הדנקנרים: השבט מתפצל

בני משפחת דנקנר עומדים לחתום על הסכם להפרדת הבעלות המשותפת בחברות שבשליטתם, כך נודע ל"גלובס" * ינהלו מו"מ למכירה של כל חברה בקבוצה בנפרד, לגורם במשפחה או מחוצה לה * שווי חברות הקבוצה לצורך המכירה הוערך בכ-700 מיליון דולר, כפול משווי הבורסה * הערכות: שמואל ואברהם דנקנר נוטים להישאר בקבוצה, נוחי דנקנר מוכן למכור * בני המשפחה סירבו להגיב

הסכסוך שפרץ במשפחת דנקנר בחודש אפריל עומד בפני סיום, בדרך של העמדת כל אחזקותיה של המשפחה למכירה. כך נודע ל"גלובס". ראשי בתי האב של המשפחה עומדים לחתום בקרוב על הסכם סופי, לפיו יפעלו למכירת החברות שבשליטתם המשותפת, אם בדרך של מכירה בתוך המשפחה ואם לגורם חיצוני. עוד סיכמו ביניהם בני משפחת דנקנר, כי למשפחת גלינסקי, המחזיקה בכ-%10 ממניותיה של חברת דנקנר השקעות, תינתן זכות להצטרף למכירת המניות בחברה.

המכירה נועדה לפשט את מבנה השליטה בחברות הקבוצה, המפוזר כיום בין שש משפחות שביניהן קיימים חילוקי דעות קשים, והוא יאפשר למי מהן שתחפוץ בכך לממש את אחזקותיה. משפחת דנקנר היא מהמשפחות הבולטות במגזר העסקי בישראל, והיא שולטת בשורה של חברות בתחומי הנדל"ן, התקשורת, הכימיקלים והאנרגיה.

כפי שנודע ל"גלובס", המשפחה מתכוונת למנות נציגים שיהיו אחראים למכירת האחזקות בכל אחת מהחברות - נציג אחד לכל חברה. בנוסף, נקבעו מחירי מינימום למכירת המניות בכל חברה, ובמקרה בו יימצא קונה לחברה מסוימת במחיר המינימום או במחיר הגבוה ממנו, והעסקה תאושר על ידי שלושה בתי אב, תיכפה העסקה גם על בתי האב שיתנגדו לה.

מחירי המינימום שנקבעו לחברות גבוהים משמעותית משווי השוק שלהן, ומשקפים שווי של 700 מיליון דולר לקבוצה. כך, מחיר המינימום למכירת המניות בתעשיות מלח, המחזיקה ב-%11 ממניות בנק הפועלים, נקבע ל-280-250 מיליון דולר, לעומת שווי שוק נוכחי של 196 מיליון דולר.

השווי למכירת מניות בדנקנר השקעות (בעלת עסקי נדל"ן ותקשורת) נקבע, ככל הידוע, ל-200-170 מיליון דולר, בעוד ששווייה של החברה בבורסה מגיע ל-76 מיליון דולר בלבד. שווייה של דור אנרגיה, חברת הדלק הרביעית בגודלה במשק, נקבע לצורך המכירה על כ-120 מיליון דולר, ואילו שווייה של דור כימיקלים יעמוד על לפחות 50 מיליון דולר, כפול משווי השוק שלה.

השווי של דור-גז, שתוכניות ההנפקה שלה נגנזו לפני מספר חודשים, נקבע ל-20 מיליון דולר, ובשווי דומה מתכננת המשפחה למכור גם את אחזקותיה בקבוצת כרמל כימיקלים.

משפחת דנקנר מורכבת משש משפחות, שבראשיהן עומדים שמואל דנקנר (68, יו"ר דירקטוריון דנקנר השקעות), צבי מור (מטעם משפחת דוד ג'יניאנו ז"ל המשמש כמנכ"ל דור-גז), אברהם דנקנר (76, יו"ר דירקטוריון תעשיות מלח), יצחק דנקנר (74), ד"ר דוד דנקנר (70, מנהל עסקי הכימיקלים של הקבוצה), ולאה דנקנר (72, עקרת בית).

בני הדור השני במשפחה, 15 בני דודים ודודות, השתלבו בחלקם בפעילות הקבוצה, כשהבולטים ביניהם הם דור דנקנר (בנו של שמואל ויד ימינו בדנקנר השקעות), דני דנקנר (בנו של אברהם, המנהל כיום את עסקיה של תעשיות מלח) ועו"ד נוחי דנקנר (בנו של יצחק והדמות המובילה בהשקעת המשפחה בבנק הפועלים).

עד לא מזמן נראה היה כי עסקי המשפחה מתנהלים תוך שיתוף פעולה ותיאום מלא. בשנים 97'-98' התרחבו עסקי המשפחה משמעותית כתוצאה מרכישת גרעין השליטה בבנק הפועלים, לצידה של קבוצת אריסון, וכן כתוצאה מזכייתה של קבוצת פרטנר, בה שותפה המשפחה באמצעות חברת מת"ב, במכרז המפעיל הסלולרי השלישי בישראל.

מתחילת שנת 98' החלו להתרוצץ בשוק ההון שמועות לגבי חילוקי דעות שנתגלעו בין בני המשפחה. בחודש אפריל האחרון הוכח, כי חילוקי הדעות אכן קיימים, והם נוצרו בעיקר על בסיס אי שביעות רצונו של שמואל דנקנר מהגברת כוחם של נוחי ודני דנקנר בקבוצה. בין היתר, נשמעו הערכות, לפיהן שמואל דנקנר התנגד להשקעת המשפחה בבנק הפועלים.

ככל הנראה, החליטו כעת ראשי המשפחה לחסל את האחזקות המשותפות ולהציע את כל החברות למכירה. בעקבות מכירה כזו, ייתכן שחלק יעדיפו לקבל מזומנים ולצאת מהעסקים, אחרים יעדיפו להישאר ולשלוט בלעדית בחברות. במקביל, כאמור, תיבחן מכירה של כל אחת מהחברות לגורמים חיצוניים.

על פי הערכות בשוק ההון, מתכוונים שמואל דנקנר, הדומיננטי בהשקעות הנדל"ן והתקשורת של המשפחה, ואברהם דנקנר, שמשפחתו מנהלת את תעשיות מלח, להישאר בעלי מניות בקבוצה, גם במחיר ההשקעה הכרוכה ברכישת מניות של בני משפחה אחרים בחברות דנקנר השקעות ותעשיות מלח.

לעומת זאת, יצחק דנקנר ובנו נוחי מוכנים לצאת מהשקעותיהם בקבוצה. לגבי הצדדים האחרים, עמדותיהם עדיין לא ברורות. דני דנקנר אמר היום (ב') ל"גלובס": "לא ידוע לי על הסכם למכירת מניות במשפחה. אם היה הסכם כזה הייתי יודע". שמואל ונוחי דנקנר סירבו להגיב.