרן של 12 מיליון דולר לפיצוי יורשי מבוטחיה שניספו בשואה, וכן לשיקום והנצחת קורבנות השואה. החלטה על כך התקבלה כחלק מהסדר, שמטרתו להסיר את איום החרם על חברת מגדל שבבעלות ג'נרלי, עליו הוחלט בכנסת בשבוע שעבר.

את האולטימטום בעניין החרם העלה יו"ר הכספים, ח"כ אברהם רביץ, בדיון משותף של ועדות המשנה לביטוח ולהשבת הרכוש היהודי. בין היתר נאמר, כי הכנסת תעביר את חוק החרם אם עד ראשית השבוע הבא ג'נרלי לא תקים את הקרן ולא תפתח ערוץ הידברות עם יורשי המבוטחים.

בהסדר המוצע, שסוכם באיטליה בסוף השבוע שעבר, הסכימה ג'נרלי גם לפתוח "קו חם" ומרכז מידע לשירות היורשים, וכן לפתוח לראשונה את הארכיונים שלה לעיון נציגי התובעים ונציגי יד ושם, במסגרת מבצע איסוף שמות הניספים בשואה.

עם זאת הובהר, כי בארכיון מצויים רק העמודים הראשונים של מיליוני פוליסות, המסודרים לפי מספרים ואינם מקוטלגים. לפיכך, מי שאין בידו העתק של הפוליסה או לפחות מספרה, יתקשה למצוא את מבוקשו.

הצעת ההסדר הובאה הבוקר לאישורם של רביץ ושל ראשי ועדות המישנה, הח"כים מיכאל קליינר ואברהם הירשזון. הם הסכימו עקרונית לסכום הקרן, אך ביקשו להכניס תיקונים בניסוח מסמך העקרונות. היום לפנות ערב אמור להתקיים דיון מסכם בהסדר המוצע, שבסיומו יוחלט אם לקבל אותו.

יצויין, כי הצעת ג'נרלי נדיבה יותר מסכום הקרן שהציע ח"כ רביץ במגעיו עם נציגי החברה בארץ (10 מיליון דולר). ג'נרלי מציעה לשלם את 12 מיליון הדולר במשך 12 שנה, בתשלומים לא שווים, גדולים יותר בשנים הראשונים וקטנים בהמשך.

בהקמת הקרן מבקשת החברה ליצור חיץ משפטי בין גישתה למבוטחים בישראל לבין התביעות הייצוגיות שהוגשו בארה"ב נגדה ונגד חברות ביטוח אחרות. על פי ההצעה, הנהלת הקרן תורכב מנציגים שימונו בידי ראשי ועדות הכנסת, ונציג של חברת מגדל, והיא תקבע את הקריטריונים לחלוקת הכסף.

הקמת הקרן הוצעה על ידי ג'נרלי גם במגעיה עם המפקח על הביטוח דורון שורר אולם ההצעה הוקפאה כשהוגשו התביעות הייצוגיות בארה"ב. «מאת צבי לביא «ג'נרלי תקים קרן של 12 מיליון דולר לפיצוי יורשי המבוטחים שנספו בשואה «בעקבות האיום בוועדת הכספים של הכנסת להחרים את חברת מגדל * דיון מסכם בהצעה - הערב