דליה רבין-פילוסוף עוברת לצד העובדים

במסגרת מינויה ליועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, תטפל, ככל הנראה, בסכסוכים ותייצג את ההסתדרות בבתי משפט

עו"ד דליה רבין-פילוסוף, בתו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, חוזרת ל"מקורות". מינוייה ליועצת משפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, במקום עו"ד נעמי לנדאו, מחזיר אותה למערכת הציבורית-ממלכתית, אליה כבר השתייכה בעבר. רבין-פילוסוף עבדה בפרקליטות האזרחית, שם עסקה בתחום דיני עבודה. לפני מספר שנים, הצטרפה למשרד מוריץ-ויסגלס-אלמגור, גם שם היא מטפלת בתיקים מתחום דיני עבודה.

בהיותה בפרקליטות, טיפלה רבין-פילוסוף, לעיתים, בתיקים הנוגעים לענייני מדינה רגישים. היא קיבלה את הטיפול בתיקים אלה, בזכות הסיווג הבטחוני הגבוה שהיה לה.

אנשים שמכירים אותה מעבודתה בפרקליטות, אומרים שלא בלטה שם; עם זאת, מציינים שהיתה פרקליטה "ראוייה והגונה". מכריה אומרים, שהיא היתה די חצויה בעניין הייחוס המשפחתי שלה. זה לא מזיק להיות "הבת של", אולם לעיתים העובדה הזו הפריעה לה.

משרד עוה"ד צלרמאייר-פילוסוף, בו שותף עו"ד אבי פילוסוף, בעלה, "כיכב", כשרבין המנוח החל לכהן כראש ממשלה. פילוסוף גם נהג ללוותו, על תקן של מעין יועץ, בעיקר בעניינים כלכליים.

כניסתה לתפקיד החדש, העלתה שאלה של ניגוד עניינים אפשרי. היא מייצגת את ההסתדרות, בעוד שמשרד צלמראייר-פילוסוף, מייצג גופים מסחריים, שהם גם מעסיקים. בין הגורמים המיוצגים על ידי המשרד: חיפה כימיקלים, סלקום, שמרוק, פיאט, מיד אטלנטיק.

פילוסוף עצמו, אמנם אינו מטפל בדיני עבודה. עו"ד אלי מי-טל, המנהל את מחלקת הליטיגציה במשרד צלרמאייר-פילוסוף, מטפל מדי פעם בעניינים אלה, אם כי בשנים האחרונות הוא נוטה יותר ללכת לכיוון המסחרי.

בעניין זה אומרים אחרים, שדווקא בעת שרבין-פילוסוף עבדה בפרקליטות, המצב לכאורה היה בעייתי יותר, לאור העובדה שהמשרד מופיע לעיתים בעניינים שונים מול המדינה.

"זו בדיחה לטעון לניגוד עניינים כאן", אומר בעלה, עו"ד אבי פילוסוף. "אם היא היתה רוצה לעשות משהו מושחת, היא היתה יכולה לעשות את זה גם כשהיא היתה במשרד פרטי. על כל מה שהיא תעשה, יגידו משהו".

לדבריו, במסגרת העבודה השוטפת במשרד, המגע עם ההסתדרות מצומצם ביותר, ומוגבל רק לסכסוכים גדולים. הוא עצמו, לדבריו, פגש את היועצת המשפטית היוצאת, עו"ד נעמי לנדאו, רק פעם אחת, בטקס של חיפה כימיקלים.

כפרקליטה בפרקליטות, טיפלה רבין-פילוסוף בהסדר הפנסיה של ארנסט יפת, לשעבר יו"ר בנק לאומי: היא ייצגה את המדינה בתיק הזה. כשנטענו בזמנו טענות כנגד מיכאל בן-יאיר, שישב כשופט מחוזי בתיק, ואישר את הסדר הפנסיה, היו שגוננו עליו, באומרם, כי בן-יאיר, "רק אישר מה שהביאה בפניו הפרקליטות, שייצגה את המדינה".

בתפקידה החדש, תעבוד רבין-פילוסוף במגע צמוד עם עו"ד טליה לבני, היועצת המשפטית של ההסתדרות. השתיים עבדו בצמוד גם בעבר, בעת שרבין-פילוסוף טיפלה בתיקי עבודה בפרקליטות, ולבני טיפלה בנושאי כוח אדם במערכת הביטחון. בעבודתן המשותפת בעבר, הן עבדו בהרמוניה.

בתפקידה החדש, תטפל רבין-פילוסוף, ככל הנראה, בסכסוכים ותייצג את ההסתדרות בבתי משפט. בהסכמי השכר מטפל מנהל המחלקה ליחסי עבודה בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן.

"כעת יש לראות", אומר גורם בכיר בהסתדרות, כיצד ה'שידוך החדש' יעבוד. "נעמי לנדאו", אומר אותו גורם על קודמתה של רבין-פילוסוף, "'קנתה' את ליבם של הוועדים. דליה רבין היא טיפוס אחר. היא לא דברנית גדולה, וצריך לראות מה יהיה". «הדס מגן «דליה רבין-פילוסוף עוברת לצד העובדים «במסגרת מינויה ליועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, תטפל, ככל הנראה, בסכסוכים ותייצג את ההסתדרות בבתי משפט