ההסתדרות לבג"ץ: אין לאפשר העברת עובדים לבעלים חדשים ללא חתימת הסכם

מבקשת לבטל פס"ד של ביה"ד לעבודה, שאיפשר לתע"א להעביר עובדים ממפעל רמת"א לחברה בת חדשה

ההסתדרות עתרה היום (ה') לבג"ץ, בבקשה לבטל את פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה. פסק הדין קבע, שעם מכירת מפעל של התעשייה האווירית (בתהליך ההפרטה), החברה זכאית להעביר גם את עובדי המפעל, ולהפוך אותם לעובדי הבעלים החדשים בניגוד לרצונם ומבלי שיוכלו למנוע זאת אלא בהתפטרות.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד דוד ישראלי ופרנסס רדאי כנגד התעשייה האווירית וחברת רמת"א בע"מ, טוענת ההסתדרות, שיש לבטל את פסק דין הארצי לעבודה, בשל פגיעתו בזכויות היסוד של העובדים.

כחלק מתוכנית ההפרטה של תע"א, הקימה החברה חברה חדשה בשם רמת"א בע"מ. הכוונה המוצהרת של תע"א היא להעביר את מפעל רמת"א על עובדיו אל חברת רמת"א בע"מ, ואחר כך למכור את החברה לבעלים פרטיים ולהוציאה ממסגרת תע"א.

ההסתדרות הודיעה לתע"א, כי עובדי מפעל רמת"א אינם מסכימים להיות עובדי רמת"א בע"מ, אלא ברצונם להמשיך ולהישאר עובדי תע"א. כשהתגלה להסתדרות שהתעשייה "זוממת" להעביר את עובדי מפעל רמת"א אל רמת"א בע"מ מבלי להגיע לפני כן להסכם עם העובדים, פנתה אל בית הדין לעבודה בבקשה לצו האומר: עובדים המכריזים שאינם רוצים להיות עובדי הבעלים החדשים ואינם רוצים להתפטר - נשארים עובדי המעביד המקורי, כל עוד הוא איננו מפטרם או עושה עימם הסכם על העברתם למעביד החדש.

בית הדין האיזורי דחה את התביעה, ועירעור לבית הדין הארצי נדחה ברוב דעות. שופטי הרוב קבעו, כי תוצאה אחרת היתה יכולה להביא למצב של חוסר יציבות ביחסי העבודה, הן מנקודת המבט והאינטרס של העובדים, והן מנקודת המבט והאינטרס של המעביד.

לדברי ההסתדרות, יש לקבל מצב, בו יש לראות את סירוב העובדים להתפטר או לעבור, ולכן נשאר בעינו הקשר החוזי בינם למעבידם המקורי. בידי המעביד לבחור בין האפשרות לפטרם, להמשיך להעסיקם, או להגיע עימם להסכם על העברתם למעביד החדש.

ההסתדרות גורסת, שהעברת מפעל על עובדיו מיד ליד מצריכה לא רק הסכם מסחרי בין המוכר לקונה. לדעתה, יש צורך גם הסכם בין אירגון העובדים מצד אחד ובין המעביד המקורי והמעביד החדש מצד שני, בדבר התנאים להעברת העובדים, תוך אפשרות של איזון אינטרסים.

כל פתרון אחר, טוענת ההסתדרות, יאפשר את מכירת העובדים ביחד עם המפעל על יסוד הסכם מסחרי בלבד, ללא הסכם העברה עם העובדים או עם ההסתדרות וללא כל התחשבות באינטרסי העובדים.

פסק הדין הארצי לעבודה, נטען בעתירה, גורם לעובדים לאבד את הכלים המשפטיים להתמודדות עם עוצמתם המעשית-כלכלית של המעבידים, וייתכן שלא תישאר לעובדים ברירה אלא להיאבק, על מנת שלא "להירמס" על ידי המעבידים. «מאת שמואל דקלו «ההסתדרות לבג"ץ: אין לאפשר העברת עובדים לבעלים חדשים ללא חתימת הסכם «מבקשת לבטל פס"ד של ביה"ד לעבודה, שאיפשר לתע"א להעביר עובדים ממפעל רמת"א לחברה בת חדשה